  • 1. Data: 2003-03-12 13:01:48
    Temat: Jak przestać być VATowcem?
    Od: f...@p...onet.pl

    Witam!

    Mój ojciec prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Kilka lat temu przekroczył
    80000 euro obrotu i został VATowcem. W tym roku jednak ma bardzo niskie dochody,
    rzędu 1500 zł i po zapłaceniu ZUSu, podatku dochodowego i VATu zostają mu jakieś
    nędzne grosze.
    Pytanie jest takie: co ma zrobić, żeby już nie być VATowcem?
    Z tego, co wiem, musiałby się przez 3 kolejne lata wykazać niskimi obrotami, żeby
    mógł zostać zwolniony. Wymyśliłam, że może zamknąć firmę i otworzyć nową, ale
    znajoma pracująca w US stwierdziła, że to nic nie da, że w tej nowej firmie i tak
    będzie płacił VAT. Czy to prawda?
    Czy macie jakieś inne pomysły?

    Pozdrawiam.
    Fyrtka

  • 2. Data: 2003-03-12 13:18:24
    Temat: Re: Jak przestać być VATowcem?
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 12 Mar 2003 14:01:48 +0100, f...@p...onet.pl
    zakodował:

> [...]
    znajoma pracująca w US stwierdziła, że to nic nie da, że w tej nowej firmie i tak

    Tak, to prawda.

    >Czy macie jakieś inne pomysły?

    Formalnie kto inny może założyć firmę, a w praktyce może wszystko
    zostać po staremu ;)

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2003-03-12 13:45:25
    Od: Jakub Słocki <j...@s...net.nospam>

    In article <1...@n...onet.pl>,
    f...@p...onet.pl says...
> [...]
    > podatku dochodowego i VATu zostają mu jakieś nędzne grosze.
    > Pytanie jest takie: co ma zrobić, żeby już nie być VATowcem?

    A ja zadam pytanie - jakie oszczednosci wynikna z niebycia VATowcem? bo
    jak dla mnie to wlasnie bycie jest pewnego rodzaju oszczednoscia.

    1. Wzrosna koszty (bo nie bedzie mozna odliczac VAT)
    2. Uslugi beda co prawda tansze, ale (to zalezy od branzy) moze sie
    okazac ze klientow mniej. Poza tym cena pewnie spadnie wlasnie o ten
    podatek VAT, czyli tak naprawde nic sie nie zmieni. No chyba ze chcecie
    ceny zostawic takie same ale juz bez VATu.

    Jak dla mnie ucieczka od VAT nie daje zadnych oszczednosci.

> [...]
    > ale znajoma pracująca w US stwierdziła, że to nic nie da, że w tej nowej firmie

    Tak, pozostaje to przy osobie w tym przypadku, bo to osoba jest
    platnikiem VAT.

    K.

  • 4. Data: 2003-03-12 14:00:48
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 12 Mar 2003 14:45:25 +0100, Jakub Słocki
    <j...@s...net.nospam> zakodował:

    >Jak dla mnie ucieczka od VAT nie daje zadnych oszczednosci.

    1. Dużo większa biurokracja, co często oznacza konieczność wynajęcia
    biura rachunkowego, zakupu/zmiany programu, komputera czy kasy.
    2. Przy sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej oraz przy zakupach od
    nievatowców też można stracić.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2003-03-12 14:27:36
    Od: f...@p...onet.pl

    > A ja zadam pytanie - jakie oszczednosci wynikna z niebycia VATowcem? bo
    > jak dla mnie to wlasnie bycie jest pewnego rodzaju oszczednoscia.
    >
    > 1. Wzrosna koszty (bo nie bedzie mozna odliczac VAT)

    Mój ojciec jest architektem, pracuje w domu, a jego koszty ograniczają się do zakupu
    ołówka, gumki, tuszu i kalki (to tak w skrócie), a branży budowlanej jest bryndza,
    więc przychody ma bardzo małe i efekt ejst taki, że rodzina nie ma z czego żyć.

    > Tak, pozostaje to przy osobie w tym przypadku, bo to osoba jest
    > platnikiem VAT.

    A jakby z kimś założył jakąś spółkę, to mógłby uniknąć VATu?

  • 6. Data: 2003-03-12 18:16:24
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    Użytkownik <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > A jakby z kimś założył jakąś spółkę, to mógłby uniknąć VATu?

    Tak - np. s.c. - niezależnie, czy wspólnicy oddzielnie czy z kimś wcześniej
    weszli lub nie w VAT.
    Startująca s.c. od nowa ma prawo czekać z wejściem w VAT.

