  • 11. Data: 2007-07-14 16:26:16
    Temat: Re: Faktura VAT do projektu architektonicznego
    Od: m...@g...com

    On 14 Lip, 16:04, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Nie zabieram głosu. Prawdopodobnie robienie tego samego raz "osobiście"
    > raz na DG może ew. kontrolera zachęcić do czepiania się, ale sam
    > nie próbowałem :) to nie wiem!
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Jak to raz osobiście a raz na DG? Przecież do każdej działalności
    wykonywanej osobiście jak ktoś chce, może założyć DG. Ma z tego tytułu
    różne korzyści. Np. takie, że w wielu przetargach i konkursach
    dopuszczają tylko firmy, podatek liniowy i in.

    pozdr.
    mj

  • 12. Data: 2007-07-14 18:41:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Jul 2007, m...@g...com wrote:

    > Czyli zamiast ilości i j.m. można dać rodzaj, ale jak go określić?
    > "wykonanie projektu", czy numer PKWiU, czy można uznać, że jest
    > zawarty wcześniej w nazwie?

    PKWiU istotne jest tylko jeśli jest powodem użycia stawki innej
    niż "zwykła".
    Jeśli nazwa usługi określa mniej więcej jej zakres, to przy
    większych kwotach lub umowię ciągłej dodaję "wg umowy [numer]"
    ew. z powołaniem na nr zamówienia czy jakiegoś innego "opapierzonego"
    wynalazku wystawionego przez zamawiającego.
    W ostateczności np. "na podstawie protokołu przekazania z dn...."

    > A teraz mam pytanie o stawkę podatku.

    No tu się kompetentny nie czuję :)

    ALE:

    > przypadku) w załączniku nr 3. W tymże załączniku jest poz. 162, która
    > dotyczy twórców i artystów z rozumieniu prawa autorskiego m.in. za
    > przekazanie praw autorskich [architekt przekazuje prawa autorskie
    > zapis]. Przy tej pozycji nie jest podany jakikolwiek numer PKWiU. Czy
    > zatem dotyczy ona wszystkich usług, które można z całą pewnością uznać
    > za zgodne z "nazwą grupy usług" w cytowanej poz. 162 zał. 3?

    *o ile inny przepis nie stanowi inaczej* - IMO tak.
    Przejrzyj archiwum, znajdziesz wielokroć pisane uwagi Maddy, która
    akurat "budowlanką" się zajmowała i co rusz komuś wykładała, że
    jeśli o stawce decyduje *przepis* (a nie pozycja z tabeli PKWiU)
    to podaje się podstawę prawną.
    Przepis brzmi:

    7. W przypadku dostawy towarów lub œwiadczenia usług objętych
    stawkš podatku niższš od okreœlonej w art. 41 ust. 1 ustawy
    [...] dane okreœlone w ust. 1 pkt 4 obejmujš również symbol
    towaru lub usługi, okreœlony w klasyfikacjach [...]
    chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołujš
    tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie
    którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżonš stawkę podatku.
    ---

    > I co za
    > tym idzie, czy projekty architektoniczne są objęte stawką 7%?
    >
    > Pewna księgowa twierdzi, że jest 22%, bo w tym załączniku nie jest
    > wymieniony numer 74.20.*.

    Jeśli jest to JEDYNY powód, a to co piszesz jest prawidłowe, to
    IMO zwyczajnie nie ma racji.
    Powiedz jej żeby rozporządzenie sobie odświeżyła ;)

    > (Z US skierowano do jakiejś telefonicznej informacji VAT, a stamtąd
    > dalej, gdzie zaproponowali odpłatne wydanie informacji w terminie
    > miesiąca

    :P

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2007-07-14 18:48:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Jul 2007, m...@g...com wrote:

    > Jak to raz osobiście a raz na DG? Przecież do każdej działalności
    > wykonywanej osobiście jak ktoś chce, może założyć DG.

    IMO popełniasz nadużycie wobec litery przepisu.
    Trzeba wypełnić "kryteria" - i umówmy się, że dziś jest to w miarę
    łatwe, bo do 2003 (bodaj) istniała teoretyczna możliwość iż US
    "wywali z DG" tylko dlatego że np. nie wykonywało się "umów
    dla ludności"!
    Zwróć uwagę na tekst:
    "....z której uzyskane przychody nie sš zaliczane do innych przychodów
    ze Ÿródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9,"

    Jeśli coś nie zawiera elementów "ryzyka gospodarczego" itp, to
    przynajmniej teoretycznie US może się chcieć przyczepić.

    Jak ktoś przez pół roku realizuje "umowy wykonywane osobiście" a przez
    następne pół roku TO SAMO chce robić w ramach DG, to niby w jaki
    sposób chce uzasadnić ze dochody z poprzedniego okresu "nie są
    zaliczane do źrodeł [lista]"?
    Bo jak SĄ zaliczane, to dla dochodówki NIE SĄ DG!

