  • 11. Data: 2005-02-01 15:55:56
    Temat: Re: Dochody zagraniczne + dochody w Polsce - jak rozliczyc?
    Od: ptashek <l...@f...onet.pl>

    witek wrote:

    > Nie.
    > Bo po pierwsze nie przeczytałeś ustawy o podwójnym opodatkowaniu, która
    > to z każdym państwem inaczej normuje sposoób rozliczania podatku, po
    > drugie, po przeczytaniu tej ustawy 183 dni wezmą w łeb, po trzecie są
    > jeszcze kwoty diet hotelowych, które nie podlegają opodatkowaniu, nie
    > wykazuje się ich w pit, a znacznie pomniejszają kwotę do opodatkowania.

    Otóż przeczytałem umowę między Polską i Irlandią i oparłem na tym swoje
    wnioski. Poza tym o co chodzi z tymi dietami? Przecież nie pracuję dla
    polskiej firmy na delegacji zagranicznej, tylko dla firmy irlandzkiej, w
    Irlandii. I mogę sobie z tego tytułu potrącić diety jakbym był na delegacji?!

    --
    Lukasz Szmit / "Adopt, adapt and improve"
    "For a living planet" http://www.wwf.org/

  • 12. Data: 2005-02-01 15:56:22
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> wrote:

    > Bo po pierwsze nie przeczytałeś ustawy o podwójnym opodatkowaniu, która
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Nie ma czegoś takiego. Są indywidualne umowy z konkretnymi Państwami.

    > to z każdym państwem inaczej normuje sposoób rozliczania podatku, po
    > drugie, po przeczytaniu tej ustawy 183 dni wezmą w łeb, po trzecie są

    Niekoniecznie. Większość tego typu umów ma właśnie wymóg przebywania ponad
    183 dni poza PL.

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 13. Data: 2005-02-01 16:55:48
    Od: ptashek <l...@f...onet.pl>

    Przemysław Maciuszko wrote:

    > Miałoby miejsce jeśli przebywałbyś w danym roku podatkowym w Irlandii
    > przynajmniej 184 dni.
    > Nie przebywałeś, więc niestety musisz to rozliczyć w ramach polskich stawek.

    Ok, czyli zakładając, że zarobiłem w trzech ostatnich miesiącach np. 3000
    EUR brutto, po 1000 brutto miesięcznie to:

    - przychód = 3000 EUR
    - koszty uzyskania przychodu = 3*102,25 PLN
    - dochód = 3000 EUR * (średni_kurs_EUR) - 3*102,25 PLN
    - podatek = 19% z dochodu

    tak?

    Sumę przychodu w złotówkach liczę mnożąc przychód w EUR wg. średniego kursu
    NBP z dnia wypłaty? Muszę korzystać z kursu NBP czy mogę korzystać z kursu
    mojego irlandzkiego banku (gdzie 1 PLN = ~3.8 EUR).

    Czy podatek z dochodu zagranicznego i polskiego obliczam osobno, czy sumuję
    przychody w złotówkach, sumuję koszty i liczę podatek dla całości, po czym
    odejmuję od obliczonego podatku sumę zaliczek zapłaconych przez polskiego i
    irlandzkiego pracodawcę? Co ze składkami na ubezpieczenie socjalne? Czy mogę
    w rozliczeniu uwzględnić te, które płacę w Irlandii (PRSI)?

  • 14. Data: 2005-02-01 21:38:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Feb 2005, ptashek wrote:
    > + Z tego co wyczytałem, tych składek w ogóle się nie uwzględnia...
    > + Sam chętnie bym się dowiedział, czy tak faktycznie jest.

    Nie wiem jak jest, ale ktoś pisał iż owe interpretacje (że się
    nie odlicza) oparte są na "zgodnie z przepisami Ustawy [i tu nazwa
    polskiej ustawy, nie chcę przekręcić]".
    Składki w Irlandii NA PEWNO nie są płacone zgodnie z polską ustawą
    o NFZ czy jak mu tam.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 15. Data: 2005-02-02 07:48:45
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 2/1/2005 4:54 PM, Użytkownik Przemysław Maciuszko napisał:

    > Miałoby miejsce jeśli przebywałbyś w danym roku podatkowym w Irlandii
    > przynajmniej 184 dni.

    UWAGA! Granica 183 dni dla pobytu czasowego już dawno NIE ISTNIEJE!!!

    --
    gefragt

  • 16. Data: 2005-02-02 08:12:33
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    du hast mich gefragt <d...@k...pl> wrote:

    > UWAGA! Granica 183 dni dla pobytu czasowego już dawno NIE ISTNIEJE!!!

    Podstawa?

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 17. Data: 2005-02-02 08:14:26
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 2/2/2005 9:12 AM, Użytkownik Przemysław Maciuszko napisał:

    > Podstawa?

    Ustawa o podatku dochodowym od osbób fizycznych art 3 ust 1
    znowelizowany 2 lata temu

    --
    gefragt

  • 18. Data: 2005-02-02 09:34:49
    Od: ptashek <l...@f...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > polskiej ustawy, nie chcę przekręcić]".
    > Składki w Irlandii NA PEWNO nie są płacone zgodnie z polską ustawą

    Prawo podatkowe, dotyczące osób fizycznych, w Irlandii jest tak proste, że
    wystarczy mieć skończone przedszkole żeby się połapać. Dwa progi podatkowe,
    proste zasady. Od wypłaty potrącają jedynie PAYE (podatek dochodowy) i PRSI
    (ubezpieczenie socjalne). Myślałem, że skoro w Polsce składki socjalne
    uwzględnia się przy obliczaniu podatku to i irlandzkie PRSI będę mógł sobie
    uwzględnić.

    Tak czy inaczej, dokopałem się w końcu do w miarę jasno napisanego artykułu
    na stronie Gazety Prawnej i PIT-36 już wypełniony. Podatku do zapłacenia
    wyszło 0zł 0gr. I to mnie bardzo urządza :-)

  • 19. Data: 2005-02-02 12:53:59
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    du hast mich gefragt <d...@k...pl> wrote:

    > Ustawa o podatku dochodowym od osbób fizycznych art 3 ust 1
    > znowelizowany 2 lata temu

    Który jak rozumiem ma pierwszeństwo nad umowami międzynarodowymi? (bo w
    umowach międzynarodowych jest afair co innego)

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 20. Data: 2005-02-02 13:04:37
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 2/2/2005 1:53 PM, Użytkownik Przemysław Maciuszko napisał:

    > Który jak rozumiem ma pierwszeństwo nad umowami międzynarodowymi? (bo w
    > umowach międzynarodowych jest afair co innego)

    W kwestii opodatkowania dochodów osób fizycznych zamieszkałych na
    terytorium Rzeczpospolitej Polskiej jak najbardziej. Ewentualna umowa o
    unikaniu podwójnego opodatkowania pozwala na zaliczenie podatku
    zapłaconego w kraju źródła przychodów od podatku zapłaconego w Polsce.
    Jeżeli się mylę to najuprzejmiej proszę o wyprowadzenie mnie z błędu.

    --
    gefragt