  • 1. Data: 2009-10-07 06:25:57
    Temat: Faktura i 7 dni
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Cześć
    Pytanie o obowiazek wystawienia faktury w terminie 7 dni.
    Czy jezeli kupuje cos w piatek, to 7 dni mija w nastepny czwartek czy w
    nastepny piatek?

    "Bóg ukrył piekło w samym sercu raju,
    abyśmy nieustannie pozostali czujni." - Paulo Coelho

  • 2. Data: 2009-10-07 09:58:19
    Temat: Re: Faktura i 7 dni
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Oct 2009, Budzik wrote:

    > Cześć
    > Pytanie o obowiazek wystawienia faktury w terminie 7 dni.
    > Czy jezeli kupuje cos w piatek, to 7 dni mija w nastepny czwartek czy w
    > nastepny piatek?

    _117.html

    Najpierw wstęp, nim mi ktoś wyskoczy że mam z KPA cytować ;)
    +++
    Tytuł V
    TERMIN
    Art. 110
    Jeżeli ustawa, orzeczenie sądu lub decyzja innego organu państwowego
    ^^^^^^^
    albo czynność prawna oznacza termin nie określając sposobu jego
    obliczania, stosuje się przepisy poniższe.
    ---

    Teraz ad rem:
    +++
    Art. 111
    § 2. Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie,
    nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie
    nastąpiło.
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-10-07 10:16:12
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 07-10-2009 o 11:58:19 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html

    > Najpierw wstęp, nim mi ktoś wyskoczy że mam z KPA cytować ;)

    Nie z KPA tylko z Ordynacji jeśli już, ale wychodzi na to samo.

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2009-10-07 10:45:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Oct 2009, Tomek wrote:

    > Nie z KPA tylko z Ordynacji jeśli już, ale wychodzi na to samo.

    Ustawodawca w Ordynacji po prawdzie powiela "po podatkowemu" wiele
    regulacji, usiłując de facto wprowadzić odrębną kategorię "prawa podatkowego",
    ale formalnie to *jest* prawo administracyjne - jak czegoś w Ordynacji
    nie uregulowano, to KPA obowiązuje; nie, nie mogę od ręki wskazać przepisów
    KPA nie uchylonych przepisami Ordynacji :), jednak jakby w KPA istniała
    odrębna definicja "terminu", a w Ordynacji nie, to by obowiązywała
    w podatkach. IMVHO byłoby dziwne, jakby istniała odrębna definicja
    dla podatków (inna niż w PA).
    Nim dla odmiany ktoś mi napisze, że "pewnie by w Ordynacji była", to
    wspomnę że równie dobrze mogłaby być odrębnie w dochodowym, odrębnie
    w VAT, odrębnie w PCC...
    :)

    pzdr, Gtofryd

  • 5. Data: 2009-10-08 05:59:31
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news s...@s...com.pl ...

    > § 2. Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie,
    > nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie
    > nastąpiło.

    czyli z polskiego na nasze:
    kupujac cos w sobote i przychodzac po fakture w nastepna sobote - jestem w
    terminie i sklep ma obowiązek wydac fakture?

  • 6. Data: 2009-10-08 08:54:01
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 7 Oct 2009 11:58:19 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html

    > Najpierw wstęp, nim mi ktoś wyskoczy że mam z KPA cytować ;)

