    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna na operacje...
    Date: Sun, 22 Sep 2013 08:29:38 -0500

    tibam wrote:
    > Witam, jest tak sytuacja.
    >
    > U żony (32lata) stwierdzono zwyrodnienie biodra. Stało się to dość nagle
    > w 2011 urodziła nam się córeczka i wszystko było do tego czasu Ok.
    > Po ciąży biodro co raz bardziej bolało, chodzenie stawało się co raz
    > cięższe. Po badaniach u kilku specjalistów stwierdzono, że pomóc może
    > tylko operacja -
    > - wszczepienie endoprotezy. Kazano zapisać się w kolejce w NFZ i tu
    > uwaga - termin operacji wyznaczono na 23 marzec 2023!!! (tak nie
    > pomyliłem się - za 10 lat...)
> [...]

    przede wszystkim zastanówcie się, czy nie da sie tego zrobic za granicą
    na koszt NFZ.
    Bardzo duzo ludzi robi tak, ze bierze kartę ubezpieczenia i jedzie na
    zabieg do niemiec, uzasadniajac to tym, ze w polsce w rozsadnym czasie
    zrobic sie zabiegu nie da.
    W kazdym razie jakies papiery ze szybciej niz za 10 lat sie nie da wezcie.

    Jesli codzi o darowiznę to wyglada to tak.

    siostra ma prawo dac darowizne nie tylko zonie ale i tobie
    wcale nie musi wyszczegolniac na co to pojdzie. po prostu daje darowiznę.

    ty jako druga grupa podatkowa mozesz bez podatku dostac 7 tys
    zona jako III - 5 tys

    jak siostra mezata, a pewnie to jej maz jest traktowany oddzielnie
    wiec od niego po 5 tys kazdy z was

    to juz razem jest 22 tys

    pozostalą kwota mozna formalnie pozyczyc.

    pozyczka do 5 tys jest zwolniona wiec nastepne 10 tys mozecie pozczyc

    potem tylko dokumentujcie splaty

    nawet jakbyscie chciecli calosc przepchnac jako darowizne, to dzielicie
    ja na 4 czesci.

    od siostry i jej meza dla ciebie i zony
    razem macie 4 oddzielne darowizny, a podatek platny jest tylko od
    zwolnionej nadwyzki.
    wiec jakbys ty wzial 20 tys, a zona 10 tys
    to masz do zaplacenia ty 7% x 6 tys = 420 zl
    zona 12 % x 2000 = 240 zl

    pytanie czy dla 650 zl warto kombinowac.

    limit darowizny jest oddzielny dla kazdej osoby darujacej, wiec moze
    ktos w rodzinie jednak zechce darowac chocby bo 1000 zl.

    generalnie mowiac duzo wieksze kwoty daje sie przepchanc bez podatku,
    ale trzeba o tym zaczac myslec zanim sie pieniadze dostanie, a nie po.
    bo potem jest znacznie trudniej.