    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura VAt w USD
    Date: Tue, 15 Feb 2005 17:59:38 +0100

    On Sun, 13 Feb 2005, cef wrote:

    > + Faust wrote:
    > + > akcesyjnym, VI dyrektywą, a także umowami dwustronnymi - czynność
    [...]
    > + A zatem tylko "stoisz na stanowisku", bo ustawa stanowi co innego.
    > + To prawda, że ustawa jest sprzeczna z dyrektywą,
    > + ale to nie znaczy, że ustawa z tego powodu nie obowiązuje.

    Hm... to jest dość podobne do kwestii "czy obowiązuje rozporządzenie
    sprzeczne z ustawą oraz co znaczy w tym kontekście słowo 'obowiązuje'".

    Jeśli dobrze rozumiem dyskusje z .prawo to stan jest wtedy taki:
    - urzędników obowiązuje "przepis"
    - trudno mówić o "obowiązywaniu" aktu prawnego który jest bezprawny
    (sprzeczny z aktem wyższego rzędu) mimo zachowania poprawności
    formalnej (przegłosowania w Sejmie itp).
    - niezawisły sąd nie jest związany tym przepisem - sąd jest od
    tego żeby dokonać wykładni prawa (CAŁEGO prawa !) i wydać
    wyrok zgodny z prawem

    Czyli podatnik ryzykuje.
    Ale jeśli ma rację...

    > + No jasne. Parę zdań dalej jest odesłanie,
    > + do rozporządzenia którego nie przyjmujesz do wiadomości.
    > + W rozporządzeniu ustalono, że na fakturze

    ...tak wKF: o ile pamiętam sądy (NSA) już "poważają się" na to
    aby samodzielnie uznawać niekonstytucyjność rozporządzeń :)
    Chyba możemy się zgodzić iż rozporządzeń niezgodnych z ustawami
    (takoż ratyfikowanymi umowami) tudzież z Konstytucją trochę
    już było...
    :)

    > + Cały ten wywód opiera się na założeniu, że nasz ustawodawca
    > + nie zastosował się do traktatów, dyrektywy itp
    > + Akurat tak jest.
    > + Masz prawo zastosować się do przyjętych
    > + traktatów i dyrektyw a nie do uchwalonego przez sejm RP
    > + prawa i pewnie po kilku latach jakiś trybunał
    > + przyzna Ci rację, a może nawet i odszkodowanie,
    > + ale proszę nie szukaj na siłę jakiegoś zaczepienia
    > + i nie łap za słówka ustawodawcy, żeby pokazać, że
    > + zapisał co innego niż zamierza.
    > + Na razie obowiązujący stan prawny w RP
    > + jest inny niż piszesz

    Hkm... widzisz, ja się z takim *opisem* nie zgadzam !!

    Jeśli przepis jest niekonstytucyjny (rozporządzenie
    niezgodne z ustawą czy umową m-nar) to przecież NADAL
    obowiązuje zasada "przepis wyższego rzędu uchyla
    przepis niższego rzędu" !!
    Czyżby nie ??

    Załóżmy że istnieje jakieś rozporządzenie dotyczące
    cenzury. Załóżmy iż zapomniano je uchylić. Czy ono
    obowiązuje ?

    > + i być może zmienią
    > + to w najbliższych latach jakieś skargi
    > + na forum międzynarodowym.

    ...i IMO opis słowny powinien być taki: "STWIERDZĄ
    że stan prawny BYŁ taki iż rozp. było bezprawne jakieś
    skargi..."
    :)
    Przecież wyrok TK/ETU/... nie zmienia "stanu prawnego"...
    To jest *stwierdzenie* że konkretny przepis był "do
    kitu".

    Moim zdaniem najwięcej miesza tu zasada pozwalająca polskiemu
    TK konstytuować *bezprawny* stan.
    Tak, w tym momencie TK staje się ustawodawcą.... a nie powinien
    mieć takiego prawa.

    Acha: zastrzegam iż nie wtykam się do właściwej dyskusji.
    Mi się mocno nie podoba określenie "obowiązywania" bezprawnego
    przepisu.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)