    A gdy zażądałem faktury w chwili zakupu, otrzymałem informację że mam
    "przyjść jutro bo szef wystawia a teraz go nie ma". Wziąłem pokwitowanie
    zapłaty i dane zakupionego towaru. Następnego dnia przychodzę a ten sam
    facet mi wciska kit że "z taką nazwą towaru nie można wystawić faktury".
    Szlag mnie trafił i powiedziałem facetowi że skoro jego szef nie potrafi
    wystawić faktury z "komputera" niech bierze w garść długopis, druczki
    faktur i niech ja wypisze ręcznie. Znowu oczekiwanie do "następnego dnia".
    Więc tego następnego dnia przychodzę a ten facet mówi mi że "skoro szef się
    nie kontaktował z panem to na pewno do pana zadzwoni". Wkurzony,
    powiedziałem że jeżeli do poniedziałku nie dostanę faktury - uderzam do
    UKS.
    W sobotę dostałem telefon że ... mogę udać się do oddziału nawet i że "nic
    nie wskóram" i nie wystawią mi faktury ze szczegółowym opisaniem nazwy
    towaru.
    Wysmarowałem pisemko (z kilkoma interpretacjami Izb Skarbowych o nazwach
    towarów/usług) - czekam na odpowiedż z "oddziału" ;)
    Teraz zapytanie:
    - dzisiaj kończy się siedmiodniowy okres od zakupu - sprzedawca uchyla się
    od wystawienia faktury - czy jeżeli mi jej nie wyda dzisiaj - to mam o tej
    fakturze już "zapomnieć"?

  • 7. Data: 2009-10-08 15:39:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Oct 2009, Budzik wrote:

    > Użytkownik Gotfryd Smolik news s...@s...com.pl ...

    > czyli z polskiego na nasze:
    > kupujac cos w sobote i przychodzac po fakture w nastepna sobote - jestem
    > w terminie i sklep ma obowiązek wydac fakture?

    Sklep ma wydać f-re, ale nie musi "od ręki".
    To jest *jego* termin - IMHO to czy muszą dać wystawioną (już)
    f-rę, czy mają pełne prawo powiedzieć "przyjdź pan w następną sobotę",
    zależy od oświadczenia złożonego w momencie zakupu :D
    Oczywiscie w tym drugim przypadku nie mogą skorzystać z "opóźnienia"
    momentu podatkowego (bo to przysługuje tylko do 7 dni).

    Problem w tym, że "obowiązek wydania faktury" (bez dalszych warunków)
    dotyczy tylko transakcji z podmiotem gospodarczym - a skąd mają
    wiedzieć, jeśli kupujący nie oświadczy że "chce faktury na firmę"?

    Oczywiście, *również* jeśli kupujący *nie* jest "firmą", to
    oświadczenie "chcę fakturę" odnosi taki skutek: mają wystawić,
    najpóźniej w ciągu 7 dni. Tyle, że w tym przypadku czasami dochodzi
    do konfliktu, bo sprzedający nie chce dać sobie powiedzieć, iż
    "7 dniowy" nakaz nie uchyla 3-miesięcznego terminu na zażądanie
    rachunku, wynikłego z Ordynacji.

    Krótko mówiąc - nie napisałeś najważniejszego: czy w momencie
    zakupu sprzedawca dostał oświadczenie że "kupujący chce fakturę".
    Jeśli dostał, to sprzedawca albo nie drukuje paragonu, albo
    drukuje (jeśli "nie na firmę") i zostawia celem dołączenia
    do kopii f-ry - f-rę lub duplikat kupujący sobie weźmie,
    jak zostanie wystawiona(wystawiony).
    Celowo wspominam o duplkacie, aby ktoś nie wpadł na pomysł
    że kupującemu "należy się paragon" - przecież nie ma problemu,
    nie zginie, w tym głowa sprzedawcy :P, zaś jak fakturę wetnie,
    to się duplikat wystawi, nic się nie stanie.
    To operacja odwrotna, czyli wydanie paragonu, a następnie
    (później, "offline" wystawienia f-ry - np. metodą "szef
    wypisze) może spowodować komplikacje, jak klient nie
    przyjdzie albo przyjdzie bez paragonu.
    Dlatego IMO żądając f-ry powinien najpierw oddać paragon.
    I za 7 dni przyjść po f-rę ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-10-08 16:27:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Oct 2009, Herald wrote:

    > Dnia Wed, 7 Oct 2009 11:58:19 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):
    >
    > A gdy zażądałem faktury w chwili zakupu, otrzymałem informację że mam
    > "przyjść jutro bo szef wystawia a teraz go nie ma".

    Ano, może tak być.

    > W sobotę dostałem telefon że ... mogę udać się do oddziału nawet i że "nic
    > nie wskóram" i nie wystawią mi faktury ze szczegółowym opisaniem nazwy
    > towaru.

