    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna na operacje...
    Date: Sun, 22 Sep 2013 16:29:35 -0500

    tibam wrote:

    > siostra ojca - dla nas ciocia - nie jest mężata wiec jedna osoba wypada...

    no co za cholera :)
    tylko wam kłopotu narobiła.

    > <pozostalą kwota mozna formalnie pozyczyc.
    > <pozyczka do 5 tys jest zwolniona wiec nastepne 10 tys mozecie pozczyc
    > <potem tylko dokumentujcie splaty
    >
    > Jak takie cos ma być udokumentowane???
    > Na pewno jakaś umowa i w niej ma być zawarte jak to bede spłacał?

    papiery tylko i wylacznie potrzebne są w celach dowodowych dla US jakby co.

    Wystarczy zwykla umowa na papierze, kto co komu i ile pozycza i kiedy
    kwota zostanie oddana.

    tak samo przy darowiznie
    kto co komu ile darawał, jaki jest stopien pokrewienstwa, oraz
    oswiadczenie ile darowizn dana osoba otrzymała od tej osoby przez
    ostatnie 5 lat. Zeby sie US nie czepiał.

    > A na przyklad można zrobić tak ,że ciotka daruje swojemu bratu i jego
    > żonie calą kwote a Ci (moi rodzice) darują to mi i mojej zone?
    > W obudwu przypadkach byłaby to grupa pierwsza a wiec z wysokim progiem
    > Nie wiem czy tak można wiec pytam...

    Nie można tak łączyć darowizn.
    Jak się US kapnie, że to poszło dookoła naliczy wam podatek tak jak od
    pojedynczej darowizny plus odsetki.
    A jak o to zapyta za 5 lat to wyjdzie dużo więcej niż gdybyście to mieli
    zapłacić sami.
    Nie opłaca się.

    > Ogolnie wiem, że przy takiej kwocie, zapłacenie kilkuset zł podatku to
    > nie jest duza kwota jednak czuję sie wyrolowany przez system w polsce i
    > nie chce dać mu na tym zarobić. Te kilkastet słoty wole przeznaczyć na
    > jakieś leki, rehabilitacje itp...
    >
    > <generalnie mowiac duzo wieksze kwoty daje sie przepchanc bez podatku,
    > <ale trzeba o tym zaczac myslec zanim sie pieniadze dostanie, a nie po.
    > <bo potem jest znacznie trudniej.
    >
    > Dlatego właśnie pytam przed - bo miałoby to miejsce po nowym roku.

    to napisz cos wiecej
    ta siostra mieszka w polsce czy zagranicą?
    Nie budujecie sie przypadkiem?
    jakas inna rodzina chętna pomóc?
    w przypadku pozyczki, bedziecie jakos w stanie udokumentowac nie tyle,
    ze pozyczke spłacacie czy spłaciliscie, ale to ze was na te spłaty stac.
    Chocby to była pozyczka do oddania nawet za 10 lat?
    czy wolelibyscie raczej darowizne z podatkiem niz kombinowanie z pozyczkami?