    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna od likwidowanej osoby prawnej
    Date: Wed, 11 Jun 2008 09:12:58 +0200

    On Wed, 11 Jun 2008, Andrzej wrote:

    > Co do stowarzyszenia to:
    > - sprzęt, o który chodzi, ma wartość nabycia poniżej 3,5 tys.zł i w momencie
    > likwidacji już jest kosztem (co to jest "wywalenie kosztów"?)

    Najpierw zastrzeżenie: sam prowadzę DG jako OF.
    Ustawę o CIT znam po łebkach, a ew. haczyki związane z OP *nie*
    prowadzącą DG mogą prowadzić mnie gdzieś do błędnych wniosków.
    Niemniej:
    - zwolnione z podatku są cele statutowe, czyli przychód przeznaczony
    na cele podatkowe ściślej rzecz ujmując
    - koszty uzyskania *tego* przychodu nie wpływają na ew. podatek; ale
    uzyskanie przychodu, który *nie* zostałby przeznaczony na cele
    statutowe, spowodowałby podatek: dobrze gadam?

    To teraz KUP :)
    Co jest podstawą do zaliczenia w koszty uzyskania (podatkowo)?
    Nabycie w celu (określonym w ustawie), prawda?
    A co się dzieje, jak *po* uznaniu za KUP ów nabytek zostanie przeznaczony
    na *inny* cel?

    W przypadku, kiedy ten cel przynosi przychód (czyli sprzedaż tego czegoś,
    co było zaliczone do KUP) mamy jasność: nadal jest KUP, bo zmienia
    się podstawa szczegółowa zaliczenia do przychodów, ale nie źródło
    przychodu (i nie przeznaczenie).

    Ale mamy przypadek, kiedy owa rzecz *nie* służy przyniesieniu przychodu,
    w tym przychodu zwolnionego od podatku.

    No to zaglądamy:
    ochodowym-od-osob-prawnych-1_2_128.html
    +++
    52) wydatków poniesionych na zakup zużywajšcych się stopniowo rzeczowych
    składników majštku podatnika, nie zaliczanych do œrodków trwałych
    - w przypadku stwierdzenia, że składniki te nie sš wykorzystywane
    dla celów działalnoœci prowadzonej przez podatnika, lecz służš
    osobistym celom pracowników i innych osób albo bez uzasadnienia
    znajdujš się poza siedzibš podatnika,
    ---

    I teraz pytanie: czy zbycie przez darowiznę spełnia ten warunek?
    IMHO - oczywiście.

    Wniosek: byłaby potrzebna korekta kosztu.
    Co przemawia przeciw?

    I tak dla jasności: w przypadku środków trwałych taka korekta
    najprawdopodobniej *nie* byłaby potrzebna!
    ST nie jest kosztem, kosztem jest jego "używanie", więc nie ma
    czego korygować.

    > - stowarzyszenie nie prowadzi DG
    > - stowarzyszenie nie jest płatnikiem VATu
    > Jaki podatek miałoby do zapłacenia stowarzyszenie, a jaki osoba fizyczna
    > (obdarowana)?

    Czekam na skrytykowanie tezy co do CIT w stowarzyszeniu, powstałym
    w ten sposób, że trzeba dokonać korekty kosztów.
    W przypadku otrzymującego - OF, w grę wchodzi podatek od darowizn.
    Ale tam jest dość wysokie zwolnienie "progowe", bo 4902 zł:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
    (art.9), więc skoro to nie 3500 zł, to pewnie podatku by nie było.

    Zupełnie oddzielną sprawą pozostaje pytanie, czy zarządzający osobą
    prawną może rozporządzić jej majątkiem *wbrew* ew. statutowi.
    W szczególności czy darowizna na rzecz członka zarządu jest
    darowizną!

    Bo można spróbować takich tez:
    - "wydanie drogą darowizny miało miejsce wbrew statutowi; dokonujący
    wydania okradł stowarzyszenie a członek zarządu przyjmujący ową
    darowiznę w pomagał"
    = "to nie była darowizna, tylko zakamuflowana forma zapłaty, ktora
    powinna zostać normalnie doliczona do wynagrodzenia członka
    zarządu"

    > Czy przekazanie takiego sprzętu na przykład szkole (cel dobroczynny)
    > zwalniałoby likwidowane stowarzysenie z zapłacenia jakiegokolwiek podatku?

    Zdaje się w OP jest zwolnienie części (10%?) w razie darowania na cel
    dobroczynny. W przypadku stowarzyszenia pozostaje pytanie, czy ma ono
    w statucie takie cele. Art.18.1.1 mam na myśli :)

    > Czy podatek musiałaby zapłacić obdarowana szkoła?

    IMHO - nie.
    Miałaby przychód (jak każda osoba prawna), ale byłby on zwolniony od
    podatku. Zaznaczam: IMHO.

    > Gdzie można znaleźć przepisy, które te sprawy regulują?

    Część ustaw wg. linku wyżej.
    Ew. zarządzania stowarzyszeniem tam nie ma :) i na to nie pomogę.

    pzdr, Gotfryd