  • 1. Data: 2007-06-08 16:55:57
    Temat: Darowizna a zgłoszenie w US
    Od: Marcin Kozera <u...@v...pl>

    Mam pytanie w imieniu znajomej.

    Otóż 11 maja otrzymała znaczną darowiznę (część nieruchomości). Była to
    zdaje się I grupa (ówczas jeszcze mąż, teraz były mąż bo wyrok rozwodowy
    się uprawomocnił). Znajoma wyjechała, i nie tylko nie zgłosiła
    otrzymania darowizny w US ale po kontakcie telefonicznym poprosiła mnie
    o pomoc i wypełnienie tego obowiązku w ramach pełnomocnictwa.

    Czy za przekroczenie terminu 30 dni grożą jakieś sankcje lub podatek?
    Jak mam zawiadomić US (w ramach pełnomocnictwa)? Jakkolwiek czy są
    jakieś wymogi formalne prócz podstawowych danych darczyńcy, obdarowanego
    i przedmiotu darowizny?

    Czy do zawiadomienia o darowiźnie sporządzonego przeze mnie w imieniu
    obdarowanej muszę złożyć pełnomocnistwo czy wystarczy adnotacja, że
    działam w jej imieniu?

    Proszę poradźcie, bo nie miałem tego szczęścia w życiu dostać darowiznę
    znacznej wartości to nie wiem co zrobić. ;)
    Z góry dzięki.
    --
    pzdr

  • 2. Data: 2007-06-08 17:00:48
    Temat: Re: Darowizna a zgłoszenie w US
    Od: Marcin Kozera <u...@v...pl>

    Marcin Kozera napisał(a):
    > Otóż 11 maja otrzymała znaczną darowiznę (część nieruchomości). Była to

    Był oczywiście sporządzony akt notarialny. Nie wiem jakie może mieć to
    znaczenie. Nie wiem także czy notariusz o takim akcie informuje US
    obligatoryjnie czy też może to zrobić na wniosek stron. Nie mam dostępu
    do aktu notarialnego i nie wiem co się w nim znajduje.

    Do zawiadomienia nie jestem także w stanie wpisać wartości przedmiotu
    darowizny, może co najwyżej orientacyjnie z dokładnością do
    kilkudziesięciu tysiecy. ztcw nie została wykonana wycena.

    --
    pzdr

  • 3. Data: 2007-06-08 17:05:16
    Od: Marcin Kozera <u...@v...pl>

    Marcin Kozera napisał(a):
    > Otóż 11 maja otrzymała znaczną darowiznę (część nieruchomości). Była to

    Tak na prawdę to nie wiem czy to była darowizna czy zniesienie
    współwłasności. Akt notarialny dotyczy nieruchomości będącej
    współwłasnością powstałą w czasie wspólnoty majątkowej. Potem była
    zrobiona rozdzielność majątkowa a dopiero po latach rozwód i owe
    uregulowanie własności. Całą nieruchomość ona przejęła.

    Sorry za osobne posty, ale czytając w necie na wyrywki informacje o
    darowiznach dodaję te informacje, które mogą być przydatne.
    --
    pzdr

  • 4. Data: 2007-06-08 17:30:22
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Marcin Kozera" <u...@v...pl> wrote in message

    > Był oczywiście sporządzony akt notarialny.

    W ogóle nie trzeba zgłaszać do US darowizn sporządzonych notarialnie.
    Przeczytaj sobie ustawę o podatku od spadków i darowizn.

  • 5. Data: 2007-06-08 17:46:03
    Od: Marcin Kozera <u...@v...pl>

    witek napisał(a):
    > W ogóle nie trzeba zgłaszać do US darowizn sporządzonych notarialnie.
    > Przeczytaj sobie ustawę o podatku od spadków i darowizn.

    Dziękuję, miłego weekendu.

    --
    pzdr

  • 6. Data: 2007-06-09 07:57:39
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Marcin Kozera" <u...@v...pl> napisał w
    wiadomości news:f4c28e$cs2$1@kastor.ds.pg.gda.pl...
> [...]
    > zrobiona rozdzielność majątkowa a dopiero po latach rozwód i owe
    > uregulowanie własności. Całą nieruchomość ona przejęła.

    Najprościej i najpewniej to skontaktować się z Urzędem Skarbowym,
    chyba wydział ds. spadków i darowizn, gdzie można uzyskać wiarygodną
    informację, jak należy postąpić w tej sytuacji. Sprawa pilna, ponieważ
    zgłoszenia darowizny w urzędzie skarbowym (jeżeli jest potrzebne w tej
    sytuacji) należy dokonać do 30 dni, czyli termin do 10 czerwca
    (niedziela), praktycznie 11 czerwca (poniedziałek) to ostatni dzień
    jeszcze w terminie.

    Pozdrawiam

    wa