  • 1. Data: 2009-02-04 08:45:28
    Temat: Debilny obowiązek posiadania pieczątki (DG)
    Od: Bad Behaviour <b...@b...co.nz>

    Zdesperowanie witam,

    Mam do Was zasadnicze, zdecydowanie ważne pytanie: czy w polskim prawie
    istnieje jakiś zapis, na mocy którego urzędas może przymusić mnie do
    wyrobienia na mój własny koszt pieczątki, którą to rzekomo muszę się
    podstemplowywać składając urzędasowi wymagane przez niego papierki?

    Chodzi mi konkretnie o to, czy ZUS i US mają podstawę prawną, aby
    wymagać ode mnie przybicia pieczątki na ich papierkach i czy mają prawo
    (nie widzimisię, ale spisaną podstawę prawną), żeby w ogóle odmówić
    przyjęcia podpisanego i poprawnie wypełnionego druku, ale bez pieczątki?

    Bardzo proszę o pomoc i ewentualne wskazanie ustawy, która to reguluje.
    Jakoś nie chce mi się wierzyć, że pieczątka jest w DG rzeczywiście
    konieczna. Nie chciałbym używać niecenzuralnych słów, ale założenie
    spółki z o.o. w Singapurze albo Nowej Zelandii nie wyjeżdżając z Polski
    jest o wiele łatwiejsze niż załatwienie durnej działalności gospodarczej
    w tym popierdolonym tuskolandzie.

    Pozdrawiam i dziękuję,
    BB

  • 2. Data: 2009-02-04 08:54:26
    Temat: Re: Debilny obowiązek posiadania pieczątki (DG)
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 04-02-2009 o 09:45:28 Bad Behaviour <b...@b...co.nz> napisał(a):

> [...]
    > (nie widzimisię, ale spisaną podstawę prawną), żeby w ogóle odmówić
    > przyjęcia podpisanego i poprawnie wypełnionego druku, ale bez pieczątki?

    Nie mają żadnej podstawy prawnej, aczkolwiek na deklaracjach jakiś
    mądrala napisał "podpis (i pieczątka)", więc niektóre urzędasy
    chcą tej pieczątki. W obecnym US już mnie dwa razy wzywali
    żebym przybił, a ja im napisałem świstek że nie posiadam
    pieczątki więc nie mam czego przybijać.

    Oczywiście możnaby robić borutę, ale urzędas to taka mała
    przestraszona maszynka której nie obowiązuje prawo tylko
    powielaczowe okólniki z góry, więc IMHO nie zawsze jest sens
    robić awantury bo musiałbyś na to stracić trochę czasu.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-02-04 08:56:44
    Od: Bad Behaviour <b...@b...co.nz>

    Tomek wrote:
> [...]
    > chcą tej pieczątki. W obecnym US już mnie dwa razy wzywali
    > żebym przybił, a ja im napisałem świstek że nie posiadam

    No i taka obywatelska postawa mnie sie podoba!

> [...]
    > powielaczowe okólniki z góry, więc IMHO nie zawsze jest sens
    > robić awantury bo musiałbyś na to stracić trochę czasu.

    Mnie po prostu, najzwyczaniej w swiecie szkoda wywalic 50zl na
    pieczatke, ktorej nie potrzebuje. Wole pojsc do baru i uwalic sie za te
    pieniadze.

  • 4. Data: 2009-02-04 09:01:40
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-02-04, Bad Behaviour <b...@b...co.nz> wrote:

    [...]

> [...]
    > wyrobienia na mój własny koszt pieczątki, którą to rzekomo muszę się
    > podstemplowywać składając urzędasowi wymagane przez niego papierki?

    Nie ma obowiązku, ale ze względu na prawo powielaczowe to się z tym po
    prostu łatwiej żyje. Sam skalkuluj czy te 3-4 dychy to dużo,
    w kontekście straconego czasu w urzędach i miejscach gdzie tej pieczątki
    się domagają.

    A pieczątka się też przydaje np. do szybkiego adresowania (zamiast
    wypisywać adres firmy na kopercie, potwierdzeniu nadania i odbioru, to
    przykładasz pieczątkę), oraz przy ręcznym wypisywaniu faktur/rachunków
    (często takie się dostaje jak się zamawia usługi np. taksówkarskie lub
    inne "terenowe").

    Oczywiście możesz wybrać opcję "wolę się kopać z koniem" :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2009-02-04 09:33:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Feb 2009, Bad Behaviour wrote:

> [...]
    > wyrobienia na mój własny koszt pieczątki, którą to rzekomo muszę się
    > podstemplowywać składając urzędasowi wymagane przez niego papierki?

    Nie.
    A przynajmniej nikt nigdy nie podał.

    > Bardzo proszę o pomoc i ewentualne wskazanie ustawy, która to reguluje.

    Art.31 Konstytucji:
    http://sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm

    Jak ktoś żąda czegoś, co jego zdaniem obywatel MUSI zrobić, to (ten
    żądający) MUSI umieć wskazać zapis ustawy ktora tak stanowi.
    Równoznaczne z ustawą mogą być przepisy międzynarodowe (ale już nie
    rozporządzenia).

