    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 8 Apr 2013 16:25:35 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Dług spadkowy - podatek od umorzenia części długu

    On Mon, 8 Apr 2013, poszukiwacz wrote:

    > Załóżmy taką sytuację że spadkobierca (da uproszczenia jedyny
    > istniejący) przyjmie spadek z dobrodziejstwem inwentarza i spłaci
    > dług spadkowy (dla uproszczenia przyjmijmy że faktycznie istnieje
    > konkretnie jeden dług)

    ...z dokładnościa do przypomnienia, że w przypadku "niejednym"
    trzeba uważać na proporcje spłaty...

    > do wysokości wartości czynnej spadku
    > zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez komornika
    > dokonującego spisu inwentarza.

    Załóżmy.

    > Oczywiście jeśli dług był wyższy niż wartość oszacowania majątku

    Hm... ciekawostka, ale tak wychodzi ("do stanu czynnego",
    czyli w razie czego nie przysługuje prawo "to weź pan
    za długi dom i dopłać różnicę").
    Może ktoś potwierdzić?

    > to spodkobierca "dobroinwentarzowy" musi spłacić tylko jego część więc
    > - Co się stanie z resztą niespłaconego długu?

    Nic.
    Jest niczyj.
    Wierzyciel ma stratę.

    > Czy zostanie on umorzony przez bank wobec spadkobiercy?

    Nie, logic error :)

    Przecież w myśl prezentowanej logiki, ten kto spadek składający
    się z samych długów odrzuca, powinien zapłacić podatek od
    odrzucenia spadku :)

    Przyjęcie "z dobrodziejstwem" to taki właśnie podział:
    przepis stanowi, że spadkobierca nie odpowiada za długi
    wyższe od "stanu czynnego", ergo nikt nie może mu nic
    "odpuścić" (co stanowiłoby przychód).

    Jeśli przypadkiem nie jesteś moim dłużnikiem (piszesz
    pod nickiem więc nie wiem ;>) równie dobrze nie mogę
    "odpuścić" Ci długu którego u mnie nie masz.
    Hint: np. przy przedawnieniu dług *istnieje*, tylko jest
    nieegzekwowalny. Ale można go spłacić i skutki podatkowe
    będą takie jak przy prawidłowej spłacie długu (z ew.
    "odkręceniem" skutków uprzedniego zaliczenia długu
    do nieściągalnych).

    > Jeśli
    > zostanie umorzony wobec spadkobiercy to spadkobierca musi
    > zapłacić urzędowi skarbowemu podatek od przychodu (od umorzonej
    > kwoty długu).

    Uważaj, bo może to któryś minister (przyszły) czyta
    i tak zrobi :>
    Na razie art.1031.2 KC stanowi co stanowi :)

    > Załóżmy że spadkobierca wyraźnie na piśmie
    > oświadczy bankowi że uznaje dług tylko do wysokości stanu
    > czynnego inwentarza - czy wtedy bank nie może już wkopać
    > spadkobiercy w umorzenie długu

    Ale bank nie może umorzyć czegoś czego NIE MA.
    No chyba, że za życia dłużnika spadkobierca został jego
    poręczycielem, ale to inna sprawa :)

    > Albo sytuacja - jeśli pozostały dług nie zostanie umorzony to czy może zostać
    > sprzedany poza bank?

    Wartość toto ma zerową, wierzycielem jest "nikt", ale ciekaw
    jestem czy bank musi uznać "zniknięcie" tej części na mocy
    innych przepisów. Piszesz o banku, więc może taki przepis
    istnieć (dla banku), ale dla innego wierzyciela będzie pytanie
    czy nieoszukańcza sprzedaż jest niemożliwa - IMVHO nie.
    I na mój rozum istnieje faktyczna "metoda" na narobienie kłopotów
    spadkobiercy poprzez znany "brak adresowy", rzuć okiem na .prawo.
    Ale taki dług niczym nie różni się żadnego długu "z kapelujsza",
    każdego można próbować wrobić w "adresat nie odebrał w terminie".

    > Czy bank ma obowiązek przekazać nabywcy wierzytelności
    > dokumenty wskazujące że spadkobierca nie odpowiada za ten dług

    IMO nie.
    Co najwyżej można domagać się, aby bank potwierdził że *od
    spadkobiercy* dostał pismo, że mu (bankowi) nic więcej się
    nie należy.
    Oczywiście może się sądzić (że wycena była zaniżona bo coś
    tam), nie wiem czy skutecznie.
    Udowadnianie że nie ma prawa do odebrania swojej wierzytelności
    nie jest sprawą banku. Bank broni swojego interesu, wolno mu.

    > i wobec kogo w takim razie taka firma mogłaby w ogóle prowadzić
    > postępowanie egzekucyjne?

    Hasła w stylu "kruk" tudzież szukanie "nazwisko komornik"
    zapodane na .prawo wskazują, że przeciw komukolwiek :>
    "Legalnie" nie widać podstaw.

    pzdr, Gotfryd