  • 1. Data: 2004-09-02 10:53:02
    Temat: Faktura - ile VAT
    Od: "Marek Panek" <m...@S...pl>

    Witam,

    Jaka stawke VAT powinienem ustalic na fakturze dla zagranicznego
    kontrahenta, ktoremu swiadcze uslugi reklamowe? 0% czy 22%? Wiem, ze jesli
    sie exportuje towar, to obowiazuje 0%, ale trzeba podpiac list przewozowy
    albo dokument z granicy pod fakture. Ale tutaj sa uslugi reklamowe
    (konkretnie reklama na stronach www).

    --
    Marek Panek
    Light Hosting - www.lh.pl

  • 2. Data: 2004-09-03 14:47:30
    Temat: Re: Faktura - ile VAT
    Od: "LM" <l...@g...pl>

    Z eksportem sprawa jest inna niż z towarem, bo nie ma z punktu widzenia VAT
    czegoś takiego jak eksport usług. Ogólnie rzecz biorąc - albo usługa jest
    opodatkowana na terenie kraju - i wtedy należy rozliczyć ją wg stawek
    krajowych, albo nie jest opodatkowana na terenie kraju - i wtedy nie podlega
    opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. O tym - gdzie ma być opodatkowana -
    decydują już szczegółowe zapisy w ustawie.

    W Pana przypadku wydaje się, że należy zastosować art. 27 ust. 3 pkt.2 oraz
    ust.4 pkt.2 Ustawy, które w interesujących nas fragmentach brzmią:

    "3. W przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

    1) /.../

    2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium
    Wspólnoty,

    ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

    - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi
    posiada siedzibę,

    stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest
    świadczona, a w

    przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres
    lub miejsce zamieszkania.

    4. Przepis ust. 3 stosuje się do usług:

    1) /.../

    2) reklamy"

    Wynika z niego, że o ile kontrahent nie ma siedziby na terenie Polski,
    usługa powinna być opodatkowana w kraju nabywcy - zaś u nas wystawia się
    zwykła fakturę handlową nie podlegającą ewidencji VAT. No chyba, że chcemy
    odliczyć koszty związane z tą usługą poniesione w Polsce, to wtedy musimy
    gdzieś tą fakturę zaewidencjonować, żeby w razie potrzeby wykazać związek
    VAT-u z faktur kosztowych ze wspomnianą fakturą przychodową. Należy pamiętać
    że obowiązek JEDNOZNACZNEGO udowodnienia wspomnianego związku spoczywa na
    nas, a nie na US

    LM