  • 1. Data: 2006-01-07 20:00:32
    Temat: DG i pytania
    Od: "krecha123" <a...@o...pl>

    Witam

     W najbliższym czasie planuję założ yć DG, będzie to sklep
     internetowy. Za bardzo nie znam si ę na prowadzeniu księgowości i
     znalazłem portal www.ifirma.pl. W  związku z zakładaniem firmy mam
     kilka pytań:

    1. Żona posiada leciwy komputer, oczywiście nie ma żadnych faktur
    zakupu, mogę wprowadzić ten komputer do firmy, jeżli tak to na jakich
    zasadach (amortyzacja)???
    2. Jak z Linuxem, wiem, że nie mogę ściągnąc z mirrora instalacji,w
    jaki sposób mogę nabyć nośnik np. z Auroxem, aby było ok?
    3. Forma opodatkowania przy tym rodzaju działalności, ryczałt, vat
    (pełna księgowość)??? Planuję ok 40.000 zł w ciągu roku, co będzie
    bardziej korzystne dla mnie od strony podatku dochodowego????
    4. Jak wygląda odliczanie części czynszu od podatku (DG w lokalu
    mieszkalnym). Wiem że po zgłoszeniu w spódzielni (trzeba zgłaszać?)
    będzie podwyżka tegoż czynszu?
    5. Ktoś korzysta w www.firma.pl? Dam radę sam poprowadzić pełną
    księgowość?
    6. W 5 poprzednich latach nie prowadziłem DG i obecnie nie
    pracuję, a słyszałem, że teraz ZUS wynosi 260 zł (to wszystko co się
    płaci ZUS-owi?)

    Z góry dziękuję i pozdrawiam
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2006-01-09 09:43:45
    Temat: Re: DG i pytania
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    krecha123 wrote:

    > 1. Żona posiada leciwy komputer, oczywiście nie ma żadnych faktur
    > zakupu, mogę wprowadzić ten komputer do firmy, jeżli tak to na jakich
    > zasadach (amortyzacja)???

    To pytanie powtarza się co najmniej raz na tydzień. Więc już mi się nie
    chce. Poszukaj w archiwum.

    > 2. Jak z Linuxem, wiem, że nie mogę ściągnąc z mirrora instalacji,w
    > jaki sposób mogę nabyć nośnik np. z Auroxem, aby było ok?

    Po rozpoczęciu DG kupujesz tak samo jak jakiekolwiek inne rzeczy np.
    spinacze. Oczywiście jak chcesz wliczyć w koszty to bierzesz fakturę.

    > 3. Forma opodatkowania przy tym rodzaju działalności, ryczałt, vat
    > (pełna księgowość)??? Planuję ok 40.000 zł w ciągu roku, co będzie
    > bardziej korzystne dla mnie od strony podatku dochodowego????

    40 tys czego? Dochodu czy obrotu? To niestety musisz sam policzyć. Po
    pierwsze podatek dochodowy: na pewno nie pełna księgowość bo to za duże
    koszty. Więc zostaje w praktyce karta, ryczałt albo KPiR. Przy KPiR i
    obrocie 40000 raczej zasady ogólne. Jeśli te 40000 to dochód to
    korzystniej wyjdzie chyba liniowy 19%, jeśli nie rozliczasz się z żoną.
    Musisz to policzyć. Przy tych 40 tys. to prawie napewno wejdziesz w
    VAT, więc przypuszczam, że opłaca ci się zacząć płącić (i odliczać już
    od startu DG.

    > 4. Jak wygląda odliczanie części czynszu od podatku (DG w lokalu
    > mieszkalnym). Wiem że po zgłoszeniu w spódzielni (trzeba zgłaszać?)
    > będzie podwyżka tegoż czynszu?

    To zależy czy będziesz wykorzystywał na DG cały pokój czy część. Jeśli
    część to nie powinien wzrosnąć czynsz. Co do zgłaszania i ewentualnie
    wymagania zgody spółdzielni to poczytaj statut/regulamin spółdzielni.
    Odliczenie czyszu zazwyczaj wg procentów powierzchi wykorzystanej na DG.

    > 5. Ktoś korzysta w www.firma.pl? Dam radę sam poprowadzić pełną
    > księgowość?

    ????

    > 6. W 5 poprzednich latach nie prowadziłem DG i obecnie nie
    > pracuję, a słyszałem, że teraz ZUS wynosi 260 zł (to wszystko co się
    > płaci ZUS-owi?)

    Tak, przez 2 lata.

  • 3. Data: 2006-01-09 13:25:51
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

> [...]
    > wymagania zgody spółdzielni to poczytaj statut/regulamin spółdzielni.
    > Odliczenie czyszu zazwyczaj wg procentów powierzchi wykorzystanej na DG.

    No właśnie, jak dokładnie wygląda sytuacja z zaliczaniem części kosztów
    czynszu do KUP, w przypadku gdy na potrzeby DG :
    A) wykorzystywana jest tylko czesc pokoju,
    B) wykorzystywany jest cały pokój?

    1) Czy w obu przypadkach odpowiednią część czynszu można zaliczyć do KUP?
    2) Już wcześniej obiło mi się o uszy, a Jureq to potwierdził, że w przypadku
    A nie trzeba płacić wyższego podatku od nieruchomości. Jaka jest podstawa
    prawna takiego rozumowania?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2006-01-09 13:43:44
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Greg wrote:

> [...]
    > kosztów czynszu do KUP, w przypadku gdy na potrzeby DG :
    > A) wykorzystywana jest tylko czesc pokoju,

    Dokładnie tak samo w oby wypadkach. Powszechnie akceptowaną przez US
    metodą liczenia jest korzystanie z proprcji powierzchni.

