  • 11. Data: 2009-05-26 07:41:29
    Temat: Re: Jak dokonać bezpodatkowej darowizny dziecku?
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > Nie da sie.

    Ale co sie nie da? Dokonac darowizny czy zlozyc pitu?

    Jesli da sie dokonac darowizny (albo odziedziczyc w spadku), to co
    dalej? Kto, kiedy i jak ma zaplacic podatek? If any?

    MJ

  • 12. Data: 2009-05-26 07:43:26
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    IMHO wręcz odwrotnie: notariusz albo oblicza nalezny podatek i go pobiera, albo
    zawiera w akcie, że podatek nie należy się.
    BTW warto spytac w jakiejś kancelarii.
    JaC

    -----

    > Kiedyś to różne formy takich świadczeń (o charakterze rent) były zwolnione z
    podatku.

  • 13. Data: 2009-05-26 08:51:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 May 2009, ąćęłńóśźż wrote:

    > IMHO wręcz odwrotnie: notariusz albo oblicza nalezny podatek i go pobiera

    Rzeczywiście, jest płatnikiem - jakoś "z głowy czyli z niczego" miałem
    przekonanie że tylko przy nieruchomościach.
    Mea culpa!

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2009-05-26 12:27:52
    Od: Milamber <m...@w...pl>

    > Powiedzmy jest dziadek. Dziadek ma wnuka - np. 2-letniego.
    >
    > Dziadek chce wnukowi dać w darowiznie pieniądze. Wolno mu. Fantazję ma
    > taką.
    >
    > Jak to zrobić, żeby było zgodnie z przepisami i bez podatku?
    >
    > Jak rozumiem, pieniądze muszą iść przelewem i obdarowany musi złoźyć
    > deklarację podatkową. Oba te punkty wydają się trudne do realizacji w
    > przypadku dziecka:
    > - jak założyć dla dziecka konto?
    > - jak złożyć pit?
    >
    > Czy to trzeba przeprowadzić jakoś sądownie, czy inaczej, czy co?
    >
    > MJ

    Darowiznę w imieniu dziecka przyjmuje jego opiekun czyli rodzic. Rodzic
    zakłada wcześniej jako przedstawiciel małoletniego rachunek w banku, na
    który wpływają pieniądze dla wnuka. Potem po wpływie składa deklarację
    podatkową (dla świętego spokoju formularz SD coś tam) i likwiduje rachunek
    jeśli chce a pieniądze chowa do skarpety albo inwestuje je gdzieś indziej
    jako powiernik dziecka.

    Jeżeli to jest wyłącznie darowizna nie połączona z żadnym obciążeniem
    dziecka to niepotrzebna jest do tego zgoda sądu opiekuńczego.
    pozdrawiam
    Radek

  • 15. Data: 2009-05-26 13:10:27
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Niech zgadnę: jesteś świstakiem co zawija w sreberka?
    JaC

    -----

  • 16. Data: 2009-05-26 14:57:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 May 2009, Milamber wrote:

    > Rodzic
    > zakłada wcześniej jako przedstawiciel małoletniego rachunek w banku, na
    > który wpływają pieniądze dla wnuka.

    Jasne.
    A jest to dozwolone, w odniesieniu do małoletnich poniżej 12. roku
    życia (a o takich mowa) przez prawo bankowe i cywilne.
    I oczywiście jest taka oferta na rynku.
    Może zechcesz nam podać przykład banku w którym jest możliwa taka
    operacja? ;)

    > Potem po wpływie składa deklarację
    > podatkową (dla świętego spokoju formularz SD coś tam)

    W imieniu swoim czy dziecka? :O
    (ustawa o podatku DOCHODOWYM zawiera regulacje o sposobie
    doliczania dochodu nieletnich dzieci, ustawa o podatku od
    darowizn... nie bardzo).

    > i likwiduje rachunek
    > jeśli chce a pieniądze chowa do skarpety albo inwestuje je gdzieś indziej
    > jako powiernik dziecka.

    I idzie siedzieć? :)
    Mówisz, że jak wnuk dostanie np. spadek wg testamentu, to rodzice
    mogą wg własnego uznania ten spadek zainwestować na giełdzie w akcje
    CitiBanku (ile toto spadło w zeszłym roku? do 1% wartości?), złożyć
    na koncie Banku Staropolskiego (to ten co kiedyś zbankrutował) albo
    np. przepić?

    > Jeżeli to jest wyłącznie darowizna nie połączona z żadnym obciążeniem
    > dziecka to niepotrzebna jest do tego zgoda sądu opiekuńczego.

    Z *otrzymaniem darowizny* czy *dalszymi czynnosciami*? - bo wychodzi
    (mi) że lekko mieszasz te dwie sprawy :|

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2009-05-26 16:22:23
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > A jest to dozwolone, w odniesieniu do małoletnich poniżej 12. roku
    > życia (a o takich mowa) przez prawo bankowe i cywilne.

    Czyli nie jest?

    > I oczywiście jest taka oferta na rynku.
    > Może zechcesz nam podać przykład banku w którym jest możliwa taka
    > operacja? ;)

    Czyli nie ma, tak?

    > Mówisz, że jak wnuk dostanie np. spadek wg testamentu, to rodzice
    > mogą wg własnego uznania ten spadek zainwestować na giełdzie w akcje

    No dobrze, czyli co - nie moga? Zapomnijmy o przelewie. Dalem dziecku
    100 kzl w keszu. W darowiznie lub spadku. Zostal od tego zaplacony
    podatek - przez kogo?

    Reszta sobie lezy? Co opiekun dziecka moze z tym zrobic bez zgody
    sadu? Tylko trzymac w szufladzie? A ze zgoda? Moze wplacic do banku -
    no chyba nie, skoro banki kont dla dzieci nie prowadza... Moze wplacic
    na _swoje_ konto (jak Kaczynski na konto mamusi) czy nie?

    W ogole dziwi mnie, ze nie umiem znalezc nic na ten temat - w koncu
    darowizny to ludzie raczej daja bez chwalenia sie urzedom i problem z
    glowy, ale spadki dla kilkuletnich dzieci musza sie nie tak rzadko
    zdarzac i jakis tryb postepowania w praktyce musi istniec.

    MJ

  • 18. Data: 2009-05-26 16:34:43
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 26-05-2009 o 18:22:23 Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> napisał(a):

> [...]
    > glowy, ale spadki dla kilkuletnich dzieci musza sie nie tak rzadko
    > zdarzac i jakis tryb postepowania w praktyce musi istniec.

    Tyle że mamy sytem kodeksowy, w który na każdy aspekt życia istnieje paragraf.
    I jesli biurwa nie przewidzi, to masz dwa wyjścia - zapłacić prawnikowi
    żeby wyinterpretował, albo nie robić tego co chcesz.
    Oba wyjścia mocno obniżają wzrost gospodarczy, dlatego m.in. tzw. "zachodnie
    demokracje"
    powoli dogorewają.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 19. Data: 2009-05-26 16:42:21
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michal Jankowski wrote:

    > Dalem dziecku
    > 100 kzl w keszu. W darowiznie lub spadku. Zostal od tego zaplacony
    > podatek - przez kogo?

    Prawnych opiekunow małolata.

  • 20. Data: 2009-05-26 16:51:01
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Jeszcze jeden świstak się odezwał, jak zwykle zresztą...
    JaC

    -----