    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktury a małżonkowie
    Date: Thu, 27 Nov 2008 12:07:06 +0100

    On Thu, 27 Nov 2008, Tomek wrote:

> [...]
    opiekunczy-1_2_24.html
    [...]
    > Ale czemu mam wrażenie że to raczej przypadek i zbieg okoliczności
    > i przepisów,
    > a nie misternie zaplanowana konstrukcja prawna :-)

    Nie śmiem tego wrażenia podważać, nic a nic, tym bardziej że owe
    zmiany raczej skorelowane nie były :)

    > Zostają jeszcze rachunki z ordynacji podatkowej: "Jeżeli odrębne przepisy nie
    > stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą

    ...dodajmy "w rozumieniu Ordynacji", które to rozumienie jest szersze niż
    DG w rozumieniu UoSDG, PIT i VAT (obejmuje każdą działalność zarobkową,
    również nie spełniajacą warunków "zorganizowania" i "ciągłości", czyli
    np. sprzedaż własności którą ma się osobiście)...

    > obowiązani są
    > na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający
    > dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi."
    ^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^

    > Przy czym nie ma zdefiniowanej sprzedaży, a w KC mamy: "Art. 535. (202) Przez
    > umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność
    > rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić
    > sprzedawcy cenę."

    Napisałem pół strony rozważań w związku z możliwością *podlegania* pod
    VAT, mimo bycia zwolnionym, co również skutkuje rachunkiem oraz sławnymi
    regulacjami z VAT stwierdzajacymi że rachunek jest fakturą - nie, że
    rachunek może być traktowany *jak* faktura, lecz że *jest* fakturą,
    ośmielił się to podpisać minister finansów doprowadzając IMVHO do
    możliwej kolizji wymogów formalnych dla wystawcy rachunku podlegajacego
    pod VAT.
    No ale to jak wyżej - można przypuszczać że "tak wyszło" z nie że
    to przemyślany zamysł :[, zaś rozważenie wszelkich skutków chyba nie
    jest opłacalne, skoro sam jestem VATowcem ;)

    > Więc przy rachunkach trzeba by wpisywać oboje małżonków?

    Znaczy w przypadku kiedy sprzedawca lub nabywca sprzedaje (lub kupuje)
    ów sprzęt "w majatku wspólnym ze wspólnym prawem rozporządzania
    majątkowego" (czyli nie wyłączonym przez fakt zaliczenia do "środków
    zarobkowych", majatku w S.C. itede)?
    Mi się wydaje, że tak. Oczywiście o ile zakup lub sprzedaż nie
    dotyczy majątku odrębnego.
    Inaczej jest to fałszywe oświadczenie co do prawa rozporządzania,
    mogącego mieć skutki prawne dla drugiej strony transakcji - przychodzi
    mąż i mówi że on się nie zgadzał, żeby żona wyrzucała pieniadze
    na auto, więc żąda anulowania transakcji jako prawnie nieskutecznej...

    pzdr, Gotfryd