    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Formulka na fakture VAT
    Date: Fri, 12 May 2006 00:11:50 +0200

    On Thu, 11 May 2006, it was written:

    > Nie ma przepisu, który mówi, że nie ma obowiazku podpisywania
    > i pieczątkowania faktur.

    Stanowczo protestuję jakoby!
    Jest taki przepis - w VI Dyrektywie UE, a na mocy Konstytucji umowy
    międzynarodowe są źródłem prawa w Polsce.
    Polska zaś umowę przystąpienia do UE podpisała, akceptując m.in.
    sprawczą moc Dyrektyw - mogą być stosowane *wprost*, tak samo
    jak ustawy, to znaczy można na nie powoływać się przed urzędami
    oraz sądami.
    Jakby takiego przepisu nie było to polski ustawodawca nijak by
    nie uznał że można pozwolić na takie bezhołowie jak niepodpisywanie
    faktur - kto nie wierzy niech sobie obejrzy wymogi dla faktur
    elektronicznych i będzie miał jasność :> (zastosowano max z tego
    na co pozwala VI Dyrektywa)

    Konkretnie:
    Artykuł 22.3.b, zdanie fafnaste (to jest DŁUUUGI punkt!!),
    strona 32 w tłumaczeniu Ernst & Young:
    http://www.podatki.strefa.pl/prawa/UE/VatUE_Dyrektyw
    a_06_tlumacz.pdf

    BACZNOŚĆ:

    "Państwa członkowskie nie wprowadzą wymogu podpisywania faktur"

    SPOCZNIJ :)

    > Jest za to przepis, który mówi, z czego MUSI "składać się" faktura.
    > A tam, wsród elementow obowiazkowyc nie ma podpisu i pieczątki.

    To o niczym nie świadczy - do niedawna był np. przepis w ustawie
    o rachunkowości który wymagał podpisu na dokumentach księgowych,
    po prawdzie i tak NIE dotyczył on ryczałtowców oraz rozliczających
    KPiR - ale również nie dotyczył on rozliczających PK.
    Od 1.V.2004.
    Na mocy VI Dyrektywy właśnie :), bo ona jako przepis później wpro-
    wadzony do porzadku prawnego (nawet nie wchodząc w niuanse umów m-nar)
    uchylała zapis UoR.

    > To Ty wystawiasz fakturę. Jak mu sie nie podoba to niech ją wyrzuci.

    Słusznie.
    Ale odesłanie takiego marudnika na Berdyczów dobrze zrobi - chwilę
    mu zajmie nim znajdzie tekst VI Dyrektywy i przeczyta te dwie strony
    wymienionego punktu ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)