  • 1. Data: 2010-10-05 11:40:10
    Temat: DG liniowy. Propozycja etatu.
    Od: Piotr Sawrycki <p...@g...com>

    Witam. Problem jest nastepujący. Rozliczam się wg podatku liniowego.
    Obecny pracodawca, z pewnych formalnych względów, chce narzucić mi
    oraz kolegom przyjęcie zatrudnienia etatowego w wymiarze 1/16 etatu.
    Zarzeka się, że zakres obowiązków umowy "etatowej" nie bedzie w żaden
    sopsób pokrywał sie z zakresem umowy rozliczanej wg podatku
    liniowego. Oczywiście bdzie się pokrywał z częścia obowiązków, które
    istaniały w dotychczasowej umowie z działalności gospodarczej.
    Pytanie:
    Czy przyjęcie tej propozycji /nacisku :-(/ nie spowoduje konieczności
    rozliczenia podatku wg zasad podatku progresywnego od poczatku tego
    roku? I dlaczego tak lub nie. Pracodawca twierdzi, że nie mamy sie
    czego obawiać. Cos jednak nie dokońca mu wierzymy.

    Piotr

  • 2. Data: 2010-10-05 22:19:18
    Temat: Re: DG liniowy. Propozycja etatu.
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 5 Oct 2010 04:40:10 -0700 (PDT), Piotr Sawrycki napisał(a):

> [...]
    > roku? I dlaczego tak lub nie. Pracodawca twierdzi, że nie mamy sie
    > czego obawiać. Cos jednak nie dokońca mu wierzymy.

    Art 9a ust.3 p.2 UoPDOF - moim zdaniem w tej sytuacji nie utracisz
    możliwości rozliczania się liniowo. Ustawa zabiera tę możliwość tylko przy
    przejściu etat -> DG, jeśli zakres czynności się pokrywa.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 3. Data: 2010-10-06 09:39:19
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Piotr Sawrycki" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    >Witam. Problem jest nastepujący. Rozliczam się wg podatku liniowego.
    >Obecny pracodawca, z pewnych formalnych względów, chce narzucić mi

    Jaki pracodawca?
    Z dalszej czesci posta wynika, ze - przynajmniej na dzien dzisiejszy, wobec
    ZUS, Ty nie masz zadnego pracodawcy.

    >oraz kolegom przyjęcie zatrudnienia etatowego w wymiarze 1/16 etatu.

    Hmmm - czyli bedziecie pracowac po pol godziny dziennie. W sumie fajnie.
    Zapytaj, moze da rade np. przyjsc raz w tygodniu na 2 i pol godzinki albo co
    dwa tygodnie na 5 godzin. Super uklad - bedziesz mial wiecej czasu dla
    rodziny, albo bedziesz mogl wziac dodatkowe prace.

> [...]
    >roku? I dlaczego tak lub nie. Pracodawca twierdzi, że nie mamy sie
    >czego obawiać. Cos jednak nie dokońca mu wierzymy.

    Oczywiscie, ze nie. Tak by bylo tylko z chwila rozpoczecia swiadczenia
    uslugna rzecz bylego pracodawcy, a bylego pracodawcy nie ma :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2010-10-06 09:40:41
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

  • 5. Data: 2010-10-06 09:47:23
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Piotr Sawrycki" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    >oraz kolegom przyjęcie zatrudnienia etatowego w wymiarze 1/16 etatu.

    Nie zapomnij, ze bedziesz mial teraz rocznie az 32 dni robocze urlopu.
    Niewazne, czy przysluguje Ci juz 26 dni standardowego urlopu, czy tylko 20,
    to zarowno 20/16 jaki 26/16 zaokraglone w gore daje Ci 2 dni standardowego
    urlopu po 8 godzin - czyli razem 16.
    Przy zalozeniu, ze do pracy masz przychodzic codziennie i pracowac po pol
    godziny (reszta to ewentualne nadgodziny :) - daje to efektywnie 32 dni
    robocze urlopu - czyli w sumie moze to byc w ekstremalnych przypadkach
    blisko 2 miesiace byczenia sie. Nie zapomnij ich wyegzekwowac w przyszlym
    roku :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2010-10-06 12:09:56
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10/06/2010 11:40 AM), SDD wrote:
    [...]
    > Oczywiscie, ze nie. Tak by bylo tylko z chwila rozpoczecia swiadczenia
    > uslugna rzecz bylego pracodawcy, a bylego pracodawcy nie ma :)

