  • Data: 2005-01-17 20:42:13
    Temat: Re: Darowizna od rodziców na mieszkanie
    Od: "owp" <o...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    4.html) i nie
    > --------------
    > Masz rację: (...)
    > Nie ma sumowania się darowizn od różnych osób,
    > są sumowania się darowizn od jednej osoby w okresie 5 lat.
    > Wygląda na to, że każde z rodziców może podarować ci 9 637 zł.
    > To samo mogą zrobic rodzice dziewczyny.

    Tak to by mi się zgadzało. Problemem jest artykuł 4.1.5 mówiący o darowiźnie
    na cele mieszkaniowe - czy wchodzi pod limit zwykłej darowizny, czy jest
    traktowany osobno.
    Interpretacje paru osób są takie, że wchodzi i wtedy logicznie rzecz biorąc
    limit dla I grupy powinien być wspólny (bo tylko wtedy ma sens dwukrotne
    powiększenie limitu w przypadku zużytkowania darowizny na cele mieszkaniowe,
    gdyby limit nie był wspólny to ten artykuł nic nie dawałby).
    Już byłem przekonany do tej korzystnej dla podatników interpretacji (czyli
    limit osobny dla każdej z osób + osobny limit na cele mieszkaniowe), ale
    rozmawiałem ze znajomym i mówił mi, że po wykorzystaniu limitu
    'mieszkaniowego', od następnej darowizny - też z I grupy (pół auta o
    wartości 7000) - musiał zapłacić chyba 3%.
    I teraz znów nie wiem... Bo jeśli miałbym dużą rodzinę to mógłbym,
    teoretycznie, dostać nieograniczoną darowiznę bez podatku.
    Zastanawiam się jeszcze, czy jak dostanę po 4900 (limit II grupy)od każdego
    z rodziców mojej dziewczyny to się US doczepi.
    Jeszcze jedno - jest napisane, że płacą 'solidarnie' obie strony (czyli po
    połowie ?), czy limity dotyczą obu stron, czy zwolniony jest tylko ten co
    dostał ? No bo chyba ten co daje może sobie odliczyć od podatku (czy nie ?).

> [...]
    >są sumowania się darowizn od jednej osoby w okresie 5 lat.
    >Wygląda na to, że każde z rodziców może podarować ci 9 637 zł.

    No niezupełnie rodzice mojej dziewczyny mogą mi dać tylko po 4900 (są na
    razie z 3 grupy).
    Chyba że Ci chodzi o to, że jej dadzą, ale nie mieszajmy - chodzi tylko o
    mnie.

    > Zadbaj teraz tylko o dokumenty uwiarygadniające, że takie kwoty wyszły od
    > tych a nie innych osób.

    Ale jakie dokumenty - przelewy ?
    Jeśli pieniądze dostałem już wcześniej to mam przelać je spowrotem ojcu i on
    mi znowu ? Czy US żąda tylko potwierdzenia przelewu, czy wyciąg np. z całego
    roku ?
    Jeszcze jedno - część pieniędzy (8tys) musiałem zapłacić przy umowie
    przedwstępnej, ale nie pomyślałem wtedy o żadnej umowie o darowiźnie, czy
    teraz mam spisać z datą do tyłu (np z rodzicami dziewczyny) i napisać, że
    dostałem w gotówce (odpadałby problem z potwierdzeniem przelewu) ?
    Pozdrawiam i dzięki za cierpliwość
    owp

    PS Czemu te ustawy nie są pisane jaśniej ???