    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy wszystko trzeba wrzucać w KUP?
    Date: Sat, 17 Oct 2009 23:44:48 +0200

    On Sat, 17 Oct 2009, Krzysztof wrote:

    > Mam pytanie, może głupie i naiwne, ale po prostu nie znam się na tych
    > kwestiach, a zastanowiło mnie to przy okazji lektury niektórych wątków z tej
    > grupy.
    > Często (zazwyczaj?) w prowadzeniu biznesu jest tak, że firma stara się, by
    > koszty uzyskania przychodu były na tyle duże, by płacić jak najmniejszy
    > podatek CIT. Z tego powodu firma wrzuca w KUP wszystko, co tylko wrzucić się
    > da. Ja natomiast zastanawiam się nad sytuacją odwrotną, a mianowicie, czy
    > wszystkie faktury zakupowe_trzeba_w koszty wrzucać, czy jest to obowiązek czy
> [...]

    1. Nie wiem jak jest w pełnej księgowości, być może przepisy są
    restrykcyjniejsze, ale z tego co pisała Maddy wynikało mi że
    nie, z zastrzeżeniem niżej (że mowa o przepisach PODATKOWYCH,
    a nie dotyczących rachunkowości).
    2. Posługując się przykładem z KPiR:
    - są wydatki, które muszą być ujęte, a ich nieujęcie stanowi wprost
    "nierzetelność" i oznacza problem lub poważny problem; przykładem
    są zakupy towarów handlowych (na PK: zaliczane w KUP w momencie
    zbycia), materiałów podstawowych (takoż) i robocizny (wszelkie
    wypłaty "dla ludzi").
    - są wydatki, które przedsiębiorca klasyfikuje na podstawie
    kryteriów - a jest ich trochę, od konieczności "poniesienia
    w celu" zaczynając (zakup w *innym* celu i późniejsze "przeznaczenie"
    to IMO nie to samo), więc jak to Maddy ujęła już nie pamiętam,
    ale jakoś w tym stylu że "podatnik miał wątpliwości" i już.
    - ze strony "dwa i pół" ;) mamy zupełnie inny problem: przecież
    koszty PODATKOWE mają się nijak do kosztów RACHUNKOWYCH,
    prawda? No to co da firmie zaniżenie TYLKO kosztów podatkowych?
    - z trzeciej strony, jeśli zaniżenie kosztów jest spore
    (a o to chodzi), zachodzi pytanie o wadliwość "papierow".
    To nie to samo co "nierzetelność" (skutkująca z urzędu
    sankcjami w postaci "domiaru"), ale podstawę do nakazania
    korekty IMHO stanowi
    W przypadku PK stanowi to IMO problem ze strony rachunkowości:
    przecież będzie to "nierzetelność rachunkowa", nie tyle
    związana z przestępstwem podatkowym, co z przestępstwem
    *gospodarczym*!
    - a czwarta strona zagadnienia, to pytanie *PO CO*.
    Po prawdzie nie wiemy w jakim *konkretnie* celu ma być
    to zawyżenie przychodu, ale będzie to zwyczajnie
    poświadczenie nieprawdy.
    Jak dokonane w celu np. pozyskania kredytu, to IMVHO
    da się podciągnąć pod "doprowadzenie do niekorzystnego
    rozporządzenia mieniem" (po polsku: oszustwo).
    A tam skala zaczyna się gdzieś przy 3 latach odsiadki.
    Co polecam uwadze na wypadek "jakby się wydało", zaś
    w szczególności jakby firma na skutek kłopotów ekonomicznych
    przestała np. spłacać kredyt (zakładając że o kredyt chodzi)

    pzdr, Gotfryd