    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Gdzie FP w PIT
    Date: Tue, 1 Aug 2017 15:04:56 +0200

    W dniu 2017-04-25 o 17:53, cef pisze:

    > No i dlatego niestety jesteś zmuszony opanować podatki, które masz
    > rozliczać,
    > żeby wiedzieć co i gdzie wpisujesz.
    > Na pocieszenie mogę powiedzieć, że z racji sposobu rozliczania
    > mam częste czynności sprawdzajace czy kontrole, ale aparat skarbowy
    > jakby mniej agresywny niż w latach 90. Aż trudno mi uwierzyć, że dla
    > zwykłej literówki tyle musiałeś się fatygować. Ja takie sprawy wyjaśniam
    > w swoim US
    > mailem bez ruszania się z domu.

    Odgrzebię stary wątek - na zasadzie cdn.

    Dla przypomnienia - usiłowałem ustalić, gdzie w PIT-36 wpisać składki na
    FP. Konkretów nie ustaliłem, ale ogólnie wychodziło, że ważne aby się
    kwoty podatków zgadzały, a jak coś innego się nie zgodzi to powinno dać
    się mailami wyjaśnić.

    W końcu uznałem, że nie dodaję tego do pozycji 27 (PIT-B), że tam ma być
    część kosztów spółki przypadających na mnie więc powinny to być koszty
    spółki pomnożone przez udział. Przyjąłem, że powinienem to dodać do
    pozycji 53 (PIT-B) bo tam jest podsumowanie kosztów z działalności, a
    gdybym miał kilka działalności to nie ma logicznego powodu dlaczego
    indywidualne składki na FP miały by być łączone z kosztami akurat tej a
    nie innej działalności, a że są związane z działalnością to w
    podsumowaniu kosztów działalności powinny już być.

    W PIT-36 w poz 333 napisałem krótkie wyjaśnienie i podałem maila do mnie
    pamiętając tę wypowiedź pod którą teraz odpisuję.

    Niestety ja żyję w jakiejś innej, równoległej rzeczywistości bo mój US
    chyba nie umie używać maili. Wczoraj odebrałem polecony, że w ciągu 7
    dni mam zrobić korektę bo się pozycja 53 w PIT-B nie zgadza a jak nie to
    mam się liczyć z odpowiedzialnością z jakiegoś tam artykułu Ustawy Karno
    Skarbowej.

    Ale, oczywiście nie napisali, gdzie mam to dopisać. Ja rozważałem (poza
    PIT-B poz 53) jeszcze PIT-B poz 27, PIT-36 poz 54 lub może nawet poz 196
    (składki na Ub. Zdrow). Aby uniknąć wysyłania kolejnych korekt co 3
    miesiące pofatygowałem się do US zasięgnąć języka. Wersja mojego urzędu
    (a może tej jednej konkretnej urzędniczki) jest taka, że należy:
    - dopisać to do pozycji 27 PIT-B,
    - niezależnie od złożenia PIT drogą elektroniczną normalną drogą wysłać
    pismo z wyjaśnieniem, bo jak nie to zawsze będą wzywać.

    Dla mnie to jest chore rozwiązanie - teraz przez kilka lat (do momentu,
    gdy wiek mi nie pozwoli wpłacać składek na FP) mam co roku wysyłać pismo
    z wyjaśnieniem. To po jaki grzyb składanie PITów drogą elektroniczną.
    Cyfrowe państwo po polsku :)

    Ciekawe, co powiedzą jak teraz co roku będę składał PIT i minutę później
    korektę z dokładnie takimi samymi wszystkimi kwotami po to tylko, aby
    skorzystać z możliwości napisania tam wyjaśnienia (od 2 lat nie ma
    obowiązku, ale pani twierdziła, że można gdzieś kliknąć, że chcę napisać
    wyjaśnienie).

    No i czy to jest przypadek, że to wezwanie wysłali akurat w ostatnie dni
    terminu, który mają na zwrot nadpłaty. Coś podejrzewam, że na moje
    pieniądze poczekam kolejne 3 miesiące :(
    P.G.