  • 1. Data: 2006-02-06 14:59:55
    Temat: Faktura proforma PYTANIE !!??
    Od: "Ciekawski" <R...@w...pl>

    Witam,

    co to jest faktura proforma ?
    kiedy sie jej stosuje ?
    kto moze takie wystawiac ?

    Dziekuje za odpowiedzi !

    POzdrawiam
    Ceikawski

  • 2. Data: 2006-02-06 15:36:47
    Temat: Re: Faktura proforma PYTANIE !!??
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <R...@w...pl> napisal(a):
    > Witam,
    >
    > co to jest faktura proforma ?
    > kiedy sie jej stosuje ?
    > kto moze takie wystawiac ?

    Faktura proforma to jest nic. Taka specyfikacja sprzedaży, która
    się w Polsce pod taką nazwą przyjęła i dla niektórych stanowi świętość.
    --
    Samotnik

  • 3. Data: 2006-02-06 18:52:10
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Mon, 6 Feb 2006 15:36:47 +0000 (UTC), Samotnik napisał(a):

    > Faktura proforma to jest nic. Taka specyfikacja sprzedaży, która
    > się w Polsce pod taką nazwą przyjęła i dla niektórych stanowi świętość.

    Nie tylko w Polsce - zresztą rzadko spotykana w obrocie krajowym.
    Za to bardzo często przy imporcie/eksporcie - jest podstawą otwarcia
    akredytywy, gwarancji bankowej lub przelania zaliczki/przedpłaty.
    Nie może ona być jednak traktowana jak normalna faktura a więc nie stanowi
    podstawy do zaliczenia w koszty. Stanowi jednak podstawę księgowania na
    rozrachunkach ( jeżeli prowadzone są KH ).

    --
    Mieczysław
    ----

  • 4. Data: 2006-02-06 19:05:13
    Od: "kali" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Ciekawski" <R...@w...pl> napisał w wiadomości

    > co to jest faktura proforma ?

    To samo co zwykła, lecz z owym dopiskiem "Pro Forma". Nie nadaje się do
    naliczenia kosztów.

    http://szukacz.icm.edu.pl/szukaj.aspx?enc=iso-8859-2
    &q=co+to+jest+faktura+proforma+&ct=polska

    > kiedy sie jej stosuje ?
    Gdy kupiec potrzebuje "podkładkę", by zapłacić przed dostawą towaru.
    Normalna procedura w obrocie międzynarodowym, pożyteczna w banku.

    > kto moze takie wystawiac ?
    Każdy

  • 5. Data: 2006-02-06 19:10:08
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <k...@o...pl> napisal(a):

    > Użytkownik "Ciekawski" <R...@w...pl> napisał w wiadomości

    > To samo co zwykła, lecz z owym dopiskiem "Pro Forma". Nie nadaje się do
    > naliczenia kosztów.

    Czemu go tak okłamujesz? Jeszcze wystawi zwykłą fakturę z napisem
    "Faktura VAT" i dopiskiem "proforma" i nie daj boże podpisze, a potem
    ktoś to zaksięguje...

    Nigdy nie wolno na proformach pisać "faktura vat"!
    --
    Samotnik
    www.bizuteria-artystyczna.pl

  • 6. Data: 2006-02-06 19:10:41
    Od: "kali" <k...@o...pl>

    > się w Polsce pod taką nazwą przyjęła i dla niektórych stanowi świętość.

    Ty się nabijasz, a na jakiej podstawie chcesz kupić towar droższy od
    parunastu tysięcy euro ?
    Sprzedawca da na kredyt ? Przywieziesz banknoty w torbie? Zapłacisz
    przelewem "na gębę" ?
    Bank na pewno przyjmie zlecenie nie wykonując dodatkowych "ruchów" ?
    Oczywiście zamiast jednego świstka, możesz mieć umowę podpisana przez
    "wszystkich świętych"

  • 7. Data: 2006-02-06 19:14:43
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <k...@o...pl> napisal(a):

    > Ty się nabijasz, a na jakiej podstawie chcesz kupić towar droższy od
    > parunastu tysięcy euro ?

    Tylko i wyłącznie na podstawie umowy. Żadne faktury proforma nie są
    mi potrzebne. Można wyprodukować jeszcze całą ryzę kartek i je różnie
    ponazywać, tylko po co, skoro każde zdarzenie gospodarcze wiąże się z
    istnieniem umowy?

  • 8. Data: 2006-02-06 19:15:40
    Od: "kali" <k...@o...pl>

    > <k...@o...pl> napisal(a):

    > Czemu go tak okłamujesz? Jeszcze wystawi zwykłą fakturę z napisem
    > "Faktura VAT" i dopiskiem "proforma" i nie daj boże podpisze, a potem
    > ktoś to zaksięguje...

    To problem tego, co to zaksięguje

    > Nigdy nie wolno na proformach pisać "faktura vat"!

    Nie wiem czy nie wolno. Jest zakaz ? Kontroler skarbowy ma fantastyczną
    okazję dorobić ?
    Faktem jest, że słowo VAT jest skreślane, nie ma go, na ProForma Invoice.

  • 9. Data: 2006-02-06 19:25:34
    Od: "kali" <k...@o...pl>

    > ponazywać, tylko po co, skoro każde zdarzenie gospodarcze wiąże się z
    > istnieniem umowy?

    "A łyżka na to niemożliwe" :-)

    Prowadzę działalność od kilkunastu lat, jestem po wielu kontrolach
    skarbowych, robię sporo operacji międzynarodowych i prawie NIGDY nie miałem
    pisemnej międzynarodowej umowy. To prawie dotyczy jednego kraju: Rosji - oni
    lubią pisać.
    Wiele faktur Proforma krajowych wystawiłem i otrzymałem. Umów mam bardzo
    mało.
    Amerykańskich ProForma Invoice i zwykłych Invoice jeszcze nie tak dawno
    celnicy nie akceptowali - bo to kartka papieru bez stempli i podpisów.

    To UMOWA podpisana i ostemplowana przez wielu ludków dla niektórych stanowi
    świętość.
    Mnie śmieszą wielostronicowe umowy na duperele. Takie też dostaję z
    poważnych Spółek Akcyjnych i fitulitengeszeftów.
    Część każę przepisać, wyrzucić lub pomarszczyć, bo mają klauzule dla mnie
    nie do
    przyjęcia.

  • 10. Data: 2006-02-06 19:55:39
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <k...@o...pl> napisal(a):

    > Nie wiem czy nie wolno. Jest zakaz ? Kontroler skarbowy ma fantastyczną
    > okazję dorobić ?

    Dokładnie tak.