    > nie chce mi się wierzyć, że pieczątka jest w DG rzeczywiście konieczna.

    Nie jest. Jak ktoś bardzo się upiera, że "tu jest miejsce na
    pieczątkę", to można tam wpisać oświadczenie się się pieczątki
    nie ma.
    Najbardziej absurdalne rozwiązanie :) było rok temu:
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/m
    sg/794d11c40e3fc978
    ...i niech się bujają :)

    Oczywiście taka "pieczątka" to nie "pieczątka firmy" w rozumieniu
    przepisów (bo taka musi zawierać REGON, jedyny znany przepis
    dotyczący pieczątek).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-02-04 09:55:03
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Podał, było.
    Jest jakiś jeden jedyny przepis czy formularz, gdzie niby mogą wymagac pieczatki.

    -----

  • 7. Data: 2009-02-04 10:02:57
    Od: Daniel Stalica <d...@s...info>

    Bad Behaviour pisze:
> [...]
    > (nie widzimisię, ale spisaną podstawę prawną), żeby w ogóle odmówić
    > przyjęcia podpisanego i poprawnie wypełnionego druku, ale bez pieczątki?

    Od ponad pół roku prowadzenia DG nikt nie żądał ode mnie pieczątki.

    --
    Blog: http://blog.stalica.info

  • 8. Data: 2009-02-04 10:17:09
    Od: "Mart" <n...@b...maila.pl>

    Użytkownik "Bad Behaviour" <b...@b...co.nz> napisał w wiadomości

    > Chodzi mi konkretnie o to, czy ZUS i US mają podstawę prawną, aby wymagać
    > ode mnie przybicia pieczątki

    Zdecydowanie nie ma do tego podstawy prawnej.
    Co za tym idzie, nie wiadomo jak taka "pieczatka" miala by wygladac ( jakie
    dane zawierac ),
    czy wogole musi zawierac dane, a moze obrazek, a moze date?
    Jesli lubisz pokozakowac, to mozesz pani przybic odcisk ziemniaka :)

    M.

  • 9. Data: 2009-02-04 10:44:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Feb 2009, 666 wrote:

    > Podał, było.
    > Jest jakiś jeden jedyny przepis czy formularz, gdzie niby mogą wymagac pieczatki.

    Nie mogą.
    Przeczytaj uważnie co napisałem (nie na darmo akcentowałem, że
    NIE W ROZPORZĄDZENIU).

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-02-04 10:57:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Feb 2009, Wojciech Bancer wrote:

    > Nie ma obowiązku, ale ze względu na prawo powielaczowe

    :)

    [...]
    > w kontekście straconego czasu w urzędach i miejscach gdzie tej pieczątki
    > się domagają.

    O ile *urzędy* to jedno, bo urząd nie może stosować wymagań
    przekraczających wymogi przepisów, to warto IMO zauważyć, że
    w tych "innych miejscach" pieczątka może być wymagana na
    mocy *umowy*.
    Przykład?
    Podobnie jak w przypadku używania internetowego Inteligo lub
    mBankiem umawiamy się z bankiem (na zasadzie zaakceptowania regulaminu)
    że będziemy nasze dyspozycje poświadczać numerkami z karty, tak
    samo możemy umówić się z bankiem że honorował będzie wyłącznie
    dyspozycje podpisane pieczątką.
    Na zasadzie zaakceptowania regulaminu.

    Nic nie stoi na przeszkodzie :)

    Jak obaj się umówimy, że zapłata "za wykonanie umowy będzie
    przysługiwała na podstawie prawidłowej f-ry opieczątkowaną
    wg wzoru ujętego w załączniku", to po prawdzie fakturę bez
    pieczątki będziesz musiał przyjąć, ale dopóki pieczątki
    nie przyłożę to zapłaty mogę nie dostać i tyle.

    Pasuje? :D

    No to żeby nie było: sam pieczątkę "wyrobiłem" z powodu umowy
    z TPSA. Fakt, czasy były trochę inne, konkurencja mniejsza
    a "przyzwyczajenie pieczątkowe" większe więc użeralność
    była większa :]
    Prawdą jest również iż rzeczona TPSA *nie* miała zapisu wymogu
    pieczątki w warunkach umowy.

    Ale... ale mogła mieć.
    I IMVHO warto sobie z tego zdawać sprawę.

    Teza o "braku konieczności pieczątki" była kiedyś na grupie również
    w tym kontekście - konkretnie umowy z bankiem.
    I raczej wszyscy mawiali "nie mogą żądać".
    Ale później mnie naszło - "a niby dlaczego nie?"
    Jest gdzieś *zakaz* *umówienia się*, że będzie się stosowało pieczątki?

    > A pieczątka się też przydaje np. do szybkiego adresowania

    Też :)

    > Oczywiście możesz wybrać opcję "wolę się kopać z koniem" :)

    Nie sposób się nie zgodzić :D

    pzdr, Gotfryd