  • 1. Data: 2009-03-03 16:15:55
    Temat: DG konto do rozliczen i jego oprocentowanie
    Od: w...@g...com

    Witam,

    Zaczynam prowadzić DG (za kilka dni otrzymam potwierdzenie wpisu do
    EDG), która będzie prowadzić przedstawicielstwo zagranicznej firmy w
    PL. Współpraca zawiązana jest na podstawie umowy agencyjnej, a ja
    posiadać będę umocowanie m.in. do pobierania należności w imieniu
    firmy na rzecz i w imieniu której działać będę.

    Do tego celu zakładam dwa konta, jedno dotyczy mojej DG, a drugie
    służyć będzie do odbierania należności od klientów oraz do rozliczeń z
    firmą którą będę reprezentował (w zasadzie przelew prowizji na moje
    konto, przelew pozostałych środków na konto za granicą). O sposobach
    określenia tego w umowie i ewidencji takich rozliczeń już przeczytałem
    niejedno.

    I teraz, zakładam no, 2 konta w mBank, mBiznes jako podstawowe do
    mojej DG i mBiznes Plus do rozliczeń. Ponieważ, firma z którą
    współpracuję, będzie dosyć rzadko pobierać należności (ze względu na
    różnice kursowe i koszt przelewu) to powstanie jakiś tam zysk z tytułu
    oprocentowania rachunku. Co z tym zyskiem mam począć ? Czy uwzględnić
    go w rozliczeniach (tj. podzielić go tak jak wpływy na prowizje dla
    mnie i resztę dla firmy) ?

    Inne komentarze odnośnie rozliczeń mile widziane.

    Login?
    Whatlogin

  • 2. Data: 2009-03-03 16:20:57
    Temat: Re: DG konto do rozliczen i jego oprocentowanie
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości
    i.googlegroups.com...

    >go w rozliczeniach (tj. podzielić go tak jak wpływy na prowizje dla
    mnie i resztę dla firmy) ?

    Nie rozumiem. Rachunek bedzie na Ciebie, wiec odsetki beda Twoim przychodem,
    z ktore3go si erozliczasz.
    PS. Oprocz mBiznes konta radze zalozyc najleopiej od razu 3 mBiznesPlusy -
    to ulatwia zarzadzanie kasa. Przydaje sie tez mBiznesMax. Do wydawania
    srodkow najlepiej zalozyc eKonto +ewentuale eMaxy i eMaxPlusy) - wtedy nie
    zabulisz za wyplaty z bankomatow (tylko 1 zl za przelew na ekonto)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-03-03 17:39:35
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

> [...]
    > posiadać będę umocowanie m.in. do pobierania należności w imieniu
    > firmy na rzecz i w imieniu której działać będę.

    E tam. A masz wpis w rejestrze przedstawiecielstw?
    Jakie należności? Jak przedstawicielstwo, to jest tylko promocja,
    a nie żadna sprzedaż. Masz po prostu zwykła działalność i umowę agencyjną
    z firmą zagraniczną.

    > Do tego celu zakładam dwa konta, jedno dotyczy mojej DG, a drugie
    > służyć będzie do odbierania należności od klientów oraz do rozliczeń z
    > firmą którą będę reprezentował

    Oba konta są Twoje. Dla podmiotu zagranicznego konta w tym trybie nie
    uruchomisz.

    > Ponieważ, firma z którą
    > współpracuję, będzie dosyć rzadko pobierać należności (ze względu na
    > różnice kursowe i koszt przelewu)

    Jak będzie pobierać i o jakich różnicach myslisz?
    Z klientami w PL rozliczysz się przecież w złotówkach.

  • 4. Data: 2009-03-04 09:18:05
    Od: w...@g...com

    On 3 Mar, 18:39, "cef" <c...@i...pl> wrote:
> [...]
    > Jakie należności? Jak przedstawicielstwo, to jest tylko promocja,
    > a nie żadna sprzedaż. Masz po prostu zwykła działalność i umowę agencyjną

    Tak oczywiście. Źle się wyraziłem. Zwykła DG i umowa agencyjna.

    > Oba konta są Twoje. Dla podmiotu zagranicznego konta w tym trybie nie
    > uruchomisz.

    Jasne.

    > Jak będzie pobierać i o jakich różnicach myslisz?
    > Z klientami w PL rozliczysz się przecież w złotówkach.

