    From: "Lukasz Kalinski" <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy to zgodne z prawem ?
    Date: Mon, 23 Aug 2004 08:11:20 +0200

    Uzytkownik "HeÂŽSk" <s...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
    news:qkahi0p1d6kp6mlgm8f75ik93j7778p3h0@4ax.com...
    > w 2002 malzonkowie rozliczaja sie wspolnie. uzyskuja zwrot nadplaty.
    > w 2003 r rozwodza sie. w 2004 byla zona sklada korekte zeznania za
    > 2002 r i rozlicza sie indywidualnie. US wzywa malzonka do zwrotu
    > nadplaty z odsetkami. co zrobic w takiej sytuacji i jak sie ustrzec
    > przed msciwoscia bylej malzonki ? zaznaczam - sytuacja rzeczywista.
    >

    > HeSk

    Trudno mi jednoznacznie to okreslic, ale IMHO:

    1. wspólne rozliczenie malzonków nastepuje za ich obopólna zgoda (podpisy na
    pit) i naturalnym jest, iz do zmiany/korekty tego faktu potrzebna jest
    równiez zgoda obojga malzonków...

    2. od strony typowo formalnej/papierkowej: czy mozna skorygowac zeznanie
    wspólne, skladajac jedno (!) zeznanie indywidualne? - czy to nie sa
    calkowicie odmienne zeznania: dwupodmiotowe i jednopodmiotowe?
    Choc z drugiej strony to musi jakos byc okreslone - w Polsce napewno sa
    tysiace par, które rozliczyly sie wspólnie nie majac do tego prawa i jakos
    to musialo byc skorygowane....

    3. malzonkowie przy rozliczeniu wspólnym zwrot otrzymuja 'razem', wiec
    jezeli msciwa malzonka skoryguje zeznanie, to zwrot nadplaty bedzie
    solidarnie (?) ciazyl na wspólmalzonkach.

    zycze w kazdym razie powodzenia,
    jak bedziesz mial wiesci, prosze o posta.

    pozdrawiam
    Lukasz Kalinski