  • 1. Data: 2005-06-18 11:31:24
    Temat: Ile może dorobić Emeryt i Rencista
    Od: "Joker" <j...@p...onet.pl>

    Wtam interesuje mnie ile może dorobić emeryt lub rencista który otwiera DG

  • 2. Data: 2005-06-18 22:05:01
    Temat: Re: Ile możedorobić Emeryt i Rencista
    Od: m...@t...pl (tlen)

    > Wtam interesuje mnie ile może dorobić emeryt lub rencista który otwiera DG

    Tylko do jednego miliona złotych.

    Michal

  • 3. Data: 2005-06-19 13:30:51
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "Joker" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Wtam interesuje mnie ile może dorobić emeryt lub rencista który otwiera DG

    Re : Bez ograniczeń, ponieważ dla ZUS-u przychodem z działalności emeryta
    lub rencisty jest najmniejsza podstawa (60 % średniej), a próg , od którego
    zmniejsza się emeryturę/rentę to 70 % średniej.
    Bliższe dane w ustawie o emeryturach i rentach z FUS i rozporządzeniu
    wykonawczym.

  • 4. Data: 2005-06-20 06:07:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 19 Jun 2005, Andrzej R. wrote:

    >+ Użytkownik "Joker" <j...@p...onet.pl> napisał
    >+ > Wtam interesuje mnie ile może dorobić emeryt lub rencista który otwiera DG
    >+
    >+ Re : Bez ograniczeń,

    ...nie mam zastrzeżeń...

    >+ ponieważ dla ZUS-u przychodem z działalności emeryta
    >+ lub rencisty jest najmniejsza podstawa (60 % średniej),

    ...zgłaszam sprzeciw.
    O ile wiem jest to kwota podstawy ubezpieczenia - DOBROWOLNIE wybierana
    w zakresie "widełek" przez prowadzącego DG !!
    Że co, że emeryt z DG musiałby być nienormalny żeby zadeklarować
    większy dochód ? :) - ale to nic nie zmienia :) !
    Przychodem jest kwota ZADEKLAROWANA która *może* być zadeklarowana
    w minimalnej wysokości... :)
    W końcu może się zdarzyć że taki emeryt z niewiedzy zapoda wyższą
    kwotę w deklaracji... ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-06-26 20:59:22
    Od: a...@o...pl

    > W końcu może się zdarzyć że taki emeryt z niewiedzy zapoda wyższą
    > kwotę w deklaracji... ;)

    a jeśli dobrze poinformowany rencista wykazuje na DRA najniższą podstawę,
    a na PIT5 np. dochody kwalifikujące go do wysokich progów podatkowych.
    Np. ma 12.000zł miesięcznie oficjalnego dochodu netto i płaci od tego PDoF

    Czy wtedy w dalszym ciągu ZUS mu nie obetnie jego renty?

    pozdr
    Sebastian

  • 6. Data: 2005-06-27 06:56:19
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik <a...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Np. ma 12.000zł miesięcznie oficjalnego dochodu netto i płaci od tego PDoF
    >
    > Czy wtedy w dalszym ciągu ZUS mu nie obetnie jego renty?

    A na jakiej podstawie ma mu obciąć emeryturę skoro podstawą do limitów jest
    tylko to co wykazuje w DRA?
    Inaczej jest z rencistą - rentę zawsze mogą zabrać jeśli rencista miał
    całkowitą niezdolność a teraz działa na DG.
    MB

  • 7. Data: 2005-06-27 08:18:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Jun 2005 a...@o...pl wrote:

> [...]
    >+ a na PIT5 np. dochody kwalifikujące go do wysokich progów podatkowych.

    Wg mojej wiedzy podstawą limitu jest podstawa składek, czyli to co
    stanowi ową podstawę zgodnie z przepisami. A zgodnie z przepisami
    jest to kwota zadeklarowana organiczona progiem...

    Zauważ że na DG dochody "podatkowe" to *nie są* ściśle dochody
    prowadzącego DG ! Np nie wszystkie wydatki są KUP - załóżmy iż
    prowadzący DG zainwestuje w jakąś maszynę (zupełnie nieprzydatną
    do celów osobistych zresztą) - wydatek poniosł, pieniędzy
    w kieszeni nie ma - ale dochód jest, jako że w KUP "powoli"
    dopiero idzie sobie amortyzacja i w KUP zaliczył drobną część.

    I przeciwnie - jeśli kilka lat temu sporo zainwestował w ST to
    mogą w tej chwili całkiem spore kwoty "zostawać mu w kieszeni" mimo
    że DG zysków nie wykazuje - bo obciąża ją koszt amortyzacji *kiedyś*
    poniesionych (i nieodliczonych "z zasady") wydatków.
    Uznanie że dochody z DG to dochody "podatkowe" byłoby niezbyt
    szczęśliwym pomysłem :] !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-06-28 08:36:58
    Od: a...@o...pl

    > Wg mojej wiedzy podstawą limitu jest podstawa składek, czyli to co
    > stanowi ową podstawę zgodnie z przepisami. A zgodnie z przepisami
    > jest to kwota zadeklarowana organiczona progiem...

    ale ma taką wątpliwość, że rencista nie placi ubezpieczenia społecznego
    a podstawa do zdrowotnego wynosi 75% średniej płacy, więc przekracza
    ustawowy próg 70%, czyli jakby się ZUS uparł to rentę by obciął, gdyż
    na deklaracji DRA było 75% podstawy

    pozdr
    Sebastian

  • 9. Data: 2005-07-01 07:41:50
    Od: a...@o...pl

> [...]
    > a podstawa do zdrowotnego wynosi 75% średniej płacy, więc przekracza
    > ustawowy próg 70%, czyli jakby się ZUS uparł to rentę by obciął, gdyż

    chodzi mi o to, czy ZUS interesuje się podstawą składek na ubezpieczenie
    społeczne czy podstawą składek na ubezpieczenie zdrowotne czy tą podstawą
    która jest wygodniejsza aby się przyczepić do płatnika o obciąć mu rentę

    Sebastian

  • 10. Data: 2005-07-01 10:16:06
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > która jest wygodniejsza aby się przyczepić do płatnika o obciąć mu rentę

    Wyłącznie podstawą na ubezpieczenie emerytalno - renotwe (jest wyższe niż
    podstawa do zdrowotnego) powiększone o wynagrodzenie za czas choroby
    Pozdrawiam
    MB