    From: wombi <j...@d...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Garnitur w koszty reprezentacji i reklamy?
    Date: Thu, 12 Oct 2006 11:24:56 +0200

    PiotrB. napisał(a):
    > Cześć,
    > Kupiłem garnitur, koszulę itd. jako ubranie służące do spotkań
    > z klientami. Czy mogę to wrzucić w koszty uzyskania przychodu?

    Rzeczpospolita z dnia 12.10.2006:
    "Garnitur może być służbowy nawet bez logo
    Pracodawca może zaliczyć wydatki na ubrania pracowników do kosztów
    reprezentacji. Nawet wtedy, gdy są pozbawione firmowych elementów
    To przełomowe stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Warszawie w
    interpretacji z 19 czerwca br. (1401/ PD-4230Z-53/06/ER).
    Reprezentacja to tworzenie i utrwalanie dobrego wizerunku firmy, a
    wydatki z nią związane mogą być rozliczane w kosztach do wysokości
    limitu 0,25 proc. przychodu. Czy do reprezentacji można zaliczyć
    inwestycję w służbowe stroje? W praktyce przyjęło się, że jest to
    możliwe wtedy, gdy ubranie ma charakterystyczne dla danej firmy elementy
    (barwy, logo) i nie jest używane na potrzeby osobiste pracownika. Jak
    podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 15 marca 2000 r. (SA/
    Sz 59/99): "Ubranie może być uznane za mające znaczenie dla działalności
    jednostki i jej reprezentacji lub reklamy w sytuacji, gdy są to np.
    jednorodne, charakterystyczne ubiory zaopatrzone w logo firmy".
    Tak też uważały organy podatkowe. Przykładowo Urząd Skarbowy w Zgorzelcu
    w interpretacji z 14 kwietnia br. ( US.PD-I-415/1/6/2006) nie zgodził
    się na rozliczenie w kosztach wydatków na zakup ubrań dla sprzedawczyń w
    firmowych sklepach. Chodziło tu o dość charakterystyczną garderobę
    (strój łużycki), ale urząd uznał, że może on być też wykorzystywany do
    innych celów, np. podczas uroczystości lokalnej społeczności.
    Na podobną konkluzję zanosiło się w sprawie zgłoszonej do Drugiego
    Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. Chodziło tu o garnitury i
    garsonki dla prezenterów telewizyjnych. Występują w nich na antenie i na
    publicznych imprezach. Zdaniem urzędu ubiory te nie są pozbawione cech
    odzieży osobistej i w związku z tym nie mogą być rozliczone w kosztach.
    Jednak izba skarbowa skorygowała to stanowisko. Nie zgodziła się
    wprawdzie z tezą podatnika, że prezenterzy występując na wizji reklamują
    firmę (i to wobec nieograniczonego kręgu odbiorców). Ale przyznała, że
    odpowiednio ubrany pracownik reprezentuje swojego pracodawcę. Jak
    czytamy w interpretacji: "specyfika prowadzonej przez spółkę
    działalności gospodarczej wymaga poniesienia nakładów na odzież
    reprezentacyjną (np. garsonki, garnitury) użytkowaną przez prezenterów w
    celu podkreślenia dobrego wizerunku firmy (...) zarówno wydatki
    poniesione w związku z zakupem strojów służbowych opatrzonych logo
    podatnika, jak też strojów niepozbawionych cech odzieży osobistej (np.
    garnitury, garsonki), lecz wykorzystywanych tylko i wyłącznie w celach
    służbowych przez prezenterów telewizyjnych, w myśl art. 15 ust. 1 w
    związku z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop podlegają zaliczeniu do kosztów
    uzyskania przychodów spółki w ramach wydatków na reprezentację".
    PRZEMYSŁAW WOJTASIK"