  • 1. Data: 2002-01-31 11:03:37
    Temat: Powrót z Niemiec
    Od: Artur Biesiadowski <a...@p...gda.pl>

    Przepraszam, jeżeli już to było wałkowane (a pewnie było) - bedę
    wdzięczny zarówno za odpowiedzi, jak i za wskazówki gdzie ich szukać.

    Przez ponad pół roku pracowałem w Niemczech. Byłem jednak w Polsce przez
    ponad 153 dni (to chyba jest ta magiczna granica). Z tego co wiem, muszę
    rozliczyć wszystko w polskim US. Płaciłem niemieckie podatki, tak więc z
    tego co słyszałem (unikanie podwójnego opodatkowania itp), bedę musiał
    dopłacić tylko różnicę (której nie będzie, bo w Niemczech zapłaciłem
    więcej). Niemniej mam pytania:

    1) Po jakim kursie powininiem przeliczać marki na złotówki ? Średnim
    rocznym ? Bierzącym (w momencie wypełniania PITu) ? 2zł żeby się
    prościej liczyło :) ? Czy całkiem inaczej się to rozlicza (inny PIT) ?

    2) Co z pieniędzmi które poszły na niemiecki fundusz emerytalny
    (państwowy, nie prywatny) ? Czy jest szansa je przekazać na polski ZUS ?
    Stanie się to automatycznie, czy muszę coś robić ? Ewentualnie jaka jest
    szansa je odzyskać ?

    3) Jakie dokumenty z Niemiec są potrzebne ? Coś poza Lohnsteuerkarte
    (takim różowym kartonikiem) ?

    Jeżeli ktoś wie jeszcze o jakiś pułapkach, to prosze krzyczeć - wolałbym
    nie wysyłać następnego maila z więzienia dla niezorientowanych podatkowo :)

    Artur