> [...]
    > w przypadku A nie trzeba płacić wyższego podatku od nieruchomości.
    > Jaka jest podstawa prawna takiego rozumowania?

    W goups.google.pl wpisz słowa "charakter mieszkalny" i poczytaj.

  • 5. Data: 2006-01-09 16:53:17
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    > Dokładnie tak samo w oby wypadkach. Powszechnie akceptowaną przez US
    > metodą liczenia jest korzystanie z proprcji powierzchni.

    > W goups.google.pl wpisz słowa "charakter mieszkalny" i poczytaj.

    Z tego co zrozumiałem, to nie trzeba płacić wyższego podatku od
    nieruchomości, gdy pokój nie utracił "charakteru mieszkalnego", a więc gdy
    oprócz prowadzenia DG w tym samym pokoju mieszkam, śpię, itp. Tylko czy
    wówczas mogę zaliczyć do KUP czynsz przypadający na ten pokój? Przecież
    wykorzystuję ro również do celów mieszkalnych?

    A co dzieje się w opisywanej przeze mnie "sytuacji A", gdy wydzielam na DG
    tylko część pokoju? Skoro wydzielam, tzn. że tę część przeznaczam jedynie na
    DG, a pozostałą część pozostawiam jedynie dla celów mieszkalnych. Skoro tak,
    to za też cześć, która przeznaczona jest jedynia na cele DG, powinienem
    płacić wyższy podatek od nieruchomości. Czy źle rozumuję?

    No i tutaj mam problem, bo chciałbym wydzielić na DG tylko częśc pokoju i
    jednoczęśnie:
    a) nie płacić wyższego podatku od nieruchomości i
    b) móc zaliczyć odpowiednią część czynszu do KUP.

    Jak pogodizć te dwie kwestie?

  • 6. Data: 2006-01-09 17:09:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Jan 2006, krecha123 wrote:

    > 2. Jak z Linuxem, wiem, że nie mogę ściągnąc z mirrora instalacji,

    ...bo ??

    > 3. Forma opodatkowania przy tym rodzaju działalności, ryczałt, vat
    > (pełna księgowość)???

    Y... PK ??? Dobrze się czujesz??? ;)
    Tak z ciekawości zapytam czy wiesz że ryczałt/KPiR/PK to
    jest JEDEN podatek a VAT to jest INNY podatek - i rozlicza
    się je JEDNOCZEŚNIE (o ile nie jest się zwolnionym z VAT)?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-01-09 21:19:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Jan 2006, Greg wrote:

> [...]
    > wówczas mogę zaliczyć do KUP czynsz przypadający na ten pokój? Przecież
    > wykorzystuję ro również do celów mieszkalnych?

    Przyznam że ja nie eksperymentuję - nie zaliczam wydatków
    "mieszkaniowych" w KUP.
    Ale jak to mówią "każdy odpowiada za siebie"... :) a jakieś
    tam koszta się nazbierają.

> [...]
    > to za też cześć, która przeznaczona jest jedynia na cele DG, powinienem
    > płacić wyższy podatek od nieruchomości. Czy źle rozumuję?

    IMHO rozumujesz "na rozum", a przepisy czegoś takiego nie przewidują ;>
    (ściślej rzecz biorąc, przewiduje się celowościową wykładnie przepisów,
    ale to dopiero jak z gołego rozumienia słów wynikają niejasności).
    O ile mi się dobrze zdaje cały "hak" jest w tym iż najmniejszą jednostką
    budowlaną którą posługują się przepisy związane z podatkiem jest
    pomieszczenie. Nie wiem czy nie wręcz lokal - ale lokal raczej nie
    może być częścią pomieszczenia :]
    No to nie można uznać *pomieszczenia* za służącego DG, a *chyba* nie
    przewiduje się "częsciowego przeznaczania". Nie sprawdzałem, ale
    ktoś by kiedyś napisał... (tu albo np. w prasie) jakby taka możliwość
    była.

> [...]
    > jednoczęśnie:
    > a) nie płacić wyższego podatku od nieruchomości i
    > b) móc zaliczyć odpowiednią część czynszu do KUP.

    Zdaje sie że niektórzy dokładnie tak robią i już.
    Ale... jak wyżej... każdy za siebie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-01-10 00:00:54
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

> [...]
    > była.

    > Zdaje sie że niektórzy dokładnie tak robią i już.

    Dzięki za odpowiedź.
    Mógłbyś jeszcze podać jakąś podstawę prawną do tego wszytskiego, o czym tu
    pisaliśmy? W szczególności, skąd bierze sią zasada, że jeśli pokój nie traci
    charakteru mieszkalnego, to podatek nie ulega podwyższeniu.
    Chętnie bym to sam przestudiował. Może coś wydumam.
    Dzięki.

  • 9. Data: 2006-01-10 09:59:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Jan 2006, Greg wrote:

    > W szczególności, skąd bierze sią zasada, że jeśli pokój nie traci
    > charakteru mieszkalnego, to podatek nie ulega podwyższeniu.

    Spytam: a *co* jest opodatkowane?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-01-10 11:54:18
    Od: "Greg" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Spytam: a *co* jest opodatkowane?

    Rozumiem, że pytanie dotyczy podatku od nieruchomości.
    Wynajmowane mieszknie własnościowe (wspólnota mieszkaniowa).