    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 12 Oct 2013 00:23:51 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Faktura VAT na żądanie

    On Fri, 11 Oct 2013, Dominik & Co wrote:

    > No i teraz moje pytanie: czy mogę złożyć oświadczenie
    > woli, że "od tej chwili proszę mi co miesiąc wystawiać
    > faktury", czy też muszę żądać niejako "każdej faktury z osobna"?

    Trzymałbym się tej drugiej wersji, jednak.

    > Na mój gust pierwsze nie ma wad prawnych, ale może
    > ktoś ma inne zdanie?

    Per analogiam: skoro po długich sporach, zarówno o ch-rze
    publicznym jak i w toku prac ustawodawczych, aby zakończyć
    wątpliwości interpretacyjne, minister zdecydował się
    jednak zmienić literkę w rozporządzeniu i dopuścić "przednie
    światła" w rowerze (chociaż rower który ma dwa przednie
    światła *ma* "jedno światło przednie", czego poprzednie
    rozporządzenie wymagało, prawda?), to fakt, że obowiązek
    wystawcy dotyczy "faktury" (a nie "faktur"!) wskazuje,
    że zupełnie niezależnie od tego, czy wystawca ma legalne
    prawo do "zapominania" o takiej dyspozycji, w ogóle nie
    istnieje obowiązek "grupowy" (dla "faktur"), a jedynie
    indywidualny (dla "faktury").
    Z tego p. widzenia ciekawa jest konstrukcja art.106.4
    aktualnej ustawy o VAT: zwolnienie z obowiązku wystawiania
    dotyczy "faktur", a wyłączenie (na skutek żądania) już
    tylko "faktury".
    Wygląda na przemyślaną konstrukcję (nie mogę wyjść
    z podziwu, że nie ma jak się przyczepić ;))

    > Dzięki za wszelkie uwagi.

    Wszelka krytyka powyższego wniosku mile widziana :)
    Żeby była jasność (nomen omen), osobiście nie zdarzyło
    mi się spotkać z przypadkiem czepiania się przez policję
    faktu posiadania na rowerze dwu świateł.
    Niemniej spór prawny był :)

    pzdr, Gotfryd