  • 1. Data: 2003-01-26 08:24:36
    Temat: Ile faktur na zakupy na stacji benzynowej?
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Witam,

    1-os DG, KPiR, VAT, w EŚT samochód osobowy.

    Jadę na stację benz., kupuję benzynę, biorę fakturę,
    wpisuję całość kwotą brutto do KPiR, niczego nie przepisuje
    do ewidencji zakupow VAT.

    Do tej pory prawidłowo? ;-)

    No, ale jest zima i zuzywam duzo plynu do szyb.
    Jestem już coraz odważniejszym przedsiębiorcą-podatnikiem :-)
    więc postanowiłem w koncu wrzucic w koszty ten płynu do szyb
    (o ile wiem, jesli auto jest w EST, to mam takie prawo).

    Jak rozumiem - zakaz odliczania VAT dotyczy tylko benzyny,
    a od innych wydatkow "samochodowych" juz go moge
    sobie normalnie odliczac? Zgadza sie?

    Pytanie czysto techniczne - czy lepiej (latwiej, przejżyściej) bedzie
    jak plyn do szyb kupie na osobną fakturę?
    Bo nie za bardzo jeszcze "czuję" jakież to karkołomne czynności
    księgowe musiałbym wykonać, aby prawidłowo rozpisać do ksiąg
    fakturą "mieszaną" - z benzyną i płynem.
    No chyba, ze to nie jest takie straszne i ktos mi podpowie :-)

    Dzieki!

    Latet

  • 2. Data: 2003-01-26 08:25:28
    Temat: Re: Ile faktur na zakupy na stacji benzynowej?
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    P.S.

    Jesli to bedzie osobna faktura (na ten płyn do szyb),
    to czy też powinna zawieraz nr rej. samochodu?

    Dzieki!

    Latet

  • 3. Data: 2003-01-26 09:46:53
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > P.S.
    >
    > Jesli to bedzie osobna faktura (na ten płyn do szyb),
    > to czy też powinna zawieraz nr rej. samochodu?
    Moim zdaniem:
    dostaję na różne zakupy "samochodowe" jedną fakturę z numerem samochodu. Do
    książki "rejestru zakupów VAT" wpisuję tę fakturę _w części_ zawierającej
    zakupy towarów uprawnionych do odliczenia VAT - czyli bez wartości zakupu
    paliwa; do celów rozliczenia podatku VAT. Dalej - do rejestru przebiegu
    pojazdu wpisuję tę fakturę w dwóch pozycjach - część dotyczącą paliwa w
    cenie brutto i część dotyczącą zakupów z odliczeniem VAT (netto); do celów
    porównania dozwolonej kwoty przebiegu pojazdu z wartością dokonanych
    zakupów. Dalej - do KPiR, raz na miesiąc wpisuję cały miesięczny "rejestr
    zakupów VAT" oraz cały miesięczny "rejestr przebiegu pojazdu" (zakupy,
    oczywiście) _pomniejszony_ o wartość zakupów z odliczeniem VAT zawartych już
    w ogólnym rejestrze zakupów.
    Jeżeli jest to nieprawidłowe - proszę o sprostowanie.
    WSm

  • 4. Data: 2003-01-26 10:31:54
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WSm" <w...@s...pl> napisał
    > Jeżeli jest to nieprawidłowe - proszę o sprostowanie.
    > WSm

    Prawidłowe, o ile samochód NIE będzie w EŚT. Rozpoczynający wątek przyjął
    odwrotnie :-)
    AR

  • 5. Data: 2003-01-26 13:14:43
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    Latet <N...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Jadę na stację benz., kupuję benzynę, biorę fakturę,
    > wpisuję całość kwotą brutto do KPiR, niczego nie przepisuje

    Tak

> [...]
    > więc postanowiłem w koncu wrzucic w koszty ten płynu do szyb
    > (o ile wiem, jesli auto jest w EST, to mam takie prawo).

    Masz

    > Jak rozumiem - zakaz odliczania VAT dotyczy tylko benzyny,
    > a od innych wydatkow "samochodowych" juz go moge
    > sobie normalnie odliczac? Zgadza sie?

    Zgadza się

> [...]
    > fakturą "mieszaną" - z benzyną i płynem.
    > No chyba, ze to nie jest takie straszne i ktos mi podpowie :-)

    Nie jest straszne.Chwilkę posiedzisz i sam do tego dojdziesz.

    --
    Jacek

    "Jeśli ktoś ci mówi, że będzie lepiej, to wyślij go na drzewo"

    Cytat z Urbana - proszę nie uważać ,że to mój autorytet

  • 6. Data: 2003-01-26 18:28:17
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Andrzej R." <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "WSm" <w...@s...pl> napisał
    >
    > Prawidłowe, o ile samochód NIE będzie w EŚT. Rozpoczynający wątek przyjął
    > odwrotnie :-)
    A tak gwoli jasnosci - co w tym ksiegowaniu sie zmieni, jezeli samochod
    bedzie w EŚT?
    WSm

  • 7. Data: 2003-01-26 19:09:16
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    > A tak gwoli jasnosci - co w tym ksiegowaniu sie zmieni, jezeli samochod
    > bedzie w EŚT?

    nie potrzeba ewidencji przebiegu pojazdu

    grzess

  • 8. Data: 2003-01-27 10:04:00
    Od: "MarcinL" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek" <c...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Tak
    ale chyba tylko w tym przypadku:
    Art. 25. 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje
    się do nabywanych przez podatnika:
    3a) paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu,
    wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych lub innych samochodów o
    dopuszczalnej ładowności do 500 kg,

    jeżeli jest to samochod dostawczy/ciezarowy to chyba wszystkie wydatki
    dotyczace tego samochodu wpisujemy normalnie jak zakupy, czyli netto do KPiR
    i VAT do ewidencji zakupów???
    mam racje??

    pozdr. Marcin

  • 9. Data: 2003-01-27 15:59:09
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    MarcinL <w...@p...onet.pl> wrote:
    > dotyczace tego samochodu wpisujemy normalnie jak zakupy, czyli netto do
    > KPiR i VAT do ewidencji zakupów???
    > mam racje??

    Nie masz racji,bo Latet pytał wyraźnie o samochód osobowy.