    Tak, ale raz na jakiś czas będzie przelew w na konto Euro za granicę.
    Konto do rozliczeń w zasadzie to dwa przelewy - moja prowizja i
    przychód kontrahenta.
    Nie chciałbym za 1PLN iść do więzienia :)

  • 5. Data: 2009-03-04 09:52:33
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 04-03-2009 o 10:18:05 <w...@g...com> napisał(a):

> [...]
    >
    > Tak, ale raz na jakiś czas będzie przelew w na konto Euro za granicę.
    > Konto do rozliczeń w zasadzie to dwa przelewy - moja prowizja i

    Ale Ciebie przychód kontrahenta nie interesuje. Macie umowę wg której
    przelewasz mu jego dolę np raz na miesiąc. Jeśli wystawia Ci na to fakturę,
    to masz koszt w dacie tej faktury i tyle.

    > Nie chciałbym za 1PLN iść do więzienia :)

    A z jakiej paki :-) Do bodajże 120000 uszczuplonego podatku
    należy się "tylko" grzywna.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2009-03-04 10:23:27
    Od: "Kotlet mielony" <w...@d...mnie>

    założ sobie w vwbankdirect, darmowe konto, oprocentowane 3,5 % i darmowe
    przelewy

  • 7. Data: 2009-03-05 10:06:09
    Od: w...@g...com

    On 3 Mar, 17:20, "SDD" <s...@t...pl> wrote:
> [...]
    > srodkow najlepiej zalozyc eKonto +ewentuale eMaxy i eMaxPlusy) - wtedy nie
    > zabulisz za wyplaty z bankomatow (tylko 1 zl za przelew na ekonto)

    Dziękuję za radę.
    Mam konto już konto w mBank i właśnie taki tandem mi odpowiada.

    Whatlogin

  • 8. Data: 2009-03-05 10:16:26
    Od: w...@g...com

    On 4 Mar, 10:52, Tomek <t...@o...pl> wrote:
    > Ale Ciebie przychód kontrahenta nie interesuje. Macie umowę wg której
    > przelewasz mu jego dolę np raz na miesiąc. Jeśli wystawia Ci na to fakturę,
    > to masz koszt w dacie tej faktury i tyle.

    No tutaj to ja będę wystawiał fakturę na prowizję. Już trochę o tym
    poczytałem w necie. Generalnie dla US muszę mieć to ładnie opisane w
    umowie (przebieg rozliczeń między kontrahentem a moją DG).

    > A z jakiej paki :-) Do bodajże 120000 uszczuplonego podatku
    > należy się "tylko" grzywna.

    No i zwrot tegoż podatku :/
    No ale, formuła rozliczeń jest OK, z tym, że konto jest na mnie,
    dlatego pytam co z odsetkami na tym koncie. Bo o ile rozliczenia
    umieszczę na umowie i będą wg faktur, to zakładam, że o odsetkach też
    powinienem coś wspomnieć (np. że, należą się kontrahentowi). Ja będę
    się rozliczał co miesiąc, ale oni mogą chcieć pozostawić to w PLN na
    poczet inwestycji w PL.

    Whatlogin

  • 9. Data: 2009-03-05 15:12:36
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 05-03-2009 o 11:16:26 <w...@g...com> napisał(a):

> [...]

    > umieszczę na umowie i będą wg faktur, to zakładam, że o odsetkach też
    > powinienem coś wspomnieć (np. że, należą się kontrahentowi). Ja będę

    Tak, przy takich kombinacjach to dobrze jest mieć wszystko ładnie
    rozpisane na papierze i zrecenzowane (na piśmie!) przez doradcę podatkowego
    który weźmie za to odpowiedzialność.
    Bo ostatnie co byś chciał to żeby każdą złotówkę wpływu skarbówka
    zaliczyła CI jako Twój przychód, a wypływów nie uznali za koszty.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 10. Data: 2009-03-05 16:47:18
    Od: w...@g...com

    On 5 Mar, 16:12, Tomek <t...@o...pl> wrote:

> [...]
    > Bo ostatnie co byś chciał to żeby każdą złotówkę wpływu skarbówka
    > zaliczyła CI jako Twój przychód, a wypływów nie uznali za koszty.

    Heh nie mam doradcy podatkowego, dlatego tutaj pytam. Tak na prawdę,
    to wg umowy agencyjnej nie mogą tego jako przychód zaliczyć (wiem, oni
    wszystko mogą) ale w sumie, działalność opiera się o umowę agencyjną,
    więc taka interpretacja urzędu oznaczała by, że działam nielegalne :)

    W każdym razie, agenci lotto, pkp czy poczta polska też są umocowani
    do pobierania należności (utarg), a to już jest dosyć popularna
    działalność :) Tylko te odsetki mnie niepokoją. Zapisze coś w umowie,
    i dam komuś spojrzeć.

    Pozdrawiam i dzięki.
    Whatlogin