  • 1. Data: 2004-10-01 07:53:05
    Temat: Jak płacić 4 razy mniejszy podatek
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Moje rozważanie ma charakter czysto akademicki, ale chciałbym Was prosić
    o znalezienie błędu w nim - o ile taki jest.

    Załóżmy że mam DG (produkcja czegośtam) mającą średnio rocznie 100.000 zł
    przychodu i 70.000 zł kosztów. W roku 2004 rozliczam się w oparciu o podatek
    liniowy - płacę 5.700 zł podatku dochodowego.

    W roku 2005 postanawiam rozliczać się ryczałtem. Płaciłbym 5.5% od
    przychodu, czyli 5.500 zł podatku.

    A teraz robię coś takiego: sprzedaję w 2005 roku pewnej zaprzyjaźnionej
    firmie sprzętu za 30.000 zł - ponad te standardowe obroty. Zatem mam 130.000
    zł sprzedaży i 7.150 zł ryczałtu.

    W roku 2006 natomiast wracam do stawki liniowej. Znów mam 100.000 zł
    sprzedaży, ale w międzyczasie zaprzyjaźniona firma zwraca mi kupiony w 2005
    roku sprzęt. Wystawiam korekty na sumę 30.000 zł. Pod koniec roku okazuje
    się, że mam tylko 70.000 zł przychodu (standardowa sprzedaż minus te
    korekty), kosztów - tak jak zawsze 70.000 zł i podatku dochodowego nie
    płacę.

    W efekcie podatek za 2006 zapłaciłem w 2005 roku w wysokości 5.5% od
    _dochodów_ (a nie przychodów). Czyli w powyższym przykładzie 1.650 zł.

    Czy gdzieś w tym rozumowaniu tkwi błąd?

    P.

  • 2. Data: 2004-10-01 08:14:58
    Temat: Re: Jak płacić 4 razy mniejszy podatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Oct 2004, Paszczak wrote:

    >+ Moje rozważanie ma charakter czysto akademicki, ale chciałbym Was prosić
    >+ o znalezienie błędu w nim - o ile taki jest.

    Już się czepiam :)

> [...]
    >+ firmie sprzętu za 30.000 zł - ponad te standardowe obroty. Zatem mam 130.000

    OK.

    >+ W roku 2006 natomiast wracam do stawki liniowej. Znów mam 100.000 zł
    >+ sprzedaży, ale w międzyczasie zaprzyjaźniona firma zwraca mi kupiony w 2005
    >+ roku sprzęt. Wystawiam korekty na sumę 30.000 zł.

    Pięknie.
    Te korekty są korektami PRZYCHODU, prawda ? - chodzi o zmniejszenie
    ilości kombinacji, bo jakbyś chciał gdzieś korygować KOSZT to
    musiałoby paść pewne pytanie... :)

    No OK.
    I którego roku te przychody dotyczą ?
    No bo chyba to NIE SĄ "nowe" przychody (chodzi o owe "ujemne
    przychody" w postaci korekt :)) a "stare" ??

    ++++++++
    1c. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się,
    z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, dzień wystawienia faktury (rachunku),
    nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    1) wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub

    2) wykonano usługę, [...]
    ---------

    Dalej:

    +++++++++
    1f. Jeżeli podatnik:
    1) jest podatnikiem podatku od towarów i usług niekorzystającym
    ze zwolnienia od tego podatku oraz
    2) prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, oraz
    3) ewidencjonuje przychody w dacie wystawienia faktury, zgodnie
    z odrębnymi przepisami
    - za datę powstania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury,
    a jeżeli faktura nie została wystawiona w terminie określonym
    w odrębnych przepisach, za datę powstania przychodu uważa się
    dzień, w którym faktura powinna być wystawiona;
    w przypadku gdy zdarzenia, o których mowa w ust. 1c, nastąpiły
    w grudniu danego roku podatkowego, a faktury dotyczące tych
    zdarzeń, zgodnie z odrębnymi przepisami, zostaną wystawione
    w roku następnym, za datę powstania przychodu uważa się ostatni
    dzień roku podatkowego, w którym miały miejsce te zdarzenia.
    -----------

    Ze względu na "zaliczkowość" PIT-5/PIT-5L korygowanie "w ciągu
    roku" może na pierwszy rzut oka wyglądać tak jakby dotyczyło
    momentu dokonania korekty.
    Ale NAPRAWDĘ przecież tak nie jest !! IMHO oczywiście :)

    >+ Czy gdzieś w tym rozumowaniu tkwi błąd?

    IMHO w założeniu że korekta to jest "bieżący przychód" ! :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-10-01 08:28:58
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    > Pięknie.
    > Te korekty są korektami PRZYCHODU, prawda ? - chodzi o zmniejszenie
    > ilości kombinacji, bo jakbyś chciał gdzieś korygować KOSZT to
    > musiałoby paść pewne pytanie... :)

    Tak, przychodu - nie interesuje mnie tamta firma (jej to wychodzi na zero),
    tylko w 2005 zwiększam przychód o 30.000, a w 2006 zmniejszam o tyle samo.

