  • 41. Data: 2005-01-18 16:26:44
    Temat: Re: Darowizna od rodziców na mieszkanie
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jacek Osiecki wrote:

    > No dobrze, ale czy w takim razie wystarczy samo rozpoczęcie budowy? Z tego
    > co pamiętam, to żeby np. US uznał ulgę przy darowiźnie na cele mieszkaniowe,
    > to należy mieszkać w tymże mieszkaniu przez min. 5 lat. Mam więc
    > wątpliwości, czy rozpoczęcie budowy na zasadzie wpisania do dziennika budowy
    > "postawiono szopę na narzędzia" jest wystarczające...

    5 lat dotyczy zaniechania poboru 10% podatku gdy mieszkanie się sprzeda
    i oświadczy, że zarobione pieniądze przeznaczy się na cele mieszkaniowe.
    Wówczas w tak zakupionym mieszkaniu trzeba przez 5 lat mieszkać albo
    oddać 10%.

    Przy zwolnieniu darowizny na cele mieszkaniowe o czymś takim nie ma mowy.
    Czy wbicie łopaty wystarczy i jak długo ta łopata może stać nieruszona
    to nie wiem.
    Ale US napewno zarząda pokazania, że się tą kasę na cele mieszkaniowe
    wydało. Jeżeli pokaże się, fakturę, że za tą kasę cegły się kupiło, to
    niech ta łopata stoi ile chce.

    Samo wbicie łopaty i trzymanie kasy na koncie, albo wydanie na coś
    innego to za mało.

  • 42. Data: 2005-01-18 16:30:52
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Cavallino wrote:
    > wiadomości news:

    > Jasne.
    > Ale jak sprzeda tą działkę, wrzuci kasę w nowo kupowany lokal mieszkalny to
    > już chyba nie musi.
    Trochę się skomplikowało.
    Darowizny na cele mieszkaniowe nie może iść na działkę. To po pierwsze.
    Czyli nadal mamy pieniądze w kasie. Jak kupimy lokal i przeznaczymy na
    to kasę z darowizny + ze sprzedaży działki to jest ok.

    > Ale co z nową darowizną na ten sam nowy lokal?

    Nie ma znaczenia. Jeśli minęło 5 lat, to można podarować następną kasę
    na cele miszkaniowe. Tylko trzeba celu mieszkaniowego szukać.

  • 43. Data: 2005-01-18 17:17:44
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Trochę się skomplikowało.
    > Darowizny na cele mieszkaniowe nie może iść na działkę.

    Jesteś pewien?
    A wybudowanie domu bez kupienia działki jest możliwe?

    > Nie ma znaczenia. Jeśli minęło 5 lat, to można podarować następną kasę
    > na cele miszkaniowe.

    A jak nie minęło?

  • 44. Data: 2005-01-18 19:10:17
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Cavallino wrote:
    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał w wiadomości

    > Jesteś pewien?
    > A wybudowanie domu bez kupienia działki jest możliwe?

    Tak, bo zakup działki budowlanej nie został wymieniony w paragrafie
    dotyczącym zwolnienia z podatku od takiej darowizny.
    Domku bez kupienia działki wybudować nie można, ale nie można na to
    przeznaczyć pieniędzy z darowizny i nie zapłacić od niej podatku.
    Można zapłacić podatek i pojechać za tą kasę na Majorkę zamist budować
    chatę.

    > A jak nie minęło?

    To stara i nowa darowizna się sumuje, oblicza podatek od nadwyżki ponad
    kwotę zwolnioną odejmuje podatek już zapłacony (jeśli w ogóle był) i
    różnicę się płaci.

  • 45. Data: 2005-01-18 19:13:41
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Tak, bo zakup działki budowlanej nie został wymieniony w paragrafie
    > dotyczącym zwolnienia z podatku od takiej darowizny.

    Zakup cegieł też nie został, a chyba nie masz wątpliwości że wchodzi w skład
    procesu pt "budowa domu jednorodzinnego".

    > Domku bez kupienia działki wybudować nie można, ale nie można na to
    > przeznaczyć pieniędzy z darowizny i nie zapłacić od niej podatku.

