  • 1. Data: 2005-01-16 10:50:52
    Temat: Darowizna od rodziców na mieszkanie
    Od: "owp" <o...@p...onet.pl>

    Witam!
    Rodzice chcą mi dać pieniądze na pół mieszkania (które kupiłbym z
    dziewczyną). W związku z tym mam pytanie.
    Jak powinno wyglądać to od strony formalnej ? Chodzi o kwotę ok 40tys.
    Dodam, że 2 lata temu dostałem pieniądze na zakup połowy działki budowlanej
    (20 tys), niestety z perspektywy czasu (na razie przynajmniej) mi nie
    potrzebnej.
    Proszę o rady dotyczące podatku, oczywiście zależałoby mi na jak najtańszym
    rozwiązaniu.
    Pozdrawiam
    owp

  • 2. Data: 2005-01-16 11:04:36
    Temat: Re: Darowizna od rodziców na mieszkanie
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    owp wrote:
> [...]
    > potrzebnej.
    > Proszę o rady dotyczące podatku, oczywiście zależałoby mi na jak najtańszym

    Telefon do US polecam. Od datków powyżej 9000 zł z groszami płaci się
    podatek od spadku i darowizn. Czyli od tych 20000 dwa lata temu też
    powinieneś był zapłacić podatek.
    Darowizny sumują się w okresie 5 lat. Więc teraz czeka cię zapłacenie
    podatku od kwoty 60000 zł. Dokładnie nie pamiętam ile chyba 3%.
    Szczegóły w ustawie o podatku od spadków i darowizn.
    Oczywiście możesz się nie przyznać przed US, ale jak kupisz mieszkanie
    spodziewaj się zapytania z US skąd miałeś pieniądze na zakup.
    Jak nie udowodnisz skąd dowalą ci 50% (jakoś tak) od nieujawnionych
    dochodów. Jak się przyznasz, że od rodziców dowalą ci podatek od
    darowizn z odsetkami.
    A, sporządź umowę darowizny na piśmie. Nie będziesz musiał potem
    kombinować skąd ją wziąźć.

  • 3. Data: 2005-01-16 11:28:54
    Od: "owp" <o...@p...onet.pl>

    > Telefon do US polecam. Od datków powyżej 9000 zł z groszami płaci się
    > podatek od spadku i darowizn. Czyli od tych 20000 dwa lata temu też
    > powinieneś był zapłacić podatek.

    Dzięki za szybką odpowiedź.
    Tamte 20tys jest już załatwione (od razu umowa notarialna o darowiźnie).
    Tylko że jest jakiś limit, gdzie nie trzeba płacić podatku od darowizny
    i/lub pożyczki (na cele mieszkaniowe ?).

    > A, sporządź umowę darowizny na piśmie. Nie będziesz musiał potem
    > kombinować skąd ją wziąźć.

    Czy umowa musi być notarialnie potwierdzona i czy muszę ją zanieść do US
    przed zakupem mieszkania ?
    Gdzieś w google przeczytałem, że trzeba potwierdzić otrzymanie pieniędzy
    wyciągiem z rachunku bankowego.
    Czy będzie jakiś problem w tym, że przelew otrzymałem już parę miesięcy temu
    i na kwotę znacznie większą (pozostałą zwrócę rodzicom - kupiłem ojcu akcje
    PKO z mojego rachunku maklerskiego, gdyż on nie ma)?
    Aha, jeszcze jedno - czy zysk z obrotu pieniędzmi (tej części, która ma być
    darowizną?)staje się moim dochodem, czy powiększa pulę darowizny (no i
    podaku) ?
    Pozdrawiam
    owp

  • 4. Data: 2005-01-16 11:48:44
    Od: "owp" <o...@p...onet.pl>

    Przy okazji mam jeszcze pytanie.
    Nie zrozumcie mnie źle, nie jestem jakimś cwaniakiem, który chce oszukać
    państwo, ale te pieniądze już tyle razy były opodatkowane, że cholera
    bierze.
    Ale do rzeczy - wiem, że limit darowizny od najbliższych bez podatku to
    9637zł. Czy rodzice liczą się jako jedna osoba (nie mają rozdzielności
    majątkowej), czy mogą podarować kwotę * 2 ? Czy oprócz tej formy darowizny,
    jest jeszcze dodatkowa - na mieszkanie (tak wyczytałem) i czy odnosi się też
    do mojego przypadku - współwłasność mieszkania ?
    No i trzecie pytanie, najbardziej wątpliwe moralnie :)
    Mam 2 braci, czy rodzice mogą darować im te 9637, a oni mi (też są w I
    grupie) ? Kiedyś tam zaś ja im...
    Pozdrawiam
    owp