    > I którego roku te przychody dotyczą ?
    > No bo chyba to NIE SĄ "nowe" przychody (chodzi o owe "ujemne
    > przychody" w postaci korekt :)) a "stare" ??

    To co, mam po wystawieniu korekt korygować roczną deklarację za 2005?
    Co z tego, że są "stare" - rozliczę je w 2006, nie?

    P.

  • 4. Data: 2004-10-01 08:33:19
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > IMHO w założeniu że korekta to jest "bieżący przychód" ! :)

    Sugerujesz, że korekta sprzedaży z grudnia w (powiedzmy) lipcu, a na
    pewno po kwietniu, powoduje konieczność korekty zeznania podatkowego za
    rok ubiegły?

    pzdr

    Tomek

  • 5. Data: 2004-10-01 09:10:53
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > Te korekty są korektami PRZYCHODU, prawda ? - chodzi o zmniejszenie
    > ilości kombinacji, bo jakbyś chciał gdzieś korygować KOSZT to

    A czemu robic to sprzetem a nie wzajemnymi (roznymi!) uslugami ?

    marekz

  • 6. Data: 2004-10-01 09:30:55
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    MarekZ <m...@w...irc.pl> wrote:
    > A czemu robic to sprzetem a nie wzajemnymi (roznymi!) uslugami ?

    Pisałem o sprzęcie, bo trochę odnosi się to do mojej sytuacji - produkuję
    sprzęt, przez jeden rok byłem na ryczałcie, teraz jestem na liniowym i
    przydarzyło się, że klient zwrócił sprzęt kupiony w zeszłym roku -
    wystawiłem korektę, jakiś 1000 zł, przez co zapłacę o 190 zł mniej podatku.
    Natomiast w zeszłym roku zapłaciłem od tej faktury 55 zł ryczałtu.

    Szczerze mówiąc nie wnikałem, jak księgowa to rozliczyła i czy faktycznie
    jestem te 135 zł do przodu, ale wydaje mi się, że tak.

    A usługami też można - tylko że to trochę bardziej śliskie.

    Wracając jeszcze do wątpliwości Gotfryda - zamiast korekt można zrobić
    sprzedaż, tj. zaprzyjaźniona firma sprzedaje mi kupiony wcześniej ode mnie
    sprzęt. Wtedy chyba jest jasność, w którym roku i miesiącu to rozliczać?

    P.

  • 7. Data: 2004-10-01 09:31:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Oct 2004, MarekZ wrote:
    [...]
    > + A czemu robic to sprzetem a nie wzajemnymi (roznymi!) uslugami ?

    Bo albo wymagałoby to nakładu pracy (zakładam iż Paszczak przedstawia
    wariant kiedy ma "moce przerobowe wyczerpane") albo byłoby zwyczajnym
    oszustwem.
    Korekta sprzedaży jest legalną procedurą nie wymagającą zbytniego
    zachodu.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-10-01 09:32:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Oct 2004, Paszczak wrote:
    [...]
    >+ To co, mam po wystawieniu korekt korygować roczną deklarację za 2005?

    Ciekawym co doradzcy powiedzą.
    IMO to *jest* korekta przychodu z zeszłego roku.

    >+ Co z tego, że są "stare" - rozliczę je w 2006, nie?

    Jak widać naraziłem się zdaniem odrębnym :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-10-01 09:44:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Oct 2004, Tomasz Staszewski wrote:
    [...]
    > + Sugerujesz, że korekta sprzedaży z grudnia w (powiedzmy) lipcu, a na pewno po
    > + kwietniu, powoduje konieczność korekty zeznania podatkowego za rok ubiegły?

    ++++++++
    Art. 14. 1. Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1
    pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane,
    po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
    --------

    No to jest pytanie: sprzedaż XII.2003, zwrot VII.2004.
    Jaką wartość "wyłącza" zwrot ?
    Inaczej: jaka jest *ustawowa* przesłanka uwzględnienia korekty
    dla celów podatku dochodowego inna niż podany przepis ?

    Na dalsze zastrzeżenia i krytykę (z przepisami w garści) czekam :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-10-01 09:57:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ sprzęt. Wtedy chyba jest jasność, w którym roku i miesiącu to rozliczać?

    Tak BTW: zupełnie pominęliśmy (równo :>) taki mały drobiazg:
    "zaprzyjaźnieni" zwrócą ci (lub odsprzedadzą) sprzęt.

    I CO DALEJ ?

    1. sprzedajesz go komuś. Rewelacja. No to mogłeś go kupić w tym
    roku i WCALE nie płacić ryczałtu w zeszłym roku, prawda ?
    2. nie sprzedajesz go. Pięknie, masz wysoki "koszt nabycia"
    lub (podważane przeze mnie) "ujemne dochody". Jak długo ?
    Co się stanie przy okazji remanentu ;) ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)