    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktury a małżonkowie
    Date: Thu, 27 Nov 2008 08:48:28 +0100

    Dnia 27-11-2008 o 00:34:24 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > De facto ducha ustawy o VAT ściślej (IMVHO) oddawały zapisy starej
    > ustawy o VAT, wprost odwołujące się do "wydania".
    > W nowej z grubsza jest tak samo, tylko metodą posłużenia się (znowu,
    > wrrr!) "własnej wewnętrznej definicji czegoś co już zdefiniowano
    > gdzie indziej", a konkretnie - posiadania.

    Chyba dlatego że ustawa jest narzucona z zewnątrz, a KC jest naszym własnym
    przepisem (co najwyżej wzorowanym, na niemieckim czy jakimśs innym)

    > Oczywiście jest różnica - momentem określajacym (przy sprzedaży
    > towarów) zdarzenie dla VAT jest "uprawnione przejscie posiadania"
    > (przejście posiadania moze być nieuprawnione - np. w wyniku
    > kradzieży).

    Jest "Przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel"
    - faktycznie odpowiada z grubsza posiadaniu z KC.

    > Do tego, w przypadku "zakupu na firmę" dochodzi przepis KRiO, który
    > ustala co prawda wspólną własność, ale odrębne *rozporządzanie*
    > majątkiem w DG (przez małżonka prowadzącegą tę DG).
    > W odniesieniu do pojęcia "sprzedaży w rozumieniu VAT" wprost uprawnia
    > to do robienia zakupu "imiennie" :D
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-rodzinny-i-
    opiekunczy-1_2_24.html
    > Art.36.3, 36[1].1, 41.2 i .3
    > (uwaga: zbycie *całego* przedsiębiorstwa wymaga zgody małżonka)

    Ok, czuję bluesa, faktyczna własność czy współwłasnośc nie ma znaczenia,
    ważne jest posiadanie, więc w ramach DG wykonywanie operacji imiennych
    jest jak najbardziej OK.
    Ale czemu mam wrażenie że to raczej przypadek i zbieg okoliczności i
    przepisów,
    a nie misternie zaplanowana konstrukcja prawna :-)

    > W ogóle panuje nieświadomość prawna co do istnienia takiego aktu
    > jak KRiO.
    > (...)
    > No to co się dziwić, że przy braniu faktur mało kto myśli nad
    > problemem który stawiasz? :D
    > (...)

    Zostają jeszcze rachunki z ordynacji podatkowej: "Jeżeli odrębne przepisy
    nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą
    obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek
    potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi."

    Przy czym nie ma zdefiniowanej sprzedaży, a w KC mamy: "Art. 535. (202)
    Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego
    własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać
    i zapłacić sprzedawcy cenę."

    Więc przy rachunkach trzeba by wpisywać oboje małżonków?

    Pozdrawiam,
    Tomek