  • 5. Data: 2005-01-16 12:10:53
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    owp wrote:

> [...]
    > Tylko że jest jakiś limit, gdzie nie trzeba płacić podatku od darowizny
    > i/lub pożyczki (na cele mieszkaniowe ?).

    tak, limit darowizn (na dowolny cel ) od osób należący do I grupy
    podatkowej to 9xxx zł.
    Dodatkowo dokładnie drugie tyle może być darowizną na cele miszkaniowe.

    Warto mieć to na piśmie, że obdarowany oświadcza, że przekazaną kwotę
    przeznacza na cele mieszkaniowe, aby US się nie doczepił.

    Dodatkowo rodzice mogą ci 9xxx zł pożyczyć, też na dowolny cel.
    Pożyczka też najlepiej w formie pisemnej z określonym terminem spłaty.
    Np. za 10 lat. I dobrze jest wówczas taki przelew wykonać.

    Tyle da się bez podatku. Od reszty musisz zapłacić podatek.

    Z tym, że darowizny się sumuje (w okresie 5 lat).
    Czyli jeżeli z tych odliczeń skorzystałeś już ostatnim razem, to teraz
    już nie możesz.
    Przy obecnej darowiźnie sumujesz wszystkie darowizny z 5 lat, odliczasz
    co jest bez podatku, od reszty obliczasz podatek i dopłacasz różnicę
    miedzy wyliczonym, a już zapłaconym podatkiem.

    Zainteresuj się ustawą od spadku i darowizn.
    Można jeszcze dostać darowiznę od II i III grupy podatkowej.
    Czyli jak znajomi ci podarują to też przejdzie.
    Ja np dostałem w darowiźnie pieniądze od całej rodziny mojej przyszłej
    żony. Która wówczas żoną nie była czyli III grupa podatkowa, a tu
    darowizny się nie sumują. 4000 zł razy ilość osób, którą ustrzelisz na
    taką darowiznę.

    > Czy umowa musi być notarialnie potwierdzona i czy muszę ją zanieść do US
    > przed zakupem mieszkania ?

    Darowizna nie musi być notarialnie. W ogóle nie musi być na piśmie, ale
    wówczas masz kłopot.
    Najlepiej więc samemu coś napisać.
    Zakup mieszkania nie ma tu nic do tego darowizna to darowizna.
    Jeżeli kwota darowizny nie przekracza kwoty zwolnionej, to wówczas
    nigdzie nie idziesz.
    Jeżeli kwota darowizny przekracza kwotę zwolnioną to wówczas idziesz do
    US i płacisz podatek.
    Tak samo dotyczy to tej darowizny na cele mieszkaniowe.
    W razie kontroli z US, będziesz musiał pokazać, że to mieszkanie po
    prostu kupiłeś.

    > Gdzieś w google przeczytałem, że trzeba potwierdzić otrzymanie pieniędzy
    > wyciągiem z rachunku bankowego.

    Nie. Jeżeli na umowie darowizny masz napisane, że otrzymałeś w gotówce
    to otrzymałeś.
    Ale oczywiście jeżeli nie szukasz przekrętów to zdecydowanie wygodniej
    jest zrobić to przelewem, Wówczas dużo łatwiej jest pokazać, że taką a
    nie inną kwotę się otrzymało.

    Jeżli US rozpocznie u ciebie kontrolę, to będą dochodzić nawet takich,
    rzeczy, że jak darowizna była w gotówce a za mieszkanie zapłaciłeś
    przelewem, to będziesz musiał pokazać gdzie tą gotówkę wpłaciłeś na konto.
    Jeżeli rodzice wygadają się, że pieniądze podjęli z konta i dali ci
    gotówkę, to zostaniesz poproszony o wyciąg z konta pokazujący podjęcie
    gotówki.

