    From: Mehtron <mehtron@mail_po_polsku.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dochodowy w samozatrudnieniu.
    Date: Fri, 20 Apr 2007 13:36:44 +0200

    Witaj,

    Szymon napisał(a):
    > Witam
    >
    > Potencjalny pracodawca pyta mnie czy chcę być zatrudniony czy świadczyć im
    > usługę, a że prowadzę od 2 lat działalność w tej branży to dało mi do
    > myslenia. Do tej pory myślałem, że benefitem będzie mój liniowy 19% i
    > składka zus najniższa, ale dziś zabrałem się do liczenia i...

    Jeśli chcesz być liniowcem, to nie możesz brać przez 2 lata zleceń
    od byłego etatowego pracodawcy. Jeśli się mylę to niech ktoś mnie
    poprawi.

    > Wychodzi mi, że w przypadku umowy o pracę na kwotę miesięczną 3.000 brutto i
    > kontrakcie na 3.000 + VAT (taka praktyka zamienności w firmie w zależności
    > od formy współpracy) rocznie na umowie o pracę zarabiam o 2.500 zł więcej
    > :O. Jak do tego dodam 250 zł miesięcznie za prowadzenie księgowości...

    Jeśli chcesz wiedzieć ile zyskasz/stracisz to sprawdź na kalkulatorach
    dostępnych w INETcie, jakim jesteś kosztem dla firmy przy założeniu
    kwoty butto. W ten sposób najszybciej dojdziesz do tego, że 3000 B/etat
    jest lepsze niż 3000 N/dg.

> [...]

    > najniższa składka zus "liniowych VATowców" to 777,93. Dla uproszczenia
    > przyjąłem zerowy poziom kosztów takiej działalności, więc zakupów VAT
    > również. Czy podatek dochodowy obliczam jako 19% przychodu pomniejszonego o
    > składki zus?
    >
    > Np.:
    > 3.000 netto + 22% VAT = 3.660 brutto
    > VAT: 660 zł
    > ZUS: 777,93
    > Dochodowy = (3000 - 777,93) x 19% = 422,19
    >
    > Każda porada miła dla ucha, bo juz sam nie wiem czy iść na takie
    > rozwiązanie, czy zamknąć działalność i poprosić o umowę o pracę ;)

    Nie musisz zamykać działalności jeśli chcesz pracować na etat
    (chyba, że umowa etatu tego wymaga) i trzeba zmienić swoje opłaty
    wobec ZUS.

    pozdrawiam - żaden ekspert w sprawach podatków
    Marcin