  • Data: 2005-02-12 22:59:51
    Temat: Re: Faktura VAt w USD
    Od: "Faust" <f...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:culjff$9a6$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Masz jakieś argumenty w postaci zapisów w ustawie?
    > Czy tylko "stoisz na stanowisku" i uważasz, że te przepisy,
    > które istnieją są głupie i nie będziesz się do nich stosować?
    > Ja też uważam, że rozwiązania z ustawy
    > (w zakresie preferencji: stawka 0% dla WDT
    > i kłopotliwe odliczenie dla sprzedaży niepodegającej)
    > nie są idealne, ale takie są,
    > jak uchawalili wybrańcy narodu.
    > Jak na razie jest art 5.1 pkt 5), który wskazuje na opodatkowanie
    > WDT w Polsce na gruncie naszej ustawy.

    Tu rzeczywiście ustawodawca wprowadza w błąd niekonsekwencją polegającą na
    tym,że w najpierw "opodatkowuje" czynność, aby potem wyłączyć ją z
    opodatkowania i wyłączyć swoją właściwość.
    Konkretnie art.13.1 " przez wdt, o której mowa w art.5.1 pkt.5, rozumie się
    wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art.7
    (czyli przeniesienie prawa własności) na terytorium państwa członkowskiego
    inne niż terytorium kraju....."

    Oczywiście zapis ustawy art.41.3 , że wdt ma stawkę podatku 0% wynika
    właśnie z konfliktu naszej ustawy w kwestii prawa do odliczenia podatku
    zawartego w sprzedaży zwolnionej - mamy więc świadomość, że ustawodawca w
    tym wypadku zastosował doraźną protezę. nie zmienia to jednak faktu, że
    zarówno zgodnie z ratyfikowanym traktatem akcesyjnym, VI dyrektywą, a także
    umowami dwustronnymi - czynność prawna podlega opodatkowaniu w kraju, w
    którym została dokonana - a ten warunek zostaje spełniony przy wdt, gdyż w
    samej ustawie vat określono właśnie w art.7 że czynność przeniesienia prawa
    własności następuje na terytorium kraju innego niż polska i opodatkowana
    jest na gruncie prawa kraju obcego. W tym przypadku nawet nasz ustawodawca,
    choćby nie wiem jak tego pragnął, nie może ingerować w zasadę
    exteritorialis, bo nie ma takich uprawnień, więc sam uznaje się za
    niewłaściwego.
    Podobną logikę zastosowano w art. 106 ustawy vat.
    W ust.1 określa się obowiązek wystawiania "faktur vat" przez podatników
    Zaś w ust.2 "przepis ust.1 stosuje się ODPOWIEDNIO do dostawy towarów (...)
    jeżeli miejscem OPODATKOWANIA tych czynności jest terytorium państwa
    członkowskiego inne niż terytorium kraju (...)"
    Zapis ten bezpośrednio potwierdza powołaną przeze mnie wyżej "teorię", że
    WDT jest OPODATKOWANE na terytorium innego kraju niż nasza piękna ojczyzna.

    > Powyższe stwierdzenie stoi w sprzeczności z art 106.2 ustawy,
    > gdzie dla dokumentowania dostaw towarów i świadczenia
    > usług opodatkowanych w kraju nabywcy wymaganą formą jest
    > właśnie faktura VAT. W rozporządzeniu w par. 30 rozporządzenia
    > określono nawet co taka faktura ma zawierać.

    gdzie ty to widzisz?????
    czy w art. 106 jest użyte gdziekolwiek sformułowanie "faktura vat" - mowa
    jest tylko o "fakturze" a to może niewielka , ale jednak istotna różnica !

    Także i słynne rozporządzenie także w żadnym miejscu nie nakłada obowiązku
    wystawiania "faktury vat" na czynności WDT, wręcz przeciwnie jedynym
    obowiązkiem jest zawarte w par.12 pkt.10 umieszczenie w "FAKTURZE" numerów
    euro sprzedawcy i nabywcy. Nadinterpretacją jest rozciąganie treści par.12
    pkt.1 także na WDT i każdy inny przypadek wyjątku, gdyż punkty tego
    paragrafu są enumeratywne, więc każdy z nich określa przepis szczególny nie
    związany z poprzednimi ( ot taki mały wykład z logiki prawnej- sorry)
    Podobnie w par.11 pkt.2 tegoż rozporządzenia nakłada się obowiązek szcególny
    wystawiania "faktury vat" na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w postaci
    nowych środków transportu - ergo pozostała WDT nie wystawia "faktury vat"
    Co było do udowodnienia.
    Z poważaniem