    > Czy będzie jakiś problem w tym, że przelew otrzymałem już parę miesięcy temu
    > i na kwotę znacznie większą (pozostałą zwrócę rodzicom - kupiłem ojcu akcje
    > PKO z mojego rachunku maklerskiego, gdyż on nie ma)?

    Uwaga jak coś takiego w czasi kontroli powiesz przed US to masz
    przechlapane.
    Kwota otrzymana od rodziców zostanie rozbita na dwie części.
    Darowizna i pożyczka. Sam przed chwilą powiedziałeś, że oddasz.
    A od pożyczek to już spory podatek jest.

    Co do tłumaczenia, że ojciec nie pożyczł, ale dał ci pieniądze na kupno
    czegoą tam dla niego się nie wypowiadam. To zupełnie inna historia. Ani
    to darowizna, ani to pożyczka.

    Spisz w domu jakąś umowę darowizny z datą wstecz i po kłopocie.
    Jeżeli kwota przekraczała kwotę wolną to zapłać teraz od nie podatek i tyle.
    Jeszcze jedno, nie kombinuj za dużo. Przykład: jeżeli umowa darowizny
    miała miesjce 3 lata temu bez papierów, to nie kombinuj i nie pisz teraz
    umowy darowizny z datą sprzed trzech lat.
    US zakwestionował taką umowę bo była na świeżutkim papierze prosto z
    dukarni.
    Napiszcie po prostu oświadczenie z beiżącą datę, że xxx oświadcza, że
    taką kwotą 3 lata temu darował i już.

> [...]
    > darowizną?)staje się moim dochodem, czy powiększa pulę darowizny (no i

    Darowizna to darowizna.
    Dostałeś kasę i od tego momentu jest twoja. Co z nią robisz to już twój
    biznes ja sam się z tego rozliczasz.

  • 6. Data: 2005-01-16 12:18:13
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    owp wrote:
> [...]
    > 9637zł. Czy rodzice liczą się jako jedna osoba (nie mają rozdzielności
    > majątkowej), czy mogą podarować kwotę * 2

    Jedna. Cała I grupa podatkowa liczy się jako jedna.

    ? Czy oprócz tej formy darowizny,
    > jest jeszcze dodatkowa - na mieszkanie (tak wyczytałem) i czy odnosi się też
    > do mojego przypadku - współwłasność mieszkania ?

    tak

    > No i trzecie pytanie, najbardziej wątpliwe moralnie :)
    > Mam 2 braci, czy rodzice mogą darować im te 9637, a oni mi (też są w I
    > grupie) ? Kiedyś tam zaś ja im...

    to nic nie da jak wyżej. Limit jest jeden dla wszystkich.

    ---------------------
    Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

    1) do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia,
    synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
    2) do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i
    małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków,
    małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
    3) do grupy III - innych nabywców.

    Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności
    rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

    1) 9 637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
    2) 7 276 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
    3) 4 902 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

    no i jeszcze (to jest niezależne od 9637 powyżej)

    Zwalnia się od podatku:
    5)9) nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9 637 zł
    od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 19
    274 zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te
    lub rzeczy obdarowany przeznaczy na wkład budowlany lub mieszkaniowy do
    spółdzielni, budowę lokalu w małym domu mieszkalnym, budowę domu
    jednorodzinnego albo nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
    nieruchomość;

    rodzice plus bracia mogą ci razem dać extra 19274 zł zwolnione od podatku.

  • 7. Data: 2005-01-16 12:59:08
    Od: "owp" <o...@p...onet.pl>

> [...]
    > jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 19 274 zł
    > w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny

    Ok, to miałem na cel działki.
    Czyli od rodziców mogę dostać jeszcze 9637 (już nie na cele mieszkaniowe,
    tylko ogólnie).
    Czy tylko w III grupie jest limit na osobę ? Czy to znaczy, że wystarczy, że
    znajdę 10 (po 4900zł) osób i mam problem rozwiązany ? Czy matka i ojciec
    mojej dziewczyny są traktowani jako 2 osoby (śmiesznie brzmi, ale ktoś
    wspominał o braku rozdzielności majątkowej, etc.) ? Czy US się przyczepi,
    jeśli moi rodzice zrobią darowiznę mojej dziewczynie (te 4900 lub razy 2), a
    jej - mnie ? I jeszcze jedno - czy US może się czepiać tych osób od których
    dostanę darowiznę i czy żądają dowodów na takowe (jakieś przelewy itp) ?
    Postaram się przeczytać ustawę, jak ją znajdę. Choć boję się, że źle coś
    zrozumiem albo US inaczej coś interpretuje...
    Dzięki Witku - bardzo mi rozjaśniłeś sprawę.
    Pozdrawiam
    owp

