    From: poszukiwacz <o...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dług spadkowy - podatek od umorzenia części długu
    Date: Tue, 09 Apr 2013 12:11:10 +0200

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > ...z dokładnościa do przypomnienia, że w przypadku "niejednym"
    > trzeba uważać na proporcje spłaty...

    Tak, proporcjonalnie do aktualnego kapitału poszczególnych długów.

    > Nie, logic error :)
    >
    > Przecież w myśl prezentowanej logiki, ten kto spadek
    > składający się z samych długów odrzuca, powinien zapłacić
    > podatek od odrzucenia spadku :)

    Logiczne :)

    > Uważaj, bo może to któryś minister (przyszły) czyta i tak
    > zrobi :> Na razie art.1031.2 KC stanowi co stanowi :)

    Czytałem gdzieś na forum o takim przypadku gdy spadkobierca
    (żona) przyjęła spadek WPROST (po mężu pijaku, nic nie robiąc) a
    bank jej umorzył te długi i dostała jakiś PIT od banku,
    ale - masz rację to jest inna sytuacja.

    > No chyba, że za życia dłużnika spadkobierca został jego
    > poręczycielem, ale to inna sprawa :)

    Albo gdy zawrze ugodę z bankiem już jako spadkobierca - to
    jest dopiero niezła "wtopa".

    > Co najwyżej można domagać się, aby bank potwierdził że *od
    > spadkobiercy* dostał pismo, że mu (bankowi) nic więcej się nie
    > należy.

    Najlepiej jako oświadczenie dostarczone przez notariusza (40zł)
    nie koniecznie osobiście a listem poleconym z potw. odbioru,
    ważne że notariusz potwierdza też treść przesłanego oświadczenia
    i mamy z tego protokół.

    Jeszcze jedna sprawa :)
    Znalazłem na stronie doradzamyprawnie.pl, cytuję:
    "Ograniczenie odpowiedzialności z tytułu dobrodziejstwa
    inwentarza nie obejmuje wierzytelności zabezpieczonych na poczet
    hipoteki. W takim przypadku wierzyciel hipoteczny może dochodzić
    zaspokojenia z nieruchomości obciążonej hipoteką [wobec
    każdoczesnego jej właściciela], bez względu na ograniczenie
    odpowiedzialności dłużnika wynikające z prawa spadkowego. Tym
    samym nieruchomość lub prawo ograniczone hipoteką zostaje
    wyłączone z masy [aktywów] spadku."

    Wydaje mi się to bardzo niebezpieczne dla spadkobiercy
    "dobroinwentarzowego" - ponieważ jeśli zostanie właścicielem tej
    nieruchomości przez spadkobranie to wierzyciel może udawać że nie
    obchodzi go w jaki sposób stał się jej właścicielem, a poza tym
    często hipoteka kaucyjna przewyższa wartość nieruchomości.