    From: "owp" <o...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna od rodziców na mieszkanie
    Date: Tue, 18 Jan 2005 10:41:59 +0100

    > Osobno na 100%. Przerabiałem to w US.

    Ok. Ale czy limit osobowy tu działa - dostałeś darowizny wykorzystujące te 2
    limity od tych samych ludzi, czy na mieszkanie np. od braci, a 'zwykłą' od
    rodziców ?
    Moje wątpliwości zasiał Gotfryd w wątku 'Pożyczka od rodziców' :
    --
    '>+ Jak autor to wyliczał? Czy dobrze rozumiem że każde z rodziców
    przekazało
    >+ zarówno synowi jak i synowej 9637zł na cele mieszkaniowe i tyle samo na
    >cele
    >+ ogólne?
    Dobrze rozumiesz :)
    Tyle że "kwowtę ogólną" liczy się "osoba do osoby" zaś "limit
    mieszkaniowy" jako "limit podwójny łączny" - co przy dwu
    darczyńcach przypadkiem daje tyle samo :)
    IMHO kombinacja z 3 (lub 4 - oboje teściów) darczyńcami byłaby....
    jaśniejsza :)'
    --

    Chyba, że źle go zrozumiałem...

    > Nie, przecież zawsze mógł ci dać w gotówce.

    No tak, ale za mieszkanie zapłacę przelewem, więc skąś te pieniądze muszę
    mieć na koncie...

    > Jeżeli powiesz, że przelewm, to zapewne poprosi o wyciąg z konta z tego
    > miesiąca. Twój wyciąg. pokazujący, że taka kwota wpłynęła.

    A co się stanie, jeśli kwota będzie 2 razy większa - czy US potraktuje całą
    jako darowizna, mimo że umowa jest tylko na połowę ?

    > Umowa darowizny nie musi być na piśmie. Więc nie musisz.
    > Gdyby doszło co do czego np za 5 lat, to wówczas rodzice dziewczyny np.
    > napiszą oświadczenie, że oświadczają, że taką darowiznę w takiej i takiej
    > kwoci ci dali. Ja tak robiłem, bo darowizn na piśmie nie miałem.

    Nie musi być na piśmie ? To mam iść do US i po prostu powiedzieć ile
    dostałem ?
    Czy płaciłeś jakieś 'karne' odsetki po 5 latach (w ogóle - karę) ?

    owp