  • 8. Data: 2005-01-16 13:27:05
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    owp wrote:

    > Ok, to miałem na cel działki.
    > Czyli od rodziców mogę dostać jeszcze 9637 (już nie na cele mieszkaniowe,
    > tylko ogólnie).
    tak
    je jeszcze tyle samo mogą ci pożyczyć.

> [...]

    > mojej dziewczyny są traktowani jako 2 osoby (śmiesznie brzmi, ale ktoś
    > wspominał o braku rozdzielności majątkowej, etc.) ?
    Hmm, nie wiem. Jak nie musisz to nie ryzykuj, z racji tego że prowadzą
    wspólne gospodarstwo to może to być wątpliwe.

    > Czy US się przyczepi,
    > jeśli moi rodzice zrobią darowiznę mojej dziewczynie (te 4900 lub razy 2), a
    > jej - mnie ?
    Wiesz, to tak jak za czasów kołodki i odliczeń darowizn dla osób
    fizycznych, gdy dwie osoby sobie wzajemnie coś podarowały.
    Raczej się przyczepi.

    I jeszcze jedno - czy US może się czepiać tych osób od których
    > dostanę darowiznę i czy żądają dowodów na takowe (jakieś przelewy itp) ?

    Mogą chcieć od ciebie umów darowizn gdzie będzie napisane, że w gotówce,
    albo wyciągu z twojego konta, gdzie będzie pokazany przelew.

    Co do osób dających mogą się ich przyczepić, ale muszą w tym celu
    wszcząć oddzielną kontrolę. Będą się wówczas starali wykazać, że te
    osoby nie były ci w stanie takiej kwoty przekazać, bo z racji zaróbków,
    pitów nie mogły jej mieć.
    Jak masz bogatych znajomych, to raczej nic im nie zrobią.

    Uwaga. Znajoma spaliła sprawę mówiąc w US, że dała córce pieniądze na
    mieszkanie, a córka na pewno jej się w jakiś sposób odwdzięczy.
    Potraktowali to jako pożyczkę, a nie darowiznę. Darowizna ma być bez zaj
    ąknięcia, odwdzięczania się itp.
    Jak weźmiesz 10 osób to wygląda to podejrzanie.

    A nie prościj kupić mieszkanie na ciebie, żonę i rodziców, wówczas nic
    nie musisz kombinować.
    No chyba, że masz rodzeństwo chętne na spadek po nich w postaci kawałka
    twojej chaty.

    > Postaram się przeczytać ustawę, jak ją znajdę. Choć boję się, że źle coś
    > zrozumiem albo US inaczej coś interpretuje...

    http://isip.sejm.gov.pl/prawo/index.html
    kliknij w wyszukiwanie i wpisz w tytuł: Ustawa o podatku od spadków i
    darowizn.
    Masz pięc dokumentów do przejrzenia.

    Powodzenia

  • 9. Data: 2005-01-16 19:00:20
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "owp" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:

    > Ok, to miałem na cel działki.
    > Czyli od rodziców mogę dostać jeszcze 9637 (już nie na cele mieszkaniowe,
    > tylko ogólnie).

    A nie lepiej aby rodzice to mieszkanie na siebie kupili?
    A jak 5 latek minie przepiszą na Ciebie i będzie zwolnione.....

  • 10. Data: 2005-01-16 19:21:42
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Cavallino wrote:

    > A nie lepiej aby rodzice to mieszkanie na siebie kupili?
    > A jak 5 latek minie przepiszą na Ciebie i będzie zwolnione.....

    Przepisanie też kosztuje.
    Po za tym to samo pytanie ze strony US grozi rodzicom.
    Skąd mieli pieniądze na zakup mieszkania.
    Jak to ktoś wcześniej napisał najtaniej wychodzi umrzeć.