  • Data: 2002-08-27 17:18:33
    Temat: Re: DG + umowa o prace - minimalny ZUS
    Od: c...@r...com (ChrisS) szukaj wiadomości tego autora

    From: <j...@p...onet.pl>

    > Czy wie moze ktos cos pewnego na temat rozwiazania, ktore podal Budzik:
    > "lepiej miec gdzies umow-zlecenie na np. 200zl. Wtedy możesz wybrac czy
    > bedziesz placic ZUS od zlecenia czy od DG - oczywiscie wybierasz zlecenie
    > masz ok. 400 zl do przodu miesiecznie."
    >
    > Wydaje mi sie, ze to jednak nie jest mozliwe.

    W zasadzie jest to wykonalne.
    Polecam lekturę ustawy o syst. ubezp. społecznych:

    art. 9 ust. 2. Osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo
    ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z kilku tytułów, o których mowa w
    art. 6 ust. 1 pkt 2, 4-6 i 10, jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami z
    tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na
    swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z
    pozostałych, wszystkich lub wybranych tytułów lub zmienić tytuł ubezpieczeń,
    z zastrzeżeniem ust. 7 [dot. duchownych].

    Art. 6. 1. Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z
    zastrzeżeniem ust. 3 i 6 oraz art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze
    Rzeczypospolitej Polskiej są:
    [...]
    2) osobami wykonującymi pracę nakładczą,
    [...]
    3) członkami rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek
    rolniczych, zwanymi dalej "członkami spółdzielni",
    4) osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy
    zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem
    cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanymi dalej
    "zleceniobiorcami", oraz osobami z nimi współpracującymi, z zastrzeżeniem
    ust. 4,
    5) osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz osobami z nimi
    współpracującymi,
    6) posłami i senatorami pobierającymi uposażenie, zwanymi dalej "posłami i
    senatorami",[...]

    Pozdrawiam
    ---
    ChrisS