  • 1. Data: 2004-08-22 14:20:19
    Temat: Czy to zgodne z prawem ?
    Od: He(R)Sk <s...@p...onet.pl>

    w 2002 malzonkowie rozliczaja sie wspolnie. uzyskuja zwrot nadplaty.
    w 2003 r rozwodza sie. w 2004 byla zona sklada korekte zeznania za
    2002 r i rozlicza sie indywidualnie. US wzywa malzonka do zwrotu
    nadplaty z odsetkami. co zrobic w takiej sytuacji i jak sie ustrzec
    przed msciwoscia bylej malzonki ? zaznaczam - sytuacja rzeczywista.

    HeSk

    HeSk

    * Przedstawione tu opinie maja charakter prywatny i nie maja zadnego
    zwiazku (jak by chcieli niektorzy) z jakakolwiek instytucja publiczna.
    * My personal opinions are just mine.

  • 2. Data: 2004-08-23 06:11:20
    Temat: Re: Czy to zgodne z prawem ?
    Od: "Lukasz Kalinski" <l...@g...pl>

    Uzytkownik "HeÂŽSk" <s...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > nadplaty z odsetkami. co zrobic w takiej sytuacji i jak sie ustrzec
    > przed msciwoscia bylej malzonki ? zaznaczam - sytuacja rzeczywista.

    Trudno mi jednoznacznie to okreslic, ale IMHO:

    1. wspólne rozliczenie malzonków nastepuje za ich obopólna zgoda (podpisy na
    pit) i naturalnym jest, iz do zmiany/korekty tego faktu potrzebna jest
    równiez zgoda obojga malzonków...

    2. od strony typowo formalnej/papierkowej: czy mozna skorygowac zeznanie
    wspólne, skladajac jedno (!) zeznanie indywidualne? - czy to nie sa
    calkowicie odmienne zeznania: dwupodmiotowe i jednopodmiotowe?
    Choc z drugiej strony to musi jakos byc okreslone - w Polsce napewno sa
    tysiace par, które rozliczyly sie wspólnie nie majac do tego prawa i jakos
    to musialo byc skorygowane....

    3. malzonkowie przy rozliczeniu wspólnym zwrot otrzymuja 'razem', wiec
    jezeli msciwa malzonka skoryguje zeznanie, to zwrot nadplaty bedzie
    solidarnie (?) ciazyl na wspólmalzonkach.

    zycze w kazdym razie powodzenia,
    jak bedziesz mial wiesci, prosze o posta.

    pozdrawiam
    Lukasz Kalinski

  • 3. Data: 2004-08-23 06:57:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    [...BTW: jakąś dziwną nazwę grupy w nagłówku dostałem :)...]
    On Sun, 22 Aug 2004, [utf-8] He?Sk wrote:

> [...]
    >+ nadplaty z odsetkami. co zrobic w takiej sytuacji i jak sie ustrzec
    >+ przed msciwoscia bylej malzonki ? zaznaczam - sytuacja rzeczywista.

    Rozważyłbym przeczytanie artykułu w GP (chyba "żółty telefon", ale
    dnia ci nie podam - chyba z ostatnich 3 tygodni...) w którym
    poruszono pytania podatników, co można zrobić kiedy US odmawia
    prawa do korekty zeznania rocznego motywując odmowę tym, iż złożenie
    wniosku o wspólne rozliczanie jest czynnością *odrębną* od samego
    rozliczenia - i nie przewidziano dla złożenia wniosku żadnej możliwości
    przedłużania czy korygowania tegoż. Wniosek: nic.
    Na mój rozum - zarówno z braku złożenia wniosku jak i złożenia wniosku
    wynika "sztywne" podjęcie decyzji o wspólnym rozliczaniu lub jego
    braku i po upływie terminu do złożenia owej decyzji już zmienić nie
    można - prawnicy to chyba "termin zawity" nazywają (dobrze piszę ?).
    Krótko mówiąc - mi wychodzi że jeśli nie złożyli prawidłowego wniosku
    to nie mogą skorygować "na łączne" - zaś jeśli złożyli, to już *muszą*
    rozliczyć się łącznie: w ustawie jest "w tym przypadku podatek określa
    się na imię obojga małżonków"

    US podał jakąś podstawę prawną ?
    Co to znaczy "US wzywa małżonka": na jakiej podstawie ? Wydali
    decyzję czy jak ?
    Ja doradzcą nie jestem, ale jak nie napiszesz na jakiej podstawie
    US "wzywa" to grupowicze mogą sobie zgadywanki tylko urządzać :)
    IMHO musiałaby być decycja określająca inną wartość podatku - no
    bo przecież TY innego zeznania nie składałeś, prawda ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-08-23 07:09:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Aug 2004, Lukasz Kalinski wrote:
    [...]
    >+ Choc z drugiej strony to musi jakos byc okreslone - w Polsce napewno sa
    >+ tysiace par, które rozliczyly sie wspólnie nie majac do tego prawa i jakos
    >+ to musialo byc skorygowane....

    Hm... jak nie mieli prawa a złożyli "wspólnie", to IMHO taki sam
    stan jakbyś nie będąc podatnikiem VATu złożył deklarację VAT-7
    zamiast PCC-1 przy sprzedaży samochodu...
    To chyba nie tyle korekta, co nieterminowe złożenie deklaracji :] ?

    >+ 3. malzonkowie przy rozliczeniu wspólnym zwrot otrzymuja 'razem', wiec
    >+ jezeli msciwa malzonka skoryguje zeznanie, to zwrot nadplaty bedzie
    >+ solidarnie (?) ciazyl na wspólmalzonkach.

    A dobrze gadasz :)
    Oczywiście sprawa "in real life" nie wygląda tak prosto, ale przecież
    HeSk powiada że on złożył *prawidłowe* zeznanie.
    Jeśli żona uważa inaczej to IMHO w rachubę wchodzą dwa rozwiązania:
    - żona płaci jak uważa że powinna (US nic nie chce od męża)
    - US wydaje decyzję i podaje podstawę prawną. Oczywiście żona jest
    "solidarnie obciążona"

    Coś przeoczyłem ?
    Acha... załóżmy iż źle nam się wydaje i US może wydać decyzję
    zwiększającą podatek. Rozumiem że jeśli US wybierze sobie męża
    za ofiarę "do zapłacenia", to o połowę wartości mąż może pozwać
    żonę - skoro "przejedli wspólnie", bo to skutek "solidarnej
    odpowiedzialności" ? (znaczy: strona trzecia ściąga od kogo chce,
    a "wspólnicy" później mają regres...)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)