    > Ma z tego tytułu różne korzyści.

    A tyle to wiem :)

    > Np. takie, że w wielu przetargach i konkursach
    > dopuszczają tylko firmy, podatek liniowy i in.

    ...przede wszystkim prawo do zaliczenia amortyzacji ST w koszty.

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2007-07-14 19:23:39
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 14-07-2007 o 20:48:48 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    > ..przede wszystkim prawo do zaliczenia amortyzacji ST w koszty.

    Wierzcie mi, wolałbym nie mieć takich przywilejów
    a mieć 50% kosztów uzyskania przychodów bez kosztów.
    A do tego jak widzę kolega wątkodawca forsuje stawkę
    7% VAT na projekty budowlane. no żyć nie umierać;)

    Piotr

  • 15. Data: 2007-07-14 20:53:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Jul 2007, PiotrB. wrote:

    > Wierzcie mi, wolałbym nie mieć takich przywilejów
    > a mieć 50% kosztów uzyskania przychodów bez kosztów.

    Wierzymy :)
    Uwaga o amortyzacji to m.in. pochodna dyskusji, która miała miejsce
    kiedy MF miał(a) zamiar skasować 50% KUP dla przychodów z praw
    majątkowych. O ile pamiętam propozycja nie przewidywała dania
    uprawnień do zaliczania amortyzacji w KUP.

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2007-07-14 22:50:04
    Od: m...@g...com

    On 14 Lip, 21:23, "PiotrB." <p...@n...pl> wrote:

> [...]
    > A do tego jak widzę kolega wątkodawca forsuje stawkę
    > 7% VAT na projekty budowlane. no żyć nie umierać;)

    Nie na wszystkie projekty budowlane, tylko architektoniczne. Różnica
    jest taka, że architekt ma status twórcy. Konstruktorzy, instalatorzy,
    etc. nie mają. Architekt jest artystą, który przekazuje autorskie
    prawa majątkowe do swojego dzieła [artystycznego]. Dlatego uważam, że
    podlega pod ten zapis poz. 162. Ale nie wiem co oznacza, że przy tej
    pozycji nie ma żadnego symbolu PKWiU. Czy ktoś inny WIE, jak to
    prawidłowo rozumieć? Czy trzeba pisać do MF?

    mj

  • 17. Data: 2007-07-14 23:10:20
    Od: m...@g...com

    On 14 Lip, 20:48, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Jeśli coś nie zawiera elementów "ryzyka gospodarczego" itp, to
    > przynajmniej teoretycznie US może się chcieć przyczepić.

    Praca architekta, który pracuje na własną rękę z całą pewnością
    zawiera elementy ryzyka gospodarczego. Ale też ciężko powiedzieć, że
    jest to działalność ciągła. Jak architekt ma dobrą opinię, to ma sporo
    tematów. Ale może być tak, że np. przez kilka miesięcy nie ma NIC. Czy
    można to nazwać wykonywaniem w sposób ciągły? Teraz akurat jest dość
    dobra sytuacja na rynku, więc pracy jest sporo...

> [...]
    > zaliczane do źrodeł [lista]"?
    > Bo jak SĄ zaliczane, to dla dochodówki NIE SĄ DG!

    Sugerujesz, że jeśli architekt osobiście podpisuje umowę i ją
    wykonuje, to nie może prowadzić DG? Oprócz projektów
    architektonicznych są też inne projekty - np. instalacyjne, które
    wchodzą w skład jednej umowy (bo oddaje się kompletny projekt
    budynku). Są one zwykle wykonywane przez inne osoby, bo mało który
    architekt jest jednocześnie np. konstruktorem i instalatorem, jeśli
    jakikolwiek jest. Co dokładnie oznacza, że umowa jest wykonywana
    osobiście?

    Myślałem, że DG to sobie każdy może założyć, jak chce po prostu robić
    coś jako firma... Załóżmy, że chcę robić strony internetowe. Mam mało
    czasu. Podpiszę od czasu do czasu jakąś umowę [o dzieło] i przede
    wszystkim nie stać mnie na ZUS (jestem studentem, więc nie płacę przy
    UoD). Ale w pewnym momencie stwierdzam, że mogę przyjmować więcej
    zleceń i jednak na ZUS wystarczy. Ludzie często szukając webdesignerów
    patrzą przede wszystkim na to, czy to firma. I co? Nie mogę założyć
    działalności, bo jest to wykonywane osobiście? Ja to traktowałem tak,
    że te przypadki pozwalają na niezakładanie DG. Ale jak ktoś chce, to
    może...

    pozdr.
    mj

  • 18. Data: 2007-07-14 23:41:38
    Od: m...@g...com

    On 14 Lip, 20:41, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie
    > którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżonš stawkę podatku.

