  • 1. Data: 2002-01-31 08:13:04
    Temat: najem-przepisy
    Od: "DankaL" <d...@s...ppcor.org.pl>

    witam wszystkich;
    Czy możecie mi podpowiedzieć gdzie znajdę szczegółowe przepisy i procedury
    dotyczace rozliczania się w przypadku osiągania dodatkowych dochodów z
    tytułu dzierżawy, dodam,że nie prowadzę DG.
    DL

  • 2. Data: 2002-01-31 18:54:03
    Temat: Re: najem-przepisy
    Od: "Slawka" <b...@2...pl>

    Użytkownik "DankaL" <d...@s...ppcor.org.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > DL
    >
    > Moim zdaniem nie ma szczegółowych przepisów poza ustawą o działalności
    gospodarczej i ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z ustawy tej
    wynika m.in., że dochód jest opodatkowany na zasadach ogólnych, tzn. 19%
    itd, należy co miesiąc wypełniać PIT 5 i przekazywać do 20 podatek od
    momentu, gdy dochód przekroczył w 2001r. 2.596,- a w 2002r. 2.727. Należy
    ponadto zgłosić zwolnienie z VAT.Płaci się podatek od tego co się otrzyma z
    najmu, a nie od tego co się należy - obowiązuje zasada kasy , a nie
    memoriału. O ile więc lokator spóźnia się z zapłatą i nie płaci, podatku też
    się nie płaci. Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2002-02-01 10:48:07
    Od: "DHN" <p...@p...com>

    Tyle lat z tego żyję, a pierwsze słyszę!!!
    W moim US twierdzą: podatki wg umowy, g... ich obchodzi, czy najemca zapłacił.
    W przepisach to chyba gdzieś stoi, że dniem zobowiązania jest dzień uiszczenia
    należności za czynsz, ale nie później niż wynikający z umowy.
    Czyli jak weźmiesz kasę trochę wcześniej, to musisz już deklarować, ale jak
    później, to Ci nie darują :-(
    Dżek
    1. KONIECZNIE zgłosić zwolnienie z VAT;
    2. KONIECZNIE wpisać do umowy swoje różne kosztowne zobowiązania (np.
    wynajmujący wyposaży lokal w srebrne akwarium ze złotymi rybkami...) - potem to
    wrzucasz w koszty;
    3. Nie zapomnieć o amortyzacji lokalu w koszty.

  • 4. Data: 2002-02-01 13:01:10
    Od: "Przos" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "DHN" <p...@p...com> napisał w wiadomości
    > Tyle lat z tego żyję, a pierwsze słyszę!!!

    Widocznie nie wynajmujesz lokali mieszkalnych.
    W stosunku do użytkowych wynajmowanych w związku z prowadzoną działalnością
    gospodarczą jest tak kjak piszesz - wystawienie faktury czy
    rachunku -obliguje do zapłaty podatku - nieważne czy dostaniesz zapłatę czy
    nie,
    Dla lokali mieszkalnych - wynajmowanych na cele mieszkaniowe - obowiązuje
    opodatkowanie faktycznie uzyskanego dochodu.

    Tak jest i kropka.

    pozdrawiam
    Przos

  • 5. Data: 2002-02-01 14:52:14
    Temat: Re: Re: najem-przepisy
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Fri, 1 Feb 2002 14:01:10 +0100, "Przos" <p...@p...onet.pl>
    wrote:
    >Tak jest i kropka.

    Wtrącę się jeśli można. W ustawie o podatku dochodowym jest dosyć
    wyraźnie rozgraniczenie pomiędzy przychodami otrzymanym a należnymi.
    Generalnie przychodami są "otrzymane lub postawione do dyspozycji
    podatnika pieniądze lub wartości pieniężne...itd". Niektóre źródła
    przychodu są z tej zasady wyłączone np. działalność gospodarcza, gdzie
    przychodami są "kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie
    otrzymane". Najem z tej zasady wyłączony nie jest. Ale najem w ramach
    DG już tak.
    Tak więc obaj macie rację :-)

    Sławomir Dąbrowski

  • 6. Data: 2002-02-01 18:58:02
    Od: Guru <g...@g...pl>

    On Fri, 01 Feb 2002 14:52:14 GMT, s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)
    wrote:

> [...]
    >przychodami są "kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie
    >otrzymane". Najem z tej zasady wyłączony nie jest. Ale najem w ramach

    To ja sie dodatkowo zapytam.
    Prowadze DG. Wynajmuje od 1 stycznia innej firmie moj samochod
    osobowy, ktory nie jest firmowy (zakupiony przed zalozeniem DG i
    niewpisany w ewidencje ST). Mam wystawic fakture wat, czy rachunek
    jako osoba fizyczna? Gupi jestem nieco.

    Tomasz Berezowski
    --
    Pozdrawiam,
    Guruatgurudotpl

  • 7. Data: 2002-02-01 20:38:11
    Od: "DHN" <p...@p...com>

    Możesz wskazać konkretny paragraf?

    To rozszerzmy to o VAT.
    Czy pokusisz się o twierdzenie, że wynajmujący (a płatnik VAT) lokal na cele
    mieszkalne nie musi odprowadzić tego podatku najpóźniej za miesiąc wg umowy
    najmu??
    Dżek