  • 1. Data: 2011-04-26 16:08:49
    Temat: Faktura/rachunek zamiast umowy zlecenie/o dzieło?
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    Powiedzmy, że firma lub osoba fizyczna nieposiadająca firmy ma wykonać
    jakąś usługę lub dzieło.
    Czy zamiast umowy zlecenia lub umowy o dzieło wystarczy samo
    wystawienie faktury lub rachunku?

  • 2. Data: 2011-04-26 16:51:13
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    On 26 Kwi, 18:08, Paweł Szostek <m...@g...com> wrote:
    > Powiedzmy, że firma lub osoba fizyczna nieposiadająca firmy ma wykonać
    > jakąś usługę lub dzieło.
    > Czy zamiast umowy zlecenia lub umowy o dzieło wystarczy samo
    > wystawienie faktury lub rachunku?

    Spotkałem się np. z czymś takim:

    "Rozliczenia dokonujemy na podstawie umowy o dzieło (kwota do wypłaty
    -19% podatku), bądź Faktury VAT na usługi marketingowe (kwota do
    wypłaty +22% vatu)."

    Chciałbym zapytać czy to w pełni legalne, że zamiast podpisywania
    umowy o dzieło/zlecenie, wystarczy wystawić samą fakturę VAT/rachunek?
    Same faktury/rachunki wystawia się przecież przy sprzedaży GOTOWYCH
    towarów.

  • 3. Data: 2011-04-26 17:08:47
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-04-26, Paweł Szostek <m...@g...com> wrote:

    [...]

> [...]
    > umowy o dzieło/zlecenie, wystarczy wystawić samą fakturę VAT/rachunek?
    > Same faktury/rachunki wystawia się przecież przy sprzedaży GOTOWYCH

    Przecież legalne jest zawarcie umów w formie innej niż pisemna.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2011-04-26 18:40:01
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    On 26 Kwi, 19:08, Wojciech Bancer <p...@p...pl> wrote:
    > On 2011-04-26, Paweł Szostek <m...@g...com> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Przecież legalne jest zawarcie umów w formie innej niż pisemna.
    >
    > --
    > Wojciech Bańcer
    > p...@p...pl

    Rozumiem.

    PS Czy umowę zlecenie/ o dzieło/ o pracę można zawrzeć tylko w formie
    pisemnej?

  • 5. Data: 2011-04-26 18:47:27
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    On 26 Kwi, 20:40, Paweł Szostek <m...@g...com> wrote:

    > Rozumiem.
    >
    > PS Czy umowę zlecenie/ o dzieło/ o pracę można zawrzeć tylko w formie
    > pisemnej?

    To znaczy w sensie prawnym jeżeli to ma się nazywać np. "umowę
    zlecenie"
    to musi być sporządzona w formie pisemnej?

  • 6. Data: 2011-04-26 18:50:52
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-04-26, Paweł Szostek <m...@g...com> wrote:

    [...]

    > Rozumiem.
    >
    > PS Czy umowę zlecenie/ o dzieło/ o pracę można zawrzeć tylko w formie
    > pisemnej?

    Przy umowie o pracę istnieje wymóg formy pisemnej, aczkolwiek forma ustna
    nie powoduje nieważności. W pozostałych przypadkach jak sądzę forma pisemna
    nie jest konieczna, może jedynie do celów dowodowych, czy przekazania PA.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2011-04-26 18:54:57
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 26-04-2011 20:47, Rafał K. pisze:

    > To znaczy w sensie prawnym jeżeli to ma się nazywać np. "umowę
    > zlecenie"
    > to musi być sporządzona w formie pisemnej?

    Zlecenie i dzielo nie wymaga formy pisemnej.
    Umowa o prace to juz na pismie (art. 29 KP).

    --
    Adam

  • 8. Data: 2011-04-26 20:38:07
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > umowy o dzieło/zlecenie, wystarczy wystawić samą fakturę VAT/rachunek?
    > Same faktury/rachunki wystawia się przecież przy sprzedaży GOTOWYCH

    Czy zawierasz umowę sprzedaży kupując bułkę na śniadanie?
    Czy podpisujesz umowę sprzedaży kupując bułkę na śniadanie?
    Czy faktura /rachunek/ bierze się z nieba czy jest wystawiany do wykonanej
    usługi /wydanego towaru/, co do kórej wcześniej zawarto stosowną umowę (np.
    sprzedaży, o dzieło, o roboty budowalne itd.)?
    Czy przy umowie zlecenia /umowie o dzieło/ nigdy nie wystawiłeś rachunku czy
    tylko o nie patrzyłeś, co podpisujesz?

  • 9. Data: 2011-04-26 20:42:03
    Od: <s...@a...pl>

    > Umowa o prace to juz na pismie (art. 29 KP).

    "Zawiera się na piśmie. Jesli nie zostałą zawarta na piśmie...."

    Czyli jednak nie musi być na piśmie :)

  • 10. Data: 2011-04-27 10:47:42
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    On 26 Kwi, 22:38, <s...@a...pl> wrote:

    > Czy zawierasz umowę sprzedaży kupując bułkę na śniadanie?
    > Czy podpisujesz umowę sprzedaży kupując bułkę na śniadanie?

    Hmmm.... pytania mam wrażenie, trochę podchwytliwe :))
    Na pewno nie podpisuję umowy sprzedaży.
    Czy ją zawieram? To zależy jak rozumieć zawarcie umowy sprzedaży?
    Jeżeli już samo kupienie "bułki na śniadanie" jest automatycznie
    uznane
    za zawarcie umowy sprzedaży, to tak - zawieram. Pytanie - czy jest to
    zawarcie umowy sprzedaży?

    > Czy faktura /rachunek/ bierze się z nieba czy jest wystawiany do wykonanej
    > usługi /wydanego towaru/, co do kórej wcześniej zawarto stosowną umowę (np.
    > sprzedaży, o dzieło, o roboty budowalne itd.)?

    Tak - faktura/rachunek bierze się z wcześniej zawartej umowy.
    Nie wiem tylko jak to jest z tym - jak już napisałem - zawarciem umowy
    sprzedaży?

    > Czy przy umowie zlecenia /umowie o dzieło/ nigdy nie wystawiłeś rachunku czy
    > tylko o nie patrzyłeś, co podpisujesz?

    Wystawiałem.
    Tutaj pojawia się kolejne pytanie - czy przy umowie zlecenia /umowie o
    dzieło/
    trzeba, czy można wystawić rachunek/fakturę?