    Kuba

  • 7. Data: 2003-03-12 20:24:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Mar 2003, Kaizen wrote:

> [...]
    >+ >Z tego, co wiem, musiałby się przez 3 kolejne lata
    >+ >wykazać niskimi obrotami, żeby mógł zostać zwolniony.

    Hm... Na pewno ?
    Pytam bo nie wiem (nie mylić z problemem "przestawania
    bycia w trakcie roku" :)), ale *literalnie* to w ustawie
    jest (ponowię cytat, przytnę):
    ++++
    dopiero po upływie 3 lat, liczšc od końca miesišca, w którym utracił prawo
    do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać
    ----

    Wyraźnie napisali, że liczy się moment kiedy *utracił* prawo,
    a nie ostatni moment kiedy *nie miał* prawa (bycia zwolnionym).
    Jeśli utracił prawo lub zrezygnował ze zwolnienia 4 lata
    temu, to IMHO fakt że np. dwa lata temu miał 120 kzł obrotu
    jest bez znaczenia. Zeszły rok - to co innego...

    >+ >Czy macie jakieś inne pomysły?

    Ja bym poszukał jakiegoś komentarza, a nuż mam rację ;) !

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-03-12 20:32:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Mar 2003, Jakub Słocki wrote:
    [...]
    >+ f...@p...onet.pl says...
    [...]
> [...]
    >+
    >+ A ja zadam pytanie - jakie oszczednosci wynikna z niebycia VATowcem?

    IMHO wszystko zależy od proporcji.
    Jeśli "robi dla ludzi" (czyli dla klienta ważne jest ile
    płaci brutto, lub inaczej mówiąc - bez VATu dostaje więcej)
    to odpada VAT od ZUSu i innych takich kosztów.
    Zastrzegam że doskonale pamiętam iż Maddy kiedyś się na
    ów VAT od ZUSu wzburzyła :), ale sobie powoli przetrawiłem :)
    i...niestety :(

    [...]
> [...]
    >+
    >+ Jak dla mnie ucieczka od VAT nie daje zadnych oszczednosci.

    Jak dla mnie - jeśli to nie jest handel oVATowanymi uprzednio
    towarami *i* jest świadczone "ludziom z ulicy" - to wręcz
    przeciwnie: trzeba mieć albo duży obrót albo wysoki udział
    kosztów VAT aby się opłacało.
    A jeśli VAT z kosztów można pominąć... to po prostu blisko
    1/5 'oszczędności' (no, dochodowy wzrośnie :)).

> [...]
    >+ > niskimi obrotami, [...]
    >+
    >+ Tak, pozostaje to przy osobie w tym przypadku, bo to osoba jest

    Możesz skomentować sąsiedni post, bo mi się owe 3 lata
    w znaczeniu "3 lata niskich obrotów" *nie* podobają ?
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-03-13 09:23:40
    Temat: Re: Re: Jak przestać być VATowcem?
    Od: Jakub Słocki <j...@s...net.nospam>

    In article <Pine.WNT.4.50.0303122118180.-202623@k6-
    2.portezjan.zabrze.pl>, s...@s...com.pl says...
> [...]
    > temu, to IMHO fakt że np. dwa lata temu miał 120 kzł obrotu
    > jest bez znaczenia. Zeszły rok - to co innego...

    Wracamy na poczatek i dedukujemy od nowa, bo chyba wkradl sie "domysl"

    1. Osoba-firma osiaga dochody w roku X, miesiacu Y przekraczajace
    minimum do zgloszenia VAT.
    2. Osoba rejestruje sie jako platnik VAT
    3. Mijaja lata, obroty spadaja
    4. Jesli minely min 3 lata od roku X, miesiaca Y i za poprzedni rok
    obroty sa nizsze od progowych w VAT, to mozna ponownie "sie zwolnic".

    Tak mi to kiedys tlumaczono. Te trzy lata w odpisywaniu wzialem "z
    automatu".

    Tak mialo byc :)

    K.

  • 10. Data: 2003-04-04 21:19:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Mar 2003, Jakub Słocki wrote:
    [...]
    >+ Wracamy na poczatek i dedukujemy od nowa, bo chyba wkradl sie "domysl"

    Wkradł się :), post zaczynający wątek mi zasugerował że trzeba
    mieć 3 lata "niskich obrotów" (czytaj: poniżej progu VAT).
    Oczywiście ty tak nie twierdziłeś, ale niemal przytaknąłeś :)
    [...]
    >+ 4. Jesli minely min 3 lata od roku X, miesiaca Y i za poprzedni rok
    >+ obroty sa nizsze od progowych w VAT, to mozna ponownie "sie zwolnic".

    No to się zgadza :)
    Wystarczy 1 rok "niskich obrotów".

    pzdr, Gotfryd