    A jaką wystawią?

> [...]
    > od wystawienia faktury - czy jeżeli mi jej nie wyda dzisiaj - to mam o tej

    Z jakiej paki?
    Sprzedawca ma obowiązek wystawić f-rę ("na żądanie") i basta.
    Jest jedna rzecz, o której nie napisałeś: czy wystawili f-rę (i odmówiłeś
    jej przyjęcia), bo jeśli tak, to piłka IMO jest po Twojej stronie:
    IMVHO Twój błąd.
    Fakturę z błędnymi danymi "pkt. 1 do 5 włącznie" się bierze i wystawia
    notę korygującą :P (dopiero od p.6 nie wolno "notować").
    Przepis tu:

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-10-08 21:14:11
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail s...@s...com.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Krótko mówiąc - nie napisałeś najważniejszego: czy w momencie
    > zakupu sprzedawca dostał oświadczenie że "kupujący chce fakturę".

    Gotfrydzie, z ciebie to jest prawdziwy ksiegowy.
    Czytam twoje wypowiedzi z wypiekami, ale zaczynam je rozumiec najwczesniej
    po tygodniu :))))

    Do sedna:
    typowa sytuacja, kupiłem cos, wziałem paragon i po tygodniu (sobota-sobota)
    przyszedłem z paragonem proszac o wystawienie faktury.
    I otrzymałem informacje ze mineło 7 dni i ksiegowa juz nie chce wystawic.
    Faktura na firme - sp. z o.o.

    Czy mam rozumiec ze tak naprawde mam 3 miesiace na przyjscie z prosba o
    wystawienie faktury? (to tak na przyszłosc)
    I przede wszystkim - czy dobrze rozumiem, ze zmiesciłem sie w owych
    tajemniczych 7 dniach? (to wazne w tej konkretnej sytuacji)

    Przepis na dziecko: 25dag miłości, 25dag namiętności, 2 jajka,
    4 kolana. Ubijać do rana aż powstanie piana. Odstawić na 9 miesięcy
    i kupic wózek dziecięcy. ;-)

  • 10. Data: 2009-10-09 11:33:20
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Thu, 8 Oct 2009 18:27:58 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ano, może tak być.

    Bez sęsu ;)
    Jestem przejazdem w Pcomiu Dolnym i cos tam zakupiłem, żądam faktury - i
    słyszę "proszę przyjść jutro/pojutrze". Dlaczego sprzedawca nie ma
    wiedzy/kompetencji/uprawnień do potwierdzenia czynności zakupu/sprzedaży
    poprzez wystawienie odpowiedniego dokumentu?
    Pal to licho - przychodzę następnego dnia a sprzedawca (jakiś inny niż
    wczoraj) mówi mi że o niczym nie wie, i nie wie czy ja cos u nich
    kupowałem. :D

    > A jaką wystawią?

    W nazwie towaru chcą wpisać "Bilet okresowy SC"
    Ja chcę by było pełne oznaczenie towaru pozwalającego na jego
    identyfikację, poprzez wpisanie "Bilet okresowy SC seria XX1234567 na okres
    październik-grudzień 2009r.".
    Poczytałem sporo interpretacji Izb Skarbowych dotyczących nazw i stanowisko
    wyłania się właśnie mojego zdania:
    - towar/usługa ma być opisana DOKŁADNIE, aby można było zidentyfikować
    towar (np. nie powinno się wpisywać "wędlina" bo to za szerokie spektrum,
    należy wpisać np. "kiełbasa podwawelska" ;)
    Mam kilka takich interpretacji pod ręką.

> [...]
    > Fakturę z błędnymi danymi "pkt. 1 do 5 włącznie" się bierze i wystawia
    > notę korygującą :P (dopiero od p.6 nie wolno "notować").

    Tyle tylko że notę musi sprzedawca zatwierdzić i podpisać - prawda?
    Skoro odmawia "wypełnienia nazwy towaru" w sposób który chcę - to raczej
    pewne jest że mi nie podpisze noty korygującej nazwę.
    Jak to rozegrać, by jednak mieć pełną nazwę towaru na tej fakturze?