    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: DG i pytania
    Date: Mon, 09 Jan 2006 10:43:45 +0100

    krecha123 wrote:

    > 1. Żona posiada leciwy komputer, oczywiście nie ma żadnych faktur
    > zakupu, mogę wprowadzić ten komputer do firmy, jeżli tak to na jakich
    > zasadach (amortyzacja)???

    To pytanie powtarza się co najmniej raz na tydzień. Więc już mi się nie
    chce. Poszukaj w archiwum.

    > 2. Jak z Linuxem, wiem, że nie mogę ściągnąc z mirrora instalacji,w
    > jaki sposób mogę nabyć nośnik np. z Auroxem, aby było ok?

    Po rozpoczęciu DG kupujesz tak samo jak jakiekolwiek inne rzeczy np.
    spinacze. Oczywiście jak chcesz wliczyć w koszty to bierzesz fakturę.

    > 3. Forma opodatkowania przy tym rodzaju działalności, ryczałt, vat
    > (pełna księgowość)??? Planuję ok 40.000 zł w ciągu roku, co będzie
    > bardziej korzystne dla mnie od strony podatku dochodowego????

    40 tys czego? Dochodu czy obrotu? To niestety musisz sam policzyć. Po
    pierwsze podatek dochodowy: na pewno nie pełna księgowość bo to za duże
    koszty. Więc zostaje w praktyce karta, ryczałt albo KPiR. Przy KPiR i
    obrocie 40000 raczej zasady ogólne. Jeśli te 40000 to dochód to
    korzystniej wyjdzie chyba liniowy 19%, jeśli nie rozliczasz się z żoną.
    Musisz to policzyć. Przy tych 40 tys. to prawie napewno wejdziesz w
    VAT, więc przypuszczam, że opłaca ci się zacząć płącić (i odliczać już
    od startu DG.

    > 4. Jak wygląda odliczanie części czynszu od podatku (DG w lokalu
    > mieszkalnym). Wiem że po zgłoszeniu w spódzielni (trzeba zgłaszać?)
    > będzie podwyżka tegoż czynszu?

    To zależy czy będziesz wykorzystywał na DG cały pokój czy część. Jeśli
    część to nie powinien wzrosnąć czynsz. Co do zgłaszania i ewentualnie
    wymagania zgody spółdzielni to poczytaj statut/regulamin spółdzielni.
    Odliczenie czyszu zazwyczaj wg procentów powierzchi wykorzystanej na DG.

    > 5. Ktoś korzysta w www.firma.pl? Dam radę sam poprowadzić pełną
    > księgowość?

    ????

    > 6. W 5 poprzednich latach nie prowadziłem DG i obecnie nie
    > pracuję, a słyszałem, że teraz ZUS wynosi 260 zł (to wszystko co się
    > płaci ZUS-owi?)

    Tak, przez 2 lata.