  • 1. Data: 2005-02-15 07:07:31
    Temat: DG a wynajem
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Mam zagwozdkę...
    Prowadzę DG na zasadach ogólnych + 19% + VAT. To jest proste.
    Oprócz tego mam całkiem prywatne mieszkanie, które właśnie od dziś będę
    wynajmował osobom fizycznym na cele mieszkaniowe.
    Z punktu widzenia dochodówki sprawa jest prosta: zakładam drugą KPIR,
    oprócz PIT5L składam co miesiąc PIT5 z dochodami z wynajmu i szlus.
    Gorzej jest z VATem, bo:
    - wynajem na cele mieszkaniowe jest wprawdzie zwolniony z VAT, ale
    - czy ja czasem nie powinienem najemcy wystawiać co miesiąc FV ze stawką
    zw. (bo przecież podatnikiem VAT jestem osobiście...) i czy
    - mi to czasem nie popsuje struktury sprzedaży? (do tej pory całą
    sprzedaż mam opodatkowaną)

    Ma ktoś ochotę podyskutować? A może ktoś już przerabiał problem.

    pzdr

    Tomek

    --------------
    Sprawdz swoj milosny i partnerski horoskop...
    >>> http://link.interia.pl/f1848 <<<

  • 2. Data: 2005-02-15 18:25:52
    Temat: Re: DG a wynajem
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Feb 2005, Tomasz Staszewski wrote:
> [...]
    > + - czy ja czasem nie powinienem najemcy wystawiać co miesiąc FV ze stawką zw.
    > + (bo przecież podatnikiem VAT jestem osobiście...) i czy

    Być może - sam jestem ciekaw dyskusji :) (oraz "pytania Karola" czyli
    "co grozi za wystawienie rachunku zamiast f-ry 'zw'" :)).

    > + - mi to czasem nie popsuje struktury sprzedaży? (do tej pory całą sprzedaż
    > + mam opodatkowaną)

    A weź ty i wytłumacz mi jedną rzecz: strukturę CZEGO ci zepsuje ?
    Bo IMHO (według ustawy) do "struktury" wchodzą wydatki nie dające
    się przypisać do *konkretnej* sprzedaży, tak ?
    Masz takie że służą do wynajmu i DG ?

    > + Ma ktoś ochotę podyskutować?

    ...podpaliłem lont... ;)

    > + A może ktoś już przerabiał problem.

    ...ja nie !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-02-16 08:22:40
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > A weź ty i wytłumacz mi jedną rzecz: strukturę CZEGO ci zepsuje ?
    > Bo IMHO (według ustawy) do "struktury" wchodzą wydatki nie dające
    > się przypisać do *konkretnej* sprzedaży, tak ?
    > Masz takie że służą do wynajmu i DG ?

    Pytanie było prowokacyjne. Cieszę się, że potwierdziłeś mi to co mi się
    po głowie kołatało...

    > ...podpaliłem lont... ;)

    Liczyłem na Ciebie w głębi duszy:-))))
    Sądząc po obfitości duskusji widzę, że pewnie się to skończy zapytaniem
    do urzędu za 5 zł.

    pzdr

    Tomek

    --------------
    0708-108-107 - rozmowy z zagranica za jedyne 35 gr/min.!
    Sprawdz: >> http://link.interia.pl/f184d <<

  • 4. Data: 2005-02-16 09:43:12
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0502151923110.4032@athlon>,

    > A weź ty i wytłumacz mi jedną rzecz: strukturę CZEGO ci zepsuje ?
    > Bo IMHO (według ustawy) do "struktury" wchodzą wydatki nie dające
    > się przypisać do *konkretnej* sprzedaży, tak ?

    A co rozumiesz przez *konkretną* sprzedaż? Bo niedawno gdzieś obok
    Bogusław twierdził, że wchodząc na VAT ze zwolnienia automatem musisz
    się rozliczyć strukturą, ale jakoś umknął prośbie o wyjaśnienie podstaw
    tego konceptu...

    > Masz takie że służą do wynajmu i DG ?

    > ...podpaliłem lont... ;)

    A fe... Teraz się guziczki naciska.

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 5. Data: 2005-02-16 19:03:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Feb 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

    >+ > Bo IMHO (według ustawy) do "struktury" wchodzą wydatki nie dające
    >+ > się przypisać do *konkretnej* sprzedaży, tak ?
    >+ >
    >+ A co rozumiesz przez *konkretną* sprzedaż?

    1. "sprzedaż usługi najmu" (nie bić, to ustawodawca a nie ja)
    2. "sprzedaż w ramach DG" - jak tam dzieli dalej na KONKRETNE
    to ja nie wiem ;) !

    >+ Bo niedawno gdzieś obok
    >+ Bogusław twierdził, że wchodząc na VAT ze zwolnienia automatem musisz
    >+ się rozliczyć strukturą

    ...nie wnikając w prawidłowość "o co chodzi" to mamy jednak do czynienia
    z inną relacją: czasową. I to jest prawda, od 2004 rozliczamy strukturę
    *rocznie* dokonując korekty na koniec roku, prawda ?
    Więc jak przez część roku sprzedaż była "zw" a są wydatki "ciągłe"
    (prenumerata na ten przykład) służące "zw" oraz "VAT"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-02-17 13:41:06
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0502162000550.15344@athlon>,

    > 1. "sprzedaż usługi najmu" (nie bić, to ustawodawca a nie ja)
    > 2. "sprzedaż w ramach DG" - jak tam dzieli dalej na KONKRETNE
    > to ja nie wiem ;) !

    Aha.

> [...]
    > Więc jak przez część roku sprzedaż była "zw" a są wydatki "ciągłe"
    > (prenumerata na ten przykład) służące "zw" oraz "VAT"...

    Powiedzmy, ale nawet wówczas nie jest to automat, prawda? Bo z tego, co
    w ustawie wyczytałem, wychodzi mi, że podatnik ma obowiązek oddzielić
    zakupy służące sprzedaży zwolnionej od reszty. I dopiero jeśli się nie
    da, to ma się rozliczać strukturą.
    A druga - a raczej pierwsza - bajka to to, co jest "sprzedażą zwolnioną"
    w rozumieniu ustawy. Bo na mój gust to wcale nie jest "sprzedaż w
    wykonaniu podatnika zwolnionego".

  • 7. Data: 2005-02-17 14:18:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Feb 2005, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...hm... nie da się ciąć...]
> [...]
    >+ w ustawie wyczytałem, wychodzi mi, że podatnik ma obowiązek oddzielić
    >+ zakupy służące sprzedaży zwolnionej od reszty. I dopiero jeśli się nie

    Tak. Plus regulacja że jeśli podatnik dokonał nabycia towarów
    przeznaczonych do celów opodatkowanych a wykorzysta do zwolnionych
    to nie dokonuje korekty VAT tylko go nalicza... pasuje ?

    >+ A druga - a raczej pierwsza - bajka to to, co jest "sprzedażą zwolnioną"
    >+ w rozumieniu ustawy. Bo na mój gust to wcale nie jest "sprzedaż w
    >+ wykonaniu podatnika zwolnionego".

    Nie jest równoważna to jasne. Przecież podatnik zwolniony oprócz
    sprzedaży zwolnionej może prowadzić sprzedaż nie podlegającą
    pod VAT ;>
    BTW:
    Przyznam że nie do końca mam jasność jakie mogą być skutki *różnych*
    (bo jest ich więcej) czynności wykluczonych ze zwolnienia z VAT,
    czy przykładowe sprzedanie kieliszka benzyny ;) napędowej ;)
    którym straszę czasem ludzi :) wyłącza ze zwolnienia z VATu
    "na dobre" czy tylko dla tej sprzedaży (nie chce mi się rozgryzać
    czy na końcu łańcuszka jest "wyklucza sprzedaż" czy "wyklucza podatnika")
    ad rem - jeśli *podatnik* zwolniony dokonuje sprzedaży podlegającej
    opodatkowaniu - to czym ona jest, jak nie sprzedażą zwolnioną ?
    Odpowiedz na takie pytanie: czy gdy podatnik zwolniony sprzedaje
    towar handlowy lub używany środek trwały to owa sprzedaż podlega
    pod PCC ??
    Widzisz jak tłumy rolników sprzedających "towary własnej
    produkcji" (czyli zwolnione z PD, co nie ma nic wspólnego z VAT)
    wypełniają PCC ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-02-17 18:35:01
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0502171508260.2612@athlon>,

> [...]
    > przeznaczonych do celów opodatkowanych a wykorzysta do zwolnionych
    > to nie dokonuje korekty VAT tylko go nalicza... pasuje ?

    Pasuje (trochę na wiarę, bo nie widziałem odpowiedniego artykułu).

    > Nie jest równoważna to jasne. Przecież podatnik zwolniony oprócz
    > sprzedaży zwolnionej może prowadzić sprzedaż nie podlegającą
    > pod VAT ;>

    Eee, nie o to mi chodzi, tylko o to, że "sprzedaż zwolniona" to ta z
    litanii zaczynającej się od "zwalnia się dostawę...".

> [...]
    > ad rem - jeśli *podatnik* zwolniony dokonuje sprzedaży podlegającej
    > opodatkowaniu - to czym ona jest, jak nie sprzedażą zwolnioną ?

    Sprzedażą opodatkowaną. To podatnik jest zwolniony, z wszelkimi
    konsekwencjami.

    > Odpowiedz na takie pytanie: czy gdy podatnik zwolniony sprzedaje
    > towar handlowy lub używany środek trwały to owa sprzedaż podlega
    > pod PCC ??

    A niby czemu miałaby?

  • 9. Data: 2005-02-17 22:12:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Feb 2005, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
    >+ > Odpowiedz na takie pytanie: czy gdy podatnik zwolniony sprzedaje
    >+ > towar handlowy lub używany środek trwały to owa sprzedaż podlega
> [...]

    ...bo tylko podleganie (obowiązek zapłaty lub zwolnienie) pod VAT
    zwalnia z PCC...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-02-18 09:03:39
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0502172311410.72764@athlon>,

    > On Thu, 17 Feb 2005, Jarek Spirydowicz wrote:
    > [...]
    >
    > ...bo tylko podleganie (obowiązek zapłaty lub zwolnienie) pod VAT
    > zwalnia z PCC...

    Że jak? Chyba chciałeś napisać "między innymi"...
    Natomiast co do tego, czy jest to "sprzedaż zwolniona" to mamy za mało
    danych :)