  • 1. Data: 2008-03-25 08:23:19
    Temat: Dzierżawa pomieszczeń od osoby prywatnej
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Prowadzę DG na KPiR.
    Wynajmuję od tego miesiąca pomieszczenia od emerytki, która nie prowadzi
    żadnej działalności. Umowa dzierżawy jest pisemna, a płatności będą
    kwartalnie z dołu przelewem.
    Czy do zaksięgowania i zaliczenia w koszty u mnie wystarczy samo
    potwierdzenie przelewu, czy tez muszę brać jakiś rachunek/potwierdzenie od
    właścicielki lokalu?
    Jeżeli potrzebny bedzie jakiś dodatkowy "papier" typu rachunek to jak ma on
    wygladać?
    Jacek

  • 2. Data: 2008-03-25 08:47:14
    Temat: Re: Dzierżawa pomieszczeń od osoby prywatnej
    Od: bokomaru <k...@b...pl>

    Jacek wrote:
    > Jeżeli potrzebny bedzie jakiś dodatkowy "papier" typu rachunek to jak ma
    > on wygladać?

    umowa i potwierdzenie przelewu, najlepiej z firmowego konta.

    --
    bartek

  • 3. Data: 2008-03-25 09:51:00
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Nieźle chcesz ją przekręcić ;-)

    BTW szanowna emerytka musi ewidencję prowadzić, vat grozi...

    Co do pytania: jeśli zwolnienie z vat (zwykle podmiotowe, jeżeli roczny przychód
    poniżej 50.000 zł), to u Ciebie sama
    umowa wystarczy.
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2008-03-25 13:48:49
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Jaką ewidencję? Dlaczego ma jej "grozic VAT?
    Doliczy sobie do rocznego PITa i gotowe (IMO gotowe, a jak nie to
    sprostujcie).
    Jacek

  • 5. Data: 2008-03-25 13:58:49
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Bo wynajem generalnie jest obciążony 22% vatem.
    Zwolnienie z vat generalnie na cele mieszkaniowe.
    JaC

    -----

  • 6. Data: 2008-03-25 18:22:44
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    No dobra. Wiele jest usług i towarów obciążonych vatem, ale dlaczego osoba,
    która nie prowadzi żadnego "geszeftu", żyje z emerytury ma sie obawiać
    problemów z Vatem tylko dlatego, że wynajęła kawałek budynku pod magazynek.
    Jak zrobi sweter na drutach i sprzeda to też zostanie od razu vatowcem?
    Objaśnijcie, bo coś nie kapuję\
    Jacek

  • 7. Data: 2008-03-25 18:53:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Mar 2008, Jacek wrote:

    > Jaką ewidencję?

    Uproszczoną.
    Nic strasznego, podstawa to żeby *wiedzieć* ze ma być jakby
    US pytał :)
    Cel: wykazanie ustawowego obowiązku pilnowania (ewidencją!)
    "nieprzekroczenia progu".
    Proszę nie argumentować zdrowym rozsądkiem, tu są podatki ;)

    > Dlaczego ma jej "grozic VAT?

    A dlaczego by nie? :O

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-03-25 19:42:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > problemów z Vatem tylko dlatego, że wynajęła kawałek budynku pod magazynek.

    Zajrzyj do ustawy :)
    Prowadzisz DG, wiec i tak Cię to czeka.

    > Jak zrobi sweter na drutach i sprzeda to też zostanie od razu vatowcem?

    Problemy są dwa, oddzielne.

    Jedno to nieścisłe określenie "VATowca", zazwyczaj stosowane dla osoby
    *będącej czynnym płatnikiem*. A to co innego, niż osoby *podlegające*
    lecz zwolnione!
    O ile rozumiem problem z nierozróżnianiem niepodlegania od zwolnienia
    (sam dawno temu byłem przez Maddy prostowany w tym zakresie :)) to
    rekomenduję, żebyś sobie to zakonotował raz a dobrze: niepodleganie
    a zwolnienie to dwie różne rzeczy.
    I nie tylko przy VAT, bo dotyczy również i innych podatkow, na przykład
    darowizny *nie podlegają* pod podatek dochodowy, zaś darmowe świadczenia
    tak (i co najwyżej mogą być zwolnione).

    No i tu jest kwiatek pierwszy: jak ktoś jest zwolniony, ale podlega, to
    po prawdzie VATu nie płaci, deklaracji nie składa, ale wcale z tego nie
    wynika że nie ma *innych* obowiązków!

    Drugi problem to Twoje pytanie o sweter na drutach.
    Otóż jeśli go robiła *z zamiarem sprzedaży*, a już wcale jak robiła
    tak kilka razy, to jak najbardziej podlega!
    To wcale nie znaczy że musi być *czynnym* podatnikiem.
    Ale jakaś drobna ewidencyjka na wszelki wypadek... ;)

    > Objaśnijcie, bo coś nie kapuję\

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    "obejmuje wszelkš działalnoœć producentów, handlowców lub usługodawców,
    [...] również wówczas, gdy czynnoœć została wykonana jednorazowo
    w okolicznoœciach wskazujšcych na zamiar wykonywania czynnoœci w sposób
    częstotliwy"

    Chyba nie wątpisz, że przyjmowanie zapłaty za czynsz ma cechę
    "częstotliwości"? (no, w hercach niby niewiele, ale nie zero ;))

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-03-25 19:44:24
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Jesli wynajmuje nieruchomość pod działalność gospodarczą, to właściciwe jakby już
    geszeft prowadziła.
    JaC

    -----

  • 10. Data: 2008-03-26 11:24:57
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Proszę nie argumentować zdrowym rozsądkiem, tu są podatki ;)

    Tia ...

    Jak ktoś się powołuje na zgodność ze zdrowym rozsądkiem w podatkach to
    aż chciało by się powiedzieć, że NTG. Tylko netykieta nie pozwala ;-)

    Piotrek