  • 1. Data: 2002-01-31 10:09:47
    Temat: Interpretacja (PIT-D)
    Od: "Piotr Musiela" <p...@t...com.pl>

    Proszę o pomoc. Nie bardzo wiem jak mam zinterpretować ustawę.

    Chodzi o limit dużej ulgi budowlanej. Wysłałem do US prośbe o informacje i
    tak naprawde niczego sie nie dowiedziałem.
    W czym problem. Otóż: W roku 1999 wydałem kwotę na mieszkanie przekraczającą
    przysługujący limit, w 2000 r. także, w 2001 już takich wydatków nie miałem.
    Kwota limitu z roku na rok rosła w 1999 (25 270) w 2000 (29 260) w 2001 (30
    590).
    Pytanie. Czy nadwyżka z lat poprzednich przechodzi w poczet niewykożystanego
    limitu z lat następnych.
    Wysłałem takie pytanie do US i oto co otrzymałe.

    W myśl art. 27 a) ust. 3 pkt 1 lit a) (chodzi o ustawę z snia 29 sierpnia
    1997r. Dz. U. Nr 137, poz 926 z późn. zm.) kwota, o którą zmniejsza się
    podatek nie może przekroczyć za rok podatkowy 19% poniesionych wydatków na
    cele określone w ..., w tym wkład mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej
    (to mój przypadek). Należy jednak pamiętać, w okresie obowiązywania ustawy
    łączne odliczenia z tytułu wydatkówponiesionych w ramach tzw. dużej ulgi
    mieszkaniowej, nie mogą przekroczyć kwoty przysługującego limitu.
    Limit dużej ulgi mieszkaniowej dotyczy całego okresu obowiązywania ustawy.
    Oznacza to, że jeżeli podatnik w 1999r. wydał i odliczyl od podatku 25 270
    zł, to w 2000r. z uwagi na podwyższenie przysługującego limitu do kwoty 29
    260 zł, może pomniejszyć podatek dochodowy tylko o różnicę, to jest o kwotę
    3 990 zł., co stanowi 19% kwoty 21 000 zł. <= 154 000 - 133 000 zł. Kwoty
    wydatkowane w danym roku podatkowym, które przekraczają wyskość
    przysługującego limitu nie podlegają odliczeniu.

    Co to oznacza? Rozumiem, że nie mogę sobie odliczyć nadwyżki w danym roku.
    Moje pytanie brzmi: CZY MOGĘ SOBIE PRZENIEŚĆ TĘ NIEWYKORZYSTANĄ KWOTĘ NA
    LATA NASTĘPNE.

    Przykład:
    wydatki limit do odliczenia
    nadwyżka
    1999 - 160 000 133 000 133 000
    27 000
    2000 - 30 000 154 000 21 000 (154 000 - 133 000) 9
    000
    2001 - 0 161 000 7 000 (161 000 - 154 000)
    0

    ----------

    36 000 --> CZY TO PRZEPADŁO ?

    CZY MOGĘ PRZENIEŚĆ I ROZLICZYĆ?

    Z pozdrowieniami:

    Piotr Musiela
    p...@t...com.pl
    tel. 4464 p. 24
    tel. kom (+48 606) 906-717

  • 2. Data: 2002-01-31 14:09:07
    Temat: Re: Interpretacja (PIT-D)
    Od: "Marcin" <o...@o...it.pl>

    Niestety nie możesz już odliczyć , gdyż fakturę miałeś z 99 roku i tylko do
    takiej kwoty można było odliczyć jaki przysługiwał limit dużej ulgi , to że
    urosła ona w roku następnym daj Ci prawo do kolejnego odliczenia pod
    warunkiem że poczyniłeś wydatki w kolejnym roku , czyli np. 2000
    Marcin