    Czy na pewno? Art 9a 3.2 mówi że
    "
    3. Jeżeli podatnik, [...]uzyska [...]przychody ze
    świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy,
    odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze
    wspólników:
    [...]
    2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
    - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik
    ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w
    art. 30c [...]
    "

    Czyli podejmuje pracę, pracodawca staje się "obecnym pracodawcą" ->
    traci prawo do liniowego.

    p. m.

  • 7. Data: 2010-10-06 12:20:01
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 06 Oct 2010 14:09:56 +0200, mvoicem napisał(a):

    > Czyli podejmuje pracę, pracodawca staje się "obecnym pracodawcą" ->
    > traci prawo do liniowego.

    Napisał, że w momencie przejścia na ten pseudoetat zmienia mu się zakres
    czynności związanych z DG.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 8. Data: 2010-10-06 12:38:32
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10/06/2010 02:20 PM), Borys Pogoreło wrote:

    > Napisał, że w momencie przejścia na ten pseudoetat zmienia mu się zakres
    > czynności związanych z DG.

    Napisał "Oczywiście bdzie się pokrywał z częścia obowiązków, które
    istaniały w dotychczasowej umowie z działalności gospodarczej."

    Czyli rozważmy sytuację że teraz umowa firma-firma jest na programowanie
    i serwisowanie komputerów.

    Od powiedzmy 1 listopada umowa firma-firma opiewa na programowanie, zaś
    umowa o pracę na serwisowanie komputerów.

    To niby wszystko w porządku, ale widzę 2 pułapki:

    1. US może sobie to tak wyinterpretować, że skoro w lipcu wykonywał
    serwisowanie komputerów, to to jest to co "w roku podatkowym wykonywał w
    ramach stosunku pracy" i wypad z liniowego za cały rok.

    2. umowa firma-firma może mieć jakiś okres wypowiedzenia, trzeba by
    przypilnować żeby była tak rozwiązana żeby nie było żadnych wątpliwości
    że serwisowanie komputerów z umowy firma-firma i serwisowanie komputerów
    z umowy o pracę nie zachodziły na siebie czasowo.

    Tak czy inaczej - ja bym na taki układ (ze względu na (1) ) przeszedł na
    przełomie lat. W środku roku bym to uważał za ryzykowne.

    p. m.

  • 9. Data: 2010-10-06 13:28:47
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 06 Oct 2010 14:38:32 +0200, mvoicem napisał(a):

> [...]
    > serwisowanie komputerów, to to jest to co "w roku podatkowym wykonywał w
    > ramach stosunku pracy" i wypad z liniowego za cały rok.

    Trochę naciągane, ale ryzyko niestety jest...

    Choć "wypad z liniowego" prawdopodobnie oznacza niższy podatek do
    zapłacenia. Więc nie wiem czy fiskusowi będzie się to opłacać :)

    > (...)
    > Tak czy inaczej - ja bym na taki układ (ze względu na (1) ) przeszedł na
    > przełomie lat. W środku roku bym to uważał za ryzykowne.

    Popieram.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 10. Data: 2010-10-06 14:18:57
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10/06/2010 03:28 PM), Borys Pogoreło wrote:

    > Trochę naciągane, ale ryzyko niestety jest...
    >
    > Choć "wypad z liniowego" prawdopodobnie oznacza niższy podatek do
    > zapłacenia. Więc nie wiem czy fiskusowi będzie się to opłacać :)

    Gdyby oznaczał niższy podatek do zapłacenia, to by się chyba wątkotwórca
    nie przejmował problemem.

    Dlatego zakładam że chodzi o przekroczenie progu.

    p. m.