  • 1. Data: 2012-11-02 09:53:44
    Temat: Działalność gospodarcza, a inne umowy
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    O ile dobrze rozumiem, przy prowadzeniu działalności gospodarczej
    istnieje również możliwość zawierania innych umów (np. zlecenie, czy o
    dzieło). Oczywiście wymagałoby to spełnienia jakichś warunków, pewnie
    dobrze by było, gdyby przedmiotem umowy nie było nic związanego z
    przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej (zgodnie z PKD). Czy
    są jakieś inne niebezpieczeństwa przy zawieraniu umów i jednoczesnym
    prowadzeniu (albo posiadaniu w zawieszeniu) działalności gospodarczej?
    Przykładowo, czy lepiej wystawić fakturę, czy zawrzeć umowę przy
    wykonywaniu czynności, które spełniają warunki wymienione w art. 5b ust.
    1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli:

    "Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności,
    jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
    1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz
    ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów
    niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
    2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie
    wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
    3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z
    prowadzoną działalnością."

    Maciek

  • 2. Data: 2012-11-02 11:41:49
    Temat: Re: Działalność gospodarcza, a inne umowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Nov 2012, Maciek wrote:

    > Witam
    >
    > O ile dobrze rozumiem, przy prowadzeniu działalności gospodarczej
    > istnieje również możliwość zawierania innych umów (np. zlecenie, czy
    > o dzieło).

    W sprawie formalnej - całkiem spora część umów zawieranych
    w ramach DG to umowy o dzieło i zlecenia (a ściślej - "i umowy
    o inne usługi podlegające przepisom o zleceniu").
    Masz na myśli podział umów o dzieło (i zleceń) na wykonywane
    w ramach DG i wykonywane osobiście :)

    > Przykładowo, czy lepiej wystawić fakturę, czy zawrzeć umowę przy
    > wykonywaniu czynności

    Jakby to rzec, z wystawianiem (a raczej niewystawianiem) faktury sprawa
    jest jeszcze bardziej śliska. Kryterium dla VAT nie pokrywa się w 100%
    z kryterium dla dochodowego, więc może się zdarzyć, że przychód dla
    dochodowego nie będzie zaliczał się do DG, a fakturę i tak trzeba
    wystawić.
    Akurat przykład który podajesz ("umowa osobista z przeniesieniem
    odpowiedzialności na zamawiającego") wygląda na taką, która nie
    liczy się do DG ani do VAT.
    Dla jasności - sam takie umowy rozliczam "osobiście".
    Inna rzecz, że przezornie (i dawno temu) działkę w której mi się
    zdarzają wykreśliłem z zakresu DG.

    [...]
    > 2) są one wykonywane pod kierownictwem

    IMVHO ustawodawca nieco tu przeostrzył z kryterium, bo to by
    oznaczało że TYLKO umowy o pracę nie zaliczają się do DG.
    Znaczy będziemy obserwować spory przed NSA w tej kwestii :(
    Przecież umowa o dzieło lub zlecenie z takimi kryteriami
    jest niemożliwa (staje się z definicji umową o pracę), i to
    właśnie brak "kierownictwa" jest najistotniejszym kryterium.

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 3. Data: 2012-11-02 15:58:29
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Masz na myśli podział umów o dzieło (i zleceń) na wykonywane
    > w ramach DG i wykonywane osobiście :)
    Dokładnie tak i dzięki za doprecyzowanie :-)
    W grę mogłyby wchodzić usługi doradztwa, które nie są wpisane w zakres
    działalności - tak piszę, bo może ma to jakieś znaczenie :-)

    Maciek

  • 4. Data: 2013-03-28 13:28:00
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-11-02 09:53, Maciek pisze:
> [...]
    > wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
    > 3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z
    Jeszcze wracając do tematu, tylko tym razem przy zawieszonej
    działalności. Znalazłem taką interpretację:
    http://www.poradaprawna.pl/interpretacje/czy-w-okres
    ie-zawieszenia-dzialalnosci-gospodarczej-mozna-wykon
    ywac-czynnosci-odpowiadajace8230,28649.html

    Ktoś skomentuje, jak powinna być sformułowana umowa (np. spełnione były
    zacytowane powyżej punkty), by przy zawieszonej działalności, urząd nie
    był w stanie się przyczepić, że zawarta umowa była w rzeczywistości
    prowadzeniem działalności gospodarczej?

    Maciek