  • 1. Data: 2013-10-11 07:28:10
    Temat: Faktura VAT na żądanie
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dzień dobry szanownym grupowiczom,

    Jest sobie administrator nieruchomości, spółka "z zoo",
    płatnik VAT. Nie wystawia faktur (ani rachunków), ogólnie tnie
    sobie w kulki z naliczaniem (np. nalicza dwukrotnie opłaty
    za media). Trzeba ich zdyscyplinować i trzymać rękę
    na pulsie kiedy chcą mnie naciągnąć.

    Zgodnie z Art. 87 Ustawy Ordynacja podatkowa sprzedawca
    ma obowiązek na żądanie kupującego wystawić rachunek,
    a zgodnie z Art. 106 Ustawy o podatku od towarów i usług
    płatnicy VAT na żądanie klienta muszą mu wystawić fakturę
    VAT (i nawet to jak widzę będzie od nowego roku wprost
    w ordynacji).

    No i teraz moje pytanie: czy mogę złożyć oświadczenie
    woli, że "od tej chwili proszę mi co miesiąc wystawiać
    faktury", czy też muszę żądać niejako "każdej faktury z osobna"?

    Na mój gust pierwsze nie ma wad prawnych, ale może
    ktoś ma inne zdanie?

    Dzięki za wszelkie uwagi.

    --
    Dominik & kąpany (via slrn)
    Na priv pisz na adres: dominik kropka alaszewski na gmailu.

  • 2. Data: 2013-10-12 00:23:51
    Temat: Re: Faktura VAT na żądanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Oct 2013, Dominik & Co wrote:

    > No i teraz moje pytanie: czy mogę złożyć oświadczenie
    > woli, że "od tej chwili proszę mi co miesiąc wystawiać
    > faktury", czy też muszę żądać niejako "każdej faktury z osobna"?

    Trzymałbym się tej drugiej wersji, jednak.

    > Na mój gust pierwsze nie ma wad prawnych, ale może
    > ktoś ma inne zdanie?

    Per analogiam: skoro po długich sporach, zarówno o ch-rze
    publicznym jak i w toku prac ustawodawczych, aby zakończyć
    wątpliwości interpretacyjne, minister zdecydował się
    jednak zmienić literkę w rozporządzeniu i dopuścić "przednie
    światła" w rowerze (chociaż rower który ma dwa przednie
    światła *ma* "jedno światło przednie", czego poprzednie
    rozporządzenie wymagało, prawda?), to fakt, że obowiązek
    wystawcy dotyczy "faktury" (a nie "faktur"!) wskazuje,
    że zupełnie niezależnie od tego, czy wystawca ma legalne
    prawo do "zapominania" o takiej dyspozycji, w ogóle nie
    istnieje obowiązek "grupowy" (dla "faktur"), a jedynie
    indywidualny (dla "faktury").
    Z tego p. widzenia ciekawa jest konstrukcja art.106.4
    aktualnej ustawy o VAT: zwolnienie z obowiązku wystawiania
    dotyczy "faktur", a wyłączenie (na skutek żądania) już
    tylko "faktury".
    Wygląda na przemyślaną konstrukcję (nie mogę wyjść
    z podziwu, że nie ma jak się przyczepić ;))

    > Dzięki za wszelkie uwagi.

    Wszelka krytyka powyższego wniosku mile widziana :)
    Żeby była jasność (nomen omen), osobiście nie zdarzyło
    mi się spotkać z przypadkiem czepiania się przez policję
    faktu posiadania na rowerze dwu świateł.
    Niemniej spór prawny był :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-10-12 10:16:28
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > mi się spotkać z przypadkiem czepiania się przez policję
    > faktu posiadania na rowerze dwu świateł.

    Spór? Kiedyś światła stop miały być dwa i nie było zmiłuj, trzecie
    światło było nielegalne.

    MJ

  • 4. Data: 2013-10-12 17:20:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Oct 2013, Michal Jankowski wrote:

    > Spór? Kiedyś światła stop miały być dwa i nie było zmiłuj, trzecie światło
    > było nielegalne.

    Tak, ale nie pamiętam jak brzmiał przepis :)

    Forma w stylu "dwa albo cztery" (dajmy na to światła drogowe)
    jest w miarę jednoznaczna dla każdego czytającego (jako zakaz każdej
    innej liczby) ze względu na wyczerpującą siłę alternatywy (nie ma
    innej możliwości, niż wymieniona w alternatywie, włącznie ze złożeniem
    alternatyw).
    "Musi być wyposażony w jedno" co najmniej potocznie bywa rozumiane
    jako "musi być wyposażony w co najmniej jedno".
    Niemniej wniosek był najwyraźniej tak jak piszesz - uznali, że
    trzeba jawnie zapisać dopuszczalność liczby mnogiej.
    Ergo, "żądanie" z ustawy o VAT dotyczy "faktury".
    Jednej.
    Znaczy każdej z osobna.
    W tej wersji Dominik nie może uziemić dostawcy "żądaniem ciągłym".

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-10-12 18:58:32
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    > Tak, ale nie pamiętam jak brzmiał przepis :)

    Coś na kształt "pojazd powinien wyposażony w dwa sprawne światła stopu".

  • 6. Data: 2013-10-13 19:11:14
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 12.10.2013 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:

    > Niemniej wniosek był najwyraźniej tak jak piszesz - uznali, że
    > trzeba jawnie zapisać dopuszczalność liczby mnogiej.
    > Ergo, "żądanie" z ustawy o VAT dotyczy "faktury".
    > Jednej.

    No jednej. Ale, literalnie- nie zapisano "klient może
    żądać wystawienia faktury" (wtedy oczywiście byłoby- może żądać
    tylko wystawienia jednej"), ale "na żądanie tych osób podatnicy
    zobowiązani są do wystawienia faktury". Z tego nie wynika, że żądać
    można tylko wystawienia jednej, ale że podatnik "wystawia jedną".
    Logiczne, naraz może tylko jedną ;-)
    Fakt, użycie l.mn. w poprzednim zdaniu niestety osłabia ten
    argument :-)

    Ale chodzi tu o jedną (też) umowę, świadczenie ciągłe.
    Nie o wszelkie faktury od danego usługodawcy, który kiedyś tam
    w przyszłości być może jakieś tam mi usługi wyświadczy.

    > W tej wersji Dominik nie może uziemić dostawcy "żądaniem ciągłym".

    Ale przecież prawo nie precyzuje formy "żądania", prawda?
    ZTCW bez problemu uznawana jest forma wypowiedzenia "poproszę fakturę"
    przy odbiorze towaru.

    Zatem wystarczy comiesięczny króciutki telefon "Poproszę fakturę
    za grudzień, klient ten-a-ten" (oczywiście rozmowa nagrywana).
    I ewentualnie spełnienie obywatelskiego obowiązku doniesieniem
    o popełnieniu wykroczenia skarbowego :-)

    > pzdr, Gotfryd

    Pozdrawiam,

  • 7. Data: 2013-10-14 12:51:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 Oct 2013, Dominik & Co wrote:

> [...]
    > przy odbiorze towaru.
    > Zatem wystarczy comiesięczny króciutki telefon "Poproszę fakturę

    Oczywiscie, tu zgoda.
    Niemniej już przypisanie administracyjnej (podatkowej) części
    "żądania" do "umowy" (a nie do "faktury") jest IMO wątpliwe.
    Co innego część cywilnoprawna, bo oczywiście można skutecznie
    egzekwować tą drogą, pod warunkiem, że dostawca zgodzi się na
    zapis że podstawą żądania zapłaty jest prawidłowa faktura
    wystawiona po wyświadczeniu usługi :>
    (całkiem nierzadki "standard" w kontaktach firmowych)

    pzdr, Gotfryd