    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy to zgodne z prawem ?
    Date: Mon, 23 Aug 2004 08:57:05 +0200

    [...BTW: jakąś dziwną nazwę grupy w nagłówku dostałem :)...]
    On Sun, 22 Aug 2004, [utf-8] He?Sk wrote:

    >+ w 2002 malzonkowie rozliczaja sie wspolnie. uzyskuja zwrot nadplaty.
    >+ w 2003 r rozwodza sie. w 2004 byla zona sklada korekte zeznania za
    >+ 2002 r i rozlicza sie indywidualnie. US wzywa malzonka do zwrotu
    >+ nadplaty z odsetkami. co zrobic w takiej sytuacji i jak sie ustrzec
    >+ przed msciwoscia bylej malzonki ? zaznaczam - sytuacja rzeczywista.

    Rozważyłbym przeczytanie artykułu w GP (chyba "żółty telefon", ale
    dnia ci nie podam - chyba z ostatnich 3 tygodni...) w którym
    poruszono pytania podatników, co można zrobić kiedy US odmawia
    prawa do korekty zeznania rocznego motywując odmowę tym, iż złożenie
    wniosku o wspólne rozliczanie jest czynnością *odrębną* od samego
    rozliczenia - i nie przewidziano dla złożenia wniosku żadnej możliwości
    przedłużania czy korygowania tegoż. Wniosek: nic.
    Na mój rozum - zarówno z braku złożenia wniosku jak i złożenia wniosku
    wynika "sztywne" podjęcie decyzji o wspólnym rozliczaniu lub jego
    braku i po upływie terminu do złożenia owej decyzji już zmienić nie
    można - prawnicy to chyba "termin zawity" nazywają (dobrze piszę ?).
    Krótko mówiąc - mi wychodzi że jeśli nie złożyli prawidłowego wniosku
    to nie mogą skorygować "na łączne" - zaś jeśli złożyli, to już *muszą*
    rozliczyć się łącznie: w ustawie jest "w tym przypadku podatek określa
    się na imię obojga małżonków"

    US podał jakąś podstawę prawną ?
    Co to znaczy "US wzywa małżonka": na jakiej podstawie ? Wydali
    decyzję czy jak ?
    Ja doradzcą nie jestem, ale jak nie napiszesz na jakiej podstawie
    US "wzywa" to grupowicze mogą sobie zgadywanki tylko urządzać :)
    IMHO musiałaby być decycja określająca inną wartość podatku - no
    bo przecież TY innego zeznania nie składałeś, prawda ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)