    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak płacić 4 razy mniejszy podatek
    Date: Fri, 1 Oct 2004 10:14:58 +0200

    On Fri, 1 Oct 2004, Paszczak wrote:

    >+ Moje rozważanie ma charakter czysto akademicki, ale chciałbym Was prosić
    >+ o znalezienie błędu w nim - o ile taki jest.

    Już się czepiam :)

    >+ Załóżmy że mam DG (produkcja czegośtam) mającą średnio rocznie 100.000 zł
    >+ przychodu i 70.000 zł kosztów. W roku 2004 rozliczam się w oparciu o podatek
    >+ liniowy - płacę 5.700 zł podatku dochodowego.
    >+
    >+ W roku 2005 postanawiam rozliczać się ryczałtem. Płaciłbym 5.5% od
    >+ przychodu, czyli 5.500 zł podatku.
    >+
    >+ A teraz robię coś takiego: sprzedaję w 2005 roku pewnej zaprzyjaźnionej
    >+ firmie sprzętu za 30.000 zł - ponad te standardowe obroty. Zatem mam 130.000
    >+ zł sprzedaży i 7.150 zł ryczałtu.

    OK.

    >+ W roku 2006 natomiast wracam do stawki liniowej. Znów mam 100.000 zł
    >+ sprzedaży, ale w międzyczasie zaprzyjaźniona firma zwraca mi kupiony w 2005
    >+ roku sprzęt. Wystawiam korekty na sumę 30.000 zł.

    Pięknie.
    Te korekty są korektami PRZYCHODU, prawda ? - chodzi o zmniejszenie
    ilości kombinacji, bo jakbyś chciał gdzieś korygować KOSZT to
    musiałoby paść pewne pytanie... :)

    No OK.
    I którego roku te przychody dotyczą ?
    No bo chyba to NIE SĄ "nowe" przychody (chodzi o owe "ujemne
    przychody" w postaci korekt :)) a "stare" ??

    ++++++++
    1c. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się,
    z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, dzień wystawienia faktury (rachunku),
    nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    1) wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub

    2) wykonano usługę, [...]
    ---------

    Dalej:

    +++++++++
    1f. Jeżeli podatnik:
    1) jest podatnikiem podatku od towarów i usług niekorzystającym
    ze zwolnienia od tego podatku oraz
    2) prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, oraz
    3) ewidencjonuje przychody w dacie wystawienia faktury, zgodnie
    z odrębnymi przepisami
    - za datę powstania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury,
    a jeżeli faktura nie została wystawiona w terminie określonym
    w odrębnych przepisach, za datę powstania przychodu uważa się
    dzień, w którym faktura powinna być wystawiona;
    w przypadku gdy zdarzenia, o których mowa w ust. 1c, nastąpiły
    w grudniu danego roku podatkowego, a faktury dotyczące tych
    zdarzeń, zgodnie z odrębnymi przepisami, zostaną wystawione
    w roku następnym, za datę powstania przychodu uważa się ostatni
    dzień roku podatkowego, w którym miały miejsce te zdarzenia.

    Ze względu na "zaliczkowość" PIT-5/PIT-5L korygowanie "w ciągu
    roku" może na pierwszy rzut oka wyglądać tak jakby dotyczyło
    momentu dokonania korekty.
    Ale NAPRAWDĘ przecież tak nie jest !! IMHO oczywiście :)

    >+ Czy gdzieś w tym rozumowaniu tkwi błąd?

    IMHO w założeniu że korekta to jest "bieżący przychód" ! :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)