    Podstawa?
    Bo nie słyszałem aby urzędy przy dziedziczeniu domów (ten sam podatek)
    uznawały zwolnienie tylko dla budynku, a od działki kazały płacić
    podatek.....
    A powinny na tej zasadzie.

  • 46. Data: 2005-01-18 19:35:53
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Cavallino wrote:

    > Zakup cegieł też nie został, a chyba nie masz wątpliwości że wchodzi w skład
    > procesu pt "budowa domu jednorodzinnego".

    US będzie miał odmnienne zdanie co do zakupu działki jako procesu
    budowlanego.
    Jak chcesz to sprawdź na sobie

    Ten sam podatek, ale inny paragraf.

  • 47. Data: 2005-01-18 19:56:30
    Od: "owp" <o...@p...onet.pl>

    > US będzie miał odmnienne zdanie co do zakupu działki jako procesu
    > budowlanego.
    > Jak chcesz to sprawdź na sobie

    Mój US się nie doczepił, a płacony był podatek od niewielkiej nadwyżki
    (kwota darowizny 20tys), więc wiedział o darowiźnie i jej celu.

    owp

  • 48. Data: 2005-01-18 20:02:11
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Ten sam podatek, ale inny paragraf.

    A jaki?
    Bo chyba postulowałem właśnie użycie tegoż.....

  • 49. Data: 2005-01-18 23:10:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Jan 2005, Cavallino wrote:

> [...]
    >+ Zakup cegieł też nie został, a chyba nie masz wątpliwości że wchodzi w skład
    >+ procesu pt "budowa domu jednorodzinnego".

    Ja wKF i OT.
    Ale skoro dla potrzeb VAT uznawało się *grunt* oraz *budynek* za
    dwie *odrębne* nieruchomości to może jest to jakaś sugestia...

> [...]
    >+
    >+ Podstawa?
    >+ Bo nie słyszałem aby urzędy przy dziedziczeniu domów (ten sam podatek)

    Niemożliwe.
    Niemożliwe żeby było mowa o 'TYM SAMYM PODATKU', zacytuję:
    ++++
    5) nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    osobę zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej
    9 637 zł od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie
    więcej niż 19 274 zł w okresie 5 lat
    ----

    Jak ustawodawca chce żeby dotyczyło "darowizny lub spadku" to
    tak zapisuje - albo nie zapisuje NIC (i też dotyczy "wszelkich
    przypadków których dotyczy ustawa").
    tu jest wyraźnie - zwolnienie dla DAROWIZNY.

    >+ uznawały zwolnienie tylko dla budynku, a od działki kazały płacić
    >+ podatek.....

    Już wiesz czemu nie ;)
    A pewnie chodzi ci o INNE zwolnienie: zwolnienie przy nabyciu
    NIERUCHOMOSCI (a nie PIENIĘDZY na jej zakup):
    ++++
    Art. 16. 1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego
    części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,
    [...]
    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy
    podatkowej.
    [...]
    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej
    wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub
    lokalu.
    ----

    Pasuje ?
    :)

    >+ A powinny na tej zasadzie.

    A to jest *zupełnie* *inna* sprawa.
    IMHO masz rację z argumentem :) - powinna być "jednolitość" wykładni.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 50. Data: 2005-01-18 23:17:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Jan 2005, witek wrote:
    > + owp wrote:
    [...]
    > + > interpretuje ustawę i powinienem był jedna zapłacić podatek, to jakie
    > + > konsekwencje mnie mogą czekać ? Jakieś kary, odsetki, itp.
    [...]
    > + nie miały miejsca, to wówczas przysługuje ci odwołanie od decyzji US. Jeśli
    > + przegrasz to po prostu zapłacsz zaległy podatek

    ...no tak...

    >+ w raz z odsetkami.

    Zapodam "pytanie Slayera": jaki przepis uchyla "złożenie oświadczeń"
    z art. 6.1.4 tudzież regulację szczegółową art. 6.4 wiadomej
    ustawy ?
    Ciekawym bardzo bo rzeczony grupowicz owym pytaniem położył
    mnie kiedyś na łopatki :)

    > + Kary też jakieś są, ale ile to ci nie powiem, bo nie wiem.

    Mały pikuś - powiedz (sprecyzuj) *za co* (ta kara) to będziemy
    szukać w KKS :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)