  • 11. Data: 2006-02-08 09:33:44
    Temat: Re: Faktura proforma PYTANIE !!??
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Feb 2006, kali wrote:

    > Użytkownik "Ciekawski" <R...@w...pl> napisał
    >
    > To samo co zwykła, lecz z owym dopiskiem "Pro Forma".

    ...i jeszcze nie powinna mieć słowa "VAT".
    Znaczy żeby *nie* było "Faktura VAT Pro Forma".
    Po prawdzie dawno to było, ale kiedyś USy próbowały ścigać podatników
    każąc od proformy również odprowadzić VAT - trzeba zaznaczyć iż
    przepisy były *inne* i wykładni popartej orzeczeniami, że od
    faktury nie dokumentującej zdarzenia VAT się nie należy nie było,
    niemniej IMHO lepiej na zimne dmuchać...
    Bo z argumentację że skoro na fakturze można dopisać klauzulę
    gwarancyjną i przez to nie przestaje ona być fakturą, to i dopisanie
    "pro forma" do napisu "Faktura VAT" nie powinno nic zmienić trudno
    się nie zgodzić.
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2006-02-08 09:41:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Feb 2006, kali wrote:

    > Użytkownik "Samotnik" <s...@W...samotnik.art.pl> napisał

    > "A łyżka na to niemożliwe" :-)

    Zdarzenie wiąże się z istnieniem umowy... nic nie poradzisz,
    Samotnik ma rację. Umowa może być i zawarta niewerbalnie,
    pic w ew. udowodnieniu *jaka* umowa była zawarta.
    Popatrz tak:

    > Prowadzę działalność od kilkunastu lat, jestem po wielu kontrolach
    > skarbowych

    ...które do tego nic nie mają, podobnie jak celnicy...

    > To UMOWA podpisana i ostemplowana przez wielu ludków dla niektórych
    > stanowi świętość.

    Nie dla ludków: dla sądu jakby ci ludkowie tam poszli.

    > Mnie śmieszą wielostronicowe umowy na duperele.
    > Takie też dostaję z poważnych Spółek Akcyjnych i fitulitengeszeftów.

    I teraz najważniejsza część:

    > Część każę przepisać, wyrzucić lub pomarszczyć, bo mają klauzule
    > dla mnie nie do przyjęcia.

    ...i nadal nie widzisz że *to jest najważniejsze*.
    Bo jak umowa jest wyraźnie sformułowana, to widać kto i na co się
    zgodził. Ktoś proponuje umowę "nie do przyjęcia" to się wyrzuca
    propozycję i już.
    A po zawarciu umowy stwierdzonej pismem (np. rzeczoną proformą,
    zamiast w formie pisemnej zapisania jej treści) wykwitają różne
    'kfiatki'...
    I to że masz argument "ja już kilkanaście lat..." przyjąłem
    z góry i życzę żeby tak zostało :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 13. Data: 2006-02-08 09:45:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Feb 2006, kali wrote:

    > Użytkownik "Samotnik" <s...@W...samotnik.art.pl> napisał
    >
    > Nie wiem czy nie wolno. Jest zakaz ?

    Ależ... ;)
    Trzeba postawić pytanie o którym wspomiałem obok: czy przez
    dopisanie klauzuli gwarancyjnej f-ra VAT przestaje być
    fakturą VAT ?
    Nie ?
    No to dlaczego miałaby nią przestać być od dopisania "proforma"
    czy "pro forma" jak kto lubi ?
    Oczywiście podstawą zaliczenia w koszt być nie może (NKUP :>)
    ale podstawą rozważań czy na niej jest wykazany VAT należny,
    to dlaczego nie ?

    > Kontroler skarbowy ma fantastyczną okazję dorobić ?

    A to już nie wiem.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 14. Data: 2006-02-08 09:49:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Feb 2006, Samotnik wrote:

    > Faktura proforma to jest nic. Taka specyfikacja sprzedaży

    ...a to znaczy że wcale nie jest to takie "nic".

    Stanowi podstawę do zaksięgowania w KPiR towarów handlowych
    albo materiałów, jeśli dotarły do odbiorcy wcześniej niż
    faktura sprzedaży lub dokonano nimi obrotu przed dotarciem
    faktury zakupu.

    Wnioskuję o przeczytanie par.16.4 rozporządzenia o KPiR :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2006-02-08 09:57:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Feb 2006, Mieczysław wrote:

    > Dnia Mon, 6 Feb 2006 15:36:47 +0000 (UTC), Samotnik napisaů(a):

    > Nie moýe ona byă jednak traktowana jak normalna faktura

    ...zgoda...

    > a wićc nie stanowi podstawy do zaliczenia w koszty.

    Tu jest problem: rozporządzenie o KPiR ustanawia przepisy szczególne
    dla księgowania zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych.
    O ile pamiętam jest jakiś wyrok, że mimo przyjęcia memoriałowej
    zasady rozliczania KPiR zakupy "na magazyn" księguje się na moment
    zakupu (a nie na moment sprzedaży), co zresztą wszyscy stosują.
    I teraz przepis szczegółowy o treści:
    " Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze musi być
    wpisana do księgi (ewidencji) w dniu otrzymania faktury"
    IMO jednoznacznie dowodzi, że nabycie TH należy uznać za KUP mimo
    nieotrzymania f-ry i może to być dokonane na podstawie proformy!
    Całość wynika ze sznurka zaczynającego się w par.16.4 rozporządzenia
    i kończącym na par.16.2 z którego pochodzi cytat wyżej.

    Kto przeciw i dlaczego?

    Oczywiście trzeba zaakcentować że SAMA proforma podstawy KUP nie może
    stanowić.
    Ale:
    - otrzymanie towaru
    - przy braku f-ry zakupu
    - i w obecności proformy
    powoduje że owa proforma jest podstawą wpisu do KPiR.
    Wystarczy opisać ją (przez osobę przyjmującą towar na magazyn)
    "towar otrzymałem", data i podpis.

    > Stanowi jednak podstawć ksićgowania na
    > rozrachunkach ( jeýeli prowadzone sŕ KH ).

    Ciekawym kto znajdzie dziurę w moim opisie że na KPiR również...
    ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2006-02-08 16:33:24
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:ds8773$8v4$3@atlantis.news.tpi.pl>
    Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl> pisze:

    > tylko po co, skoro każde zdarzenie gospodarcze wiąże się z
    > istnieniem umowy?

    Teoretycznie jak najbardziej. W praktyce różnie to bywa.
    Chyba, że rozmowa przez telefon typu "Józek, to ja Ci wyślę te monitory już
    jutro, ale wpłać mi najpierw 10% zaliczki na konto i prześlij potwierdzenie
    przelewu" to też jest umowa ;-) I w takich sytuacjach jak najbardziej
    przydaje się faktura proforma.

    --
    PozdrawiaM

  • 17. Data: 2006-02-08 22:04:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Feb 2006, Nixe wrote:

    > Chyba, że rozmowa przez telefon typu "Józek, to ja Ci wyślę te monitory już
    > jutro, ale wpłać mi najpierw 10% zaliczki na konto i prześlij potwierdzenie
    > przelewu" to też jest umowa ;-)

    A co, nie jest ??
    "każde zachowanie"... art. 60 K.C. !
    Fiormy szczytowe są niewerbalne (bez użycia słów, czy to w mowie
    czy w piśmie)...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 18. Data: 2006-02-09 20:25:45
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Wed, 8 Feb 2006 10:33:44 +0100, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> wrote:

    >...i jeszcze nie powinna mieć słowa "VAT".
    > Znaczy żeby *nie* było "Faktura VAT Pro Forma".
    Widzialem ze home.pl wystawia Faktura VAT pro forma :)

    WAM
    --
    Sprzedam: www.nasprzedaz.pl
    Wynajme: www.nawynajem.pl

  • 19. Data: 2006-02-13 08:18:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Feb 2006, WAM wrote:

    > Widzialem ze home.pl wystawia Faktura VAT pro forma :)

    :)
    Tak wKF: widziałem również takie z innych firm.
    Niektóre rodzaje sprzedaży, na przykład czasopism, są pod tym
    kątem mniej niebezpieczne - bo jest szczególny obowiązek podatkowy
    z ich tytułu (z datą faktury nie powstaje ani obowiązek VAT ani
    przychodowego).
    IMHO lepiej jednak się nie "podkładać" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)