    Ale symbol jest powołany, bo jest nim numer 74.20. Cytowany ust. 7
    dotyczy podawania symbolu na fakturze. Ale dalej nie wiem, czy 74.20
    może podlegać pod 7%, jeśli jest to działalność twórcy z
    przeniesieniem praw autorskich... W PKWiU jest numer 93.05.12, który
    zawiera usługi pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Więc nie
    istnieją usługi, które nie mają "powołanego symbolu". W takim razie do
    czego odnosi się brak symbolu w poz. 162 załącznika nr 3 do ustawy o
    PTU? Do poz. 160 wszystkie mają numery. Później jest 161 i 162 bez
    niczego i 163, gdzie zamiast numeru jest "bez względu na symbol
    PKWiU". Czy to może się odnosić też do poprzednich, tylko komuś, kto
    składał tekst nie wyszło i wylądowało na dole? Jak to sprawdzić? Pisać
    do MF, a na razie używać 22%?

    > Jeśli jest to JEDYNY powód, a to co piszesz jest prawidłowe, to
    > IMO zwyczajnie nie ma racji.
    > Powiedz jej żeby rozporządzenie sobie odświeżyła ;)

    pozdrawiam,
    mj

  • 19. Data: 2007-07-15 07:04:35
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 15-07-2007 o 00:50:04 <m...@g...com> napisał:

> [...]
    > etc. nie mają. Architekt jest artystą, który przekazuje autorskie
    > prawa majątkowe do swojego dzieła [artystycznego].

    Zgoda jeśli mówimy o czystym projekcie architektonicznym opracowanym dla
    biura
    projektów na umowę o dzieło itp. - architekt jak podwykonawca, wykonujący
    swoją działkę w całym przedsięwzięciu projektowym.

    Ty jednak z tego co zrozumiałem wykonujesz projekty dla końcowego
    klienta (dla ludności) a jak wiesz w normalnym procesie inwestycyjnym
    projekt
    architektoniczny to tylko fragment dokumentacji i nie da się na jego
    podstawie
    uzyskać pozwolenia na budowę.
    Do tego potrzebny jest projekt budowlany stanowiący całość a nie oddzielne
    części,
    w którego skład wchodzą przynajmniej: projekt architektoniczno-budowlany w
    tym
    część konstrukcyjna (czyli już nie architektura), projekt zagospodarowania
    działki
    (też nie architektura), projekty istalacji, technologiczne itd.

    Zwykle architekt (szczególnie ci posiadający uprawnienia sprzed kilkunastu
    lat) ma również jakieś uprawnienia konstrukcyjne i podpisuje się pod
    projektem architektoniczno-budowlanym (z konstrukcją) a nie tylko
    architektonicznym
    i w związku z tym w części jest twórcą a w części nie jest.

    Wytłumacz mi jak to u was działa, czy dzielicie projekt budowlany na
    części i
    ty podpisujesz umowę na wykonanie projektu architektury, ktoś inny na
    wykonanie projektu
    konstrukcji, ktoś inny na wykonanie projektu zagospodarowania działki? a
    klient
    sam sobie to składa w całość?

    Piotr

  • 20. Data: 2007-07-15 10:43:03
    Od: m...@g...com

    On 15 Lip, 09:04, "PiotrB." <p...@n...pl> wrote:

> [...]
    > wykonanie projektu
    > konstrukcji, ktoś inny na wykonanie projektu zagospodarowania działki? a

    Wygląda to tak: architekt podpisuje jedną umowę na całą kwotę i cały
    projekt. Później robi się repartycję, gdzie podaje się ile kto bierze
    i za co. Dla architektów zostaje reszta. Czyli projekty konstrukcyjne,
    etc. wykonują inni ludzie. Na końcu każdy sam, zgodnie z repartycją,
    wystawia fakturę VAT zleceniodawcy i on każdemu osobno wpłaca jego
    część. Natomiast projekt zagospodarowania z całą pewnością też jest
    dziełem artystycznym. To jest projekt czegoś, co decyduje o wizualnym
    odbiorze całości. Co np. z projektem zagospodarowania placu? Przecież
    tam nie daje się budynków, ale projektuje się cały układ. To też
    podpada pod działalność twórcy. Jeśli projekt arch. podpada pod 7%, to
    zagospodarowania też.

    W takim przypadku można jasno oddzielić projekty architekta (który ma
    status twórcy - kiedyś takie papiery wydawali - więc moim zdaniem ma
    7%) od projektów pozostałych inżynierów, którzy mają już 22%. Ale co
    jeśli zawarłoby się konsorcjum: jeden architekt reprezentuje
    wszystkich, dostaje całość pieniędzy, a później pozostali jemu
    wystawiają faktury na swoją część?

    pozdr.
    mj