    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 2 Jan 2013 10:33:00 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Faktury w 2013 i proformy

    On Tue, 1 Jan 2013, Borys Pogoreło wrote:

    > Cześć,
    >
    > Tak sobie dumam nad nowymi przepisami dotyczącymi wystawiania faktur VAT
    > i jedna rzecz mnie zastanowiła.
    > Skoro od tego roku nie ma już obowiązku pisać
    > "Faktura VAT", zaś wyznacznikiem faktury jest komplet danych
    > wymienionych w ustawie,

    Zajrzałem do ustawy i nie widzę takiego zapisu :)
    Zapisano listę rzeczy która musi być w fakturze, ale z treści wynika,
    że kryterium to "intencja" :], bo działanie jest odwrotne: jeśli
    podatnik CHCE, aby dany papier był fakturą, ma obowiązek to i owo
    podać (a w rzadkich przypadkach zakaz podawania niektórych informacji).

    Użycie określenia "faktura VAT" raczej tę intencję określało i IMVHO
    wywodzenie, że zamiarem było wystawienie f-ry miało jakieś podstawy,
    tłumacząc na polski przeszłe zarzuty USów o VAT od proform tłumaczone
    tak: "podatnik wystawił dokument który bez wątpienia mógł uprawniać
    do odliczenia VAT i taki był CEL tego wystawienia" miał sens, dokument
    bez tych słów... dobrze, zabieramy się za przykład:

    > to czy przypadkiem proformy nie staną się pełnoprawnymi fakturami,

    Ale tak podchodząc, byłyby to *nieprawidłowe* faktury, prawda?
    Albo nie zawierałyby daty zdarzenia, albo zawierałyby datę poza
    momentem wystawienia.
    No to idąc dalej, bierzemy jakąkolwiek Twoją ofertę.
    W myśl innych przepisów mamy na niej Twój NIP i spodziewamy się
    danych towaru bądź usługi.
    I teraz w zależności od tego czy oferta była ogólna czy skierowana
    do konkretnego podmiotu, karzemy za wystawienie nieprawidłowej
    faktury, bo albo nie podałeś danych kontrahenta albo przeciwnie,
    podałeś a nie odprowadziłeś VAT od tej oferty (a co) :D

    W sumie... w sumie to chyba trzeba by ukarać za każdy post
    w tym wątku, bo ta faktura niekompletna była.
    Znaczy treść danego postu nie zawierała wszystkich danych które
    ma zawierać f-ra ;)
    (i nic to, że dziwi Cię gdzie faktura przy poście, skoro POMIJAMY
    założenie, że przy pisaniu postu Twoją intencją nie było wystawienie f-ry).

    > od których należy się VAT? Można argumentować, że podatnik wystawił fakturę
    > o numerze "PRO FORMA 123/456"?

    Ale jeszcze trzeba będzie do tego przekonać WSA :D
    IMVHO "nie przejdzie", z argumentacją ad absurdum jak wyżej.